Gå til innhold

Har du prøvd høyhastighetsfotografering?

Anbefalte innlegg

Denne siden, selv om den tar for seg gammelt utstyr sannsynligvis fra før min tid, viser til mange spennende teknikker for å fotografere øyeblikk i skarve tusendels sekunder. Ved å lage en lydsensor og få blitsen til å utløse etter en skarp lyd, kan en fange interessante motiver som en sprekkende vannballong eller en tennisball i det den blir slått med en racket. Jeg har alltid vært fascinert av likende opptak med høyhastighetsvideokameraer (Mythbusters, noen?), men nå ser jeg også hvor lite som egentlig som skal til for å gjøre det samme selv med stillbilder.

Jeg har kun skumlest gaiden, og jeg vet ikke helt hvordan en slik lydsensor skal settes opp mot blitsen, men kanskje jeg prøver det en dag. Jeg har allerede en lydsensor med reléutgang, så den delen er allerede ordnet.

Er det noen andre som driver med dette eller har prøvd dette før?

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

kjøpte byggesett fra den nettsiden og har fått lekt meg litt med både lyd og lys-trigger.

Eksempelbilde:

http://www.flickr.com/photos/placbo/145254...57594180731646/

(det er også flere bilder i samme flickr-settet)

Fremgangsmåten er forholdsvis enkel. Koble triggeren rett på blitsen enten via en pc-sync kabel eller tilsvarende. Enkelete blitzer som min sigma må settes i riktig slavemodus. Ta bilde i et mørkt rom med lang lukkertid og la blitzen sørge for at bildet fryser hendelsen du vil knipse.

Noe annet som er greit å huske på er at du ikke vil kunne oppnå å fryse virkelig store hastigheter med en vanlig blitz. Den vil maks klare 1/30 000 sek på lavest mulig lysstyrke.

Endret av larrylaffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...