Lekser Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Her har vi en tråd, hvor vi kan hylle artister som døde for tidlig. Kom med favoritten/er og forklar hvorfor han/hun trenger å hylles. Ikke bare sleng på navn! Skriv også litt om artisten! Endret 31. mai 2007 av June-aid Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Eva Cassidy. Ho døydde i 1996, men det var diverre ikkje før etter dette at ho vart verdskjent for si fabelaktige stemme. Hennar plater har solgt over 4 millionar kopiar og samlealbumet Songbird kom i 2001 på førsteplass på albumlistene i Storbritannia. Ho var ikkje glad i presse, det finnes ikkje mange opptak av ho. Eg har sett ein livekonsert i forbindelse med ein dokumentar på TV og det er ikkje tvil i at ho hadde ein nydeleg stemme. Av hennar låter er nok kanskje Songbird min favoritt. Eit liten artig sak eg kom over her ein kveld eg såg Først & Sist på NRK. Som alltid hadde dei eit musikkinnslag i slutten, og kveldens gjest var Christel Alsos. Det første eg tenkte på var Eva Cassidy, ho har mykje av den same varmen og sårbarheten i stemma, men likevel kraftig. For dei som liker Cassidy kan eg varmt anbefale albumet til Christel Alsos. 1 Lenke til kommentar
Toa Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Janis Joplin Døde 27 år gammel i 1970. Ble nok litt for mye whisky og heroin på denne damen. Fantastisk stemme! Et par videoer (finnes masse videoer på youtube): http://www.youtube.com/watch?v=NMN-I8kERdY http://www.youtube.com/watch?v=JjD4eWEUgMM http://www.youtube.com/watch?v=-7JVxE2SYxo Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Ble vanskelig å velge bare en. Joachim "Jokke" Nielsen Tidenes norske artist og nyere tids største poet, i mine øyne. En av pionerene innen norsk rock med tekster på norsk. Hans tekster er både morsomme, rørende, interessante og tankevekkende. Gitarspillet er skittent og "ekte". Jim Morrison Vokalist og låtskriver i The Doors. En mann med talent. Cliff Burton Den originale Metalica-bassisten. Jason Newsted og han som spiller nå, blir aldri det samme. Kurt Cobain Grunnlegger av Nirvana. Grunge-rocken ville ikke blitt den samme uten ham. Jimi Hendrix Uten tvil en av tidenes største gitarister. Uforglemmelige soloer, og en meget bra stemme. Eva Cassidy Av samme grunner som Zeph har skrevet ned. Lenke til kommentar
Sasquatch Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 John Lennon - født 9. Oktober 1940 død 8.Desember 1980 John Lennon ble bare 40 år gammel. Det Siste albumet hans Double Fantasy hadde akkurat nådd hitlistene da han ble brutalt drept av Mark David Chapman på åpen gate rett utenfor sitt hjem i New York. John Lennon hadde hatt en flott musikk-karriere. Han var en av frontpersonene til The Beatles - Det største, beste og mest suksessfulle bandet i hele verden. Et liv bestående av masse damer, dop og rock. Alle elsket han - han elsket alle. Han kjempet for fred. En sjokkert verden sitter igjen etter hans død. Han gjorde en forskjell. han var en tankevekker. Vi lærte av han. - budskapet, personligheten og musikken. Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Randy Rhoads - Ingen andre gir en så lyst til å la håret gro Endret 19. august 2007 av demeyfint 1 Lenke til kommentar
Howie-O Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeff Buckley. Druknet i 1997. Det er utrolig synd for han skrev masse bra musikk og hadde en fantastisk stemme. http://youtube.com/watch?v=k5YmuS5zNzk Lenke til kommentar
Soundchaser Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Charles -Chuck- Shuldiner Gitarist, Vokalist og hjernen bak Death Denne mannen døde en alt for tidlig og tragisk død. Det heter at han døde av en sjelden type kreftsvulst i hjernen, men den egentlige årsaken var en reaksjon på et eksprimentelt dop/medisin. Han og familien var vel ganske desperat når vanlig behandling ikke virket. Behandlingenhans ble vel stort sett betalt ved hjelp av veldedighetskonserter og lignende. Chuck har inspirert utrolig mange gitarister, vokalister og band. Han laget en type Death metal som var fantastisk teknisk, progressiv, og orginal. han blandet ofte jazz og andre musikkformer inn i musikken sin. Musikkvideo fra en konsert. Etter min mening den beste DM sangen Lenke til kommentar
