Thunderhead Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hm, sitter her og vurderer for og imot et 150mm, men kan liksom ikke rettferdiggjøre innkjøpet. Er interessert i å vite hva dere bruker et 150mm til. Skal brukes på et 1,5x crop-kamera. PS Kan røpe at det er Sigma 150mm f/2,8 som er i søkelyset (er også litt bekymret for Sigmas dårlige rykte med kvalitetskontroll). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 I og med at det er et makro-objektiv, så bør det jo være et interessant objektiv. Jeg har "lissom makro" (1:2) på min Tamron 70-300, og jeg ser at det en fordel å ha avstand til motivet. Hvis du er bekymret over kvalitetet til Sigma, så lønner det seg å kjøpe i butikk, slik at du kan bytte hvis du er uheldig. Såvidt jeg har forstått på andre poster på dette forumet, så er enten Sigma OK eller så fokuserer den feil. Tom Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Sigma 150mm F2.8 EX DG APO IF Macro HSM https://prisguiden.no/product.php?productId=36202 Det er stort, tungt og dyrt. Det er skarpt og lyssterkt. Der er et meget bra macroobjektiv og et bra teleobjektiv. Jeg brukere det like mye som teleobjektiv som makroobjektiv og det fungerer fint. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hva skal du bruke det til ? Har selv et Sigma 105 og synes det er mer enn langt nok. Noen ganger tenker jeg at jeg hadde klart meg langt med Tamron 90. Dessuten stiger vel behovet for stativ kraftig når du går helt opp til 150 ? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Hva skal du bruke det til ? Jeg er mest interessert i hva dere bruker et 150mm til (eller tilsvarerende område på en zoom). Har selv et Sigma 105 og synes det er mer enn langt nok. Noen ganger tenker jeg at jeg hadde klart meg langt med Tamron 90. Dessuten stiger vel behovet for stativ kraftig når du går helt opp til 150 ? 8746211[/snapback] Jeg har allerede et 85mm, så et 90 eller 105 blir for likt, derfor vurderer jeg et 150mm. Stativ har jeg, så det er ikke noe problem. Takk til dere all så langt. Lenke til kommentar
torsteinvh Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 PS Kan røpe at det er Sigma 150mm f/2,8 som er i søkelyset (er også litt bekymret for Sigmas dårlige rykte med kvalitetskontroll). 8743738[/snapback] Sigmas 150 f2.8 er i Sigmas EX-serie som har vesentlig bedre byggekvalitet enn andre Sigmaobjektiver. Har/har hatt flere EX-objektiver, og ikke hatt problemer med noen av dem. Kjøper du i butikk så er du ihvertfall trygg. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 PS Kan røpe at det er Sigma 150mm f/2,8 som er i søkelyset (er også litt bekymret for Sigmas dårlige rykte med kvalitetskontroll). 8743738[/snapback] Sigmas 150 f2.8 er i Sigmas EX-serie som har vesentlig bedre byggekvalitet enn andre Sigmaobjektiver. Har/har hatt flere EX-objektiver, og ikke hatt problemer med noen av dem. Kjøper du i butikk så er du ihvertfall trygg. 8746571[/snapback] Godt men Sigma 105 /F2.8 er en EX da Men hvorfor har de ikke stabilisator. Hadde en selsom opplevelse på jobb i går. Fotograferte noe testing av plywood på frihånd. Da lyset var dårlig burde jeg brukt stativ men det gjorde jeg alså ikke. Ca 75% av bildene var kass pga kamerarystelser. Hadde jeg hatt stab hadde jeg kanskje berget 50% av disse, men det er det vist bare Nikon macro som har... Har tidliger hevdet at man ikke trenger IS men det var kanskje dumt Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Takk for innspill. Er klar over at EX er av de bedre, men det er ikke lenge siden Anew skrev at hans Sigma 30 f/1,4 EX fungerte perfekt sammen med D70, men fungerte nesten ikke i det hele tatt med hans nye D200. Dette er litt bekymringsfullt, da jeg sannsynligvis kommer til å oppgradere til etterkommeren av D200 etter hvert...tror jeg legger denne på is så lenge og ser om behovet melder seg sterkere på et senere tidspunkt. Uten tvil et glimrende objektiv. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er riktig at 30'n var helt på trynet. EF-500-blitzen fungerte heller ikke. Jeg har levert begge til service/firmwareoppgradering, og så får vi se hvordan de er når de kommer tilbake. Som Afseth ustanselig terper på, så er det en risiko for dårlig fremoverkompatibilitet med Sigma. Da D200 kom på markedet låste jo kameraet seg dersom man brukte AF-ON-knappen sammen med et HSM-objektiv, men det tok ikke mange ukene før Sigma tilbød gratis firmwareoppgradering på alle objektiver som var mindre enn 5 år gamle. Det er tydelig at dette delvis skyldes en bug i D200-firmware, siden FW2.0 på D200 gjør at også HSM-objektiver fungerer med AF-ON. Imidlertid hjelper ikke det når objektivet fortsatt bomfokuserer i 100% av tilfellene. Det har vært tilsvarende kompatibilitetsproblemer med EOS-systemet. Med tanke på at alternativet til f.eks 30mm'en min hadde vært en Nikkor 28/1.4, så har jeg ingen problemer med å leve uten godsakene noen dager når jeg en sjelden gang kjøper nytt kamerahus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå