Gå til innhold

Får feilmelding ved oppstart [LØST]

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd det som sto i denne tråden, så får jeg en feilmelding ved oppstart.

Feilmeldingene er som følger:

Når jeg trykker OK her, så kommer det:

Skriver mitt brukernavn, og får beskjed om å taste passord, men det går ikke :confused:

btw: Er helt ny i bruk av linux

Edit: uploada visst de bildene som ikke var resized..

Edit2: Fikk nå skrevet brukernavn og passord som jeg fikk beskjed om. Nå kan jeg bruke command line / terminal (eller hva det nå kalles). Så nå trenger jeg bare noen forslag til hva som kan skrives der!

Har lagd backup av "X.org configuration file" for en stund siden ved å skrive "sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.bak"

Spesifiserte ikke hvor jeg lagret den, så jeg aner ikke hvor den ble lagret (sikker på en default plass) :hmm:

Så hvis jeg får hentet den, så fikses alt...? Eller må det reinstallasjon til for å løse det her?

Endret av raid2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt vanlig at passordet ikke vises når du skriver det inn (av sikkerhetshensyn). Bare prøv, så får du logget inn til skallet ditt.

Problemet ditt er at xorg-konfigurasjonen du har satt opp i fila /etc/X11/xorg.conf ikke stemmer med hardware'n din. Hva slags skjermkort har du egentlig?

Edit: Okay, du fant visst ut av det.

Det er bra du tok backup av xorg.conf, så hvis du vil prøve å bytte tilbake til den gamle kan du skrive:

sudo mv /etc/X11/xorg.conf.bak /etc/X11/xorg.conf

Med dette flytter du (mv = move) backup-kopien (xorg.conf.bak) oppå konfigurasjonsfila xorg.conf (som blir overskrevet). NB: Det er forskjell på stor og liten bokstav, et tips kan være å trykke TAB underveis når du skriver katalog-/filnavn for å liste opp forslag eller autofullføre.

Når du har gjenopprettet den gamle konfigurasjonsfila kan du skrive:

sudo /etc/init.d/gdm restart

(og kanskje du må trykke ctrl+alt+F7 for å bytte til grafisk terminal etter dette, for å komme tilbake til skallet ditt kan du trykke ctrl+alt+F1 (eller en annen F-tast og logge inn)) eller du kan prøve en restart.

Har du tålmodighet til å fikse det selv med hjelp fra forumet så er det unødvendig med en reinstallasjon for å fikse dette.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...