MrHaze Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Utruleg at ingen har nevnt Freddie Mercury enda. Han er for min del det største tapet innan musikk nokosinne. Han hadde ein eineståande vokal, som ingen kan etterligne. Han er etter mi meining den beste vokalisten nokonsinne. Eit anna stort tap er Roger Patterson, bassist i Atheist på fyrste plata. Jævlig bra attack på bassen, og utruleg stilige basslinjer. Absolutt eit stort tap. John Bonham var vel strengt tatt også eit stort tap for musikken, for makan til trommis. Ellers tiltredes det som står om Chuck Schuldiner rett over. Endret 30. mai 2007 av MrHaze Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Elliott Smith. (1969-2003) Amerikansk låtskriver. Genial fyr. Elliott Smith died on October 21, 2003 at age 34 in his home in Echo Park, Los Angeles, California from two stab wounds to the chest.[40] According to Jennifer Chiba, with whom he was living at the time, the two were arguing, and she locked herself in the bathroom.[41] Chiba heard him scream, and upon opening the door, saw Smith standing there with a steak knife in his chest. Endret 30. mai 2007 av Aidskake Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Keith Moon fra The Who var en av verdens beste trommeslagere. Han hadde en helt spesiell spillestil. Han ble bare 32 år gammel, og døde av overdose av piller som var for alkohol-avvending. Han var et geni Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Her vil jeg absolutt nevne Keith Moon, trommis i The Who. Keith var en utrolig inflytelsesrik og dyktig trommis, som var kjent for sin destruktive livsstil. Tok overdose på et medikament som skulle hjelpe ham med alkoholavvenning i 1978. Keith døde bare 32 år gammel. Lenke til kommentar
sirkillalot Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 hva med Lynyrd Skynyrd gjengen! Legendene bak Free Bird , Simple man og Tuesdays's Gone endte sine liv i en flyulykke i 1977 hvor Ronnie Van Zant (sanger/låtskriver), Steve Gaines (gitarist/vokalist) og Cassie Gaines (vokalist) noen bandmedlemmer overlevde ulykken og krøp ut av flyet Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det er utrolig at ingen har nevnt alles kjære Bon Scott. AC/DC vokalisten døde rundt 1980 engang. Han var på fest og så opplevde han å drukne i sitt eget oppkast eller alkoholforgiftning Lenke til kommentar
ådne Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Som Aidskake sier, Elliott Smith er en genail mann som desverre døde alt for tidlig. Anbefaler alle å lese biografien Elliott Smith and the big nothing av Benjamin Nugent. Ellers synes jeg at John Bohnham fortjener å nevnes. En av de mest legendariske rocketrommiser (og trommiser forøvrig) gjennom hele historien. Bohnham er kanskje den trommisen som har hatt mest innflytelse på andre trommisen innefor rock og etterhvert metal. Døde etter å ha fått i seg litt for mye vodka, bare 32 år gammel. Endret 31. mai 2007 av ådne Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 ingen som har tenkt på Elvis Presley da? han som er kongen av rock and roll?? muligens ikke alle liker musikkstilen hans. Lenke til kommentar
Stinkey Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 ingen som har tenkt på Elvis Presley da? han som er kongen av rock and roll?? muligens ikke alle liker musikkstilen hans. 8747837[/snapback] Tenkte på det jeg også. Elvis hadde en utrolig stemme selv om det ikke er min stil. Vil også Slenge meg på Bon Scotts alt for tidlige bortgang. Selv om jeg personlig mener at Brian Johnson har hjulpet til med å beholde populariteten i AC/DC så var Bon Scott det grunnleggende og gærne i AC/DC. Lenke til kommentar
MrHaze Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 ingen som har tenkt på Elvis Presley da? han som er kongen av rock and roll?? muligens ikke alle liker musikkstilen hans. 8747837[/snapback] Jafaen, visste det var noko eg hadde gløymd. Lenke til kommentar
steinar2000 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 ingen som har tenkt på Elvis Presley da? han som er kongen av rock and roll?? muligens ikke alle liker musikkstilen hans. 8747837[/snapback] Elvis døde vel ikke akkurat for tidlig, gullalderen hans var vel godt forbi når han døde. Ellers syns jeg det er ganske utrolig at ingen har nevt Ian Curtis fra Joy Division som hengte seg selv i 1980. Bandet laget bare to album (som begge er legendariske), men deres innflytelse på musikken har vært enorm. Curtis dype bass-bariton stemme og syngestil blir jo direkte kopiert av band som Interpol idag. Closer var vel på måte Ian Curtis sitt farvel på mange måter, men det kunne ha vært spennende å ha sett hvordan de hadde utviklet seg framover. Lenke til kommentar
ådne Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hvordan kunen jeg glemme Ian Curtis??! Joy Division er helt klart et av mine favoritt band, og som Anorexorcist sier har disse hatt en utrolig innflytelse på mange av dagens band. Selv om planen var at ingen skulle forsette med bandet når Curtis døde, gjorde de dette, men skiftet etterhvert navn til New Order som også er legendariske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå