Gå til innhold

Valg av programmeringsspråk (ja, igjen!)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Veit at dette temaet har blitt tatt opp før, men tenkte jeg skulle spørre igjen med en ny vri.

Jeg har lenge hatt lyst til å lære meg litt programmering, men har egentlig aldri hatt ordentlig tid (før nå).

Hva hvis jeg skulle valgt ett språk utifra hva arbeidsmarkedet trenger?

Dvs, hvis du går over aetat.no/finn.no så er det jo en haug etterspørsler for folk med java/.NET kunnskaper samt en god del xhtml/php/o.l.

Bladde meg igjennom side etter side men kunne ikke finne noe særlig angående c/c++ f.eks. Hvorfor er dette tilfellet?

Meninga er selvfølgelig ikke å basere fremtiden min på ett spesielt programmeringsspråk.

Det er hovedsaklig av egeninteresse jeg vil lære meg litt programmering, men jeg tenkte som så at hvis jeg først er helt åpen når det gjelder valg av språk, og hvis jeg ender opp med å dedikere masse tid til akkurat dette, så hvorfor ikke velge noe jeg muligens kan falle litt tilbake på å evt tjene litt penger på?

Jeg er ganske dreven på data generelt, så jeg tror egentlig ikke jeg hadde hatt noe problem med noen av de vanligste språkene hadde jeg bare investert tid nok.

Har såvidt pusla litt med vb.net, og det virka forsåvidt greit nok. Hadde ikke store problemene med de enkleste funksjonene ihvertfall. Har holdt på en god del med helt basic html også.

Tenker jeg helt feil her? Burde man heller bare satse på det språket som virker mest interessant og la ting gå sin gang?

Feedback? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du driver med noe du ikke liker, så er det selvsagt lett å miste interessen.

Grunnen til at det ikke blir utlyst så mange C++ stillinger lenger, er at C++ rett og slett koster mye penger å ha folk i arbeid med.

Grunnen er at C++ programmer tar vesentlig lenger tid å utvikle en Java eller .NET programmer, og som kjent: tid = penger

Særlig siden du ikke får noen fordeler med desktop programmer ved å bruke C++ framfor Java eller .NET språkene.

Begynn i det små, ikke start på de største prosjektene i verden som å skrive egne programmeringsspråk, eller slikt, men heller begynn med tripp trapp tresko, og tegneprogram, eller notisblokk.

Selv har jeg puslet med programmering siden jeg var svært ung, og har nå fullstendig forelsket meg i C#, men jeg har drevet mye med C/C++, Visual Basic (QB, VB og VB.NET) og Assembly.

Grunnen til at jeg foretrekker C#, er at det er et språk som er veldig allsidig, og syntaksen er oversiktelig og fin.

.NET biblioteket inneholder alt man kunne noensinne ønske seg av funksjoner, og i motsetning til Java, kan C# programmet kommunisere direkte med C biblioteker (man trenger ikke skrive wrappers for f.eks. OpenGL eller OpenAL)

Men velg språket du tror DU har mest nytte av.

For tiden består f.eks. web programmering av PHP med MySQL, selvom jeg synes ASP.NET med C# har mange fordeler framfor PHP, som hastighet, og mer konsekvent språk, så er PHP betydelig enklere å lære seg en C#, pluss at PHP er mer eller mindre bransjestandard.

Selv synes jeg ikke C++ er et bra sted å begynne, pga at det tar veldig lang tid før man klarer å skrive noe bra programmer, som man kan bli litt stolt av.

Lenke til kommentar

Takker for bra svar.

Jeg har hele tiden blitt fortalt (og dermed egentlig planlagt) å fortsette med vb.NET til jeg kan det ut og inn (siden det er ganske simpelt) før jeg hopper over til da f.eks c++ som var språket du ville kunne hvis du ønsket å programmere så fritt som mulig uten noen særlige begrensninger.

Ble litt skeptisk til de planene her om dagen da jeg ble fortalt at selvom jeg ble aldri så god med c/c++ så kom jeg mest sannsynlig kun til å holde på med det på hobbybasis uansett. Nettopp fordi det var hovedsaklig Java o.l som var "inn" nå for tiden.

Det var da jeg begynte å tenke på alle de andre alternativene.

Jeg har jo ingen garanti for hvorvidt jeg synes c/c++ er noe mer morsomt enn hva som helst ellers heller, siden jeg aldri har kommet noe lengre enn basics i vb.net.

Virker jo kult å drive med c/c++ i forbindelse med f.eks spillutvikling og sånne ting, men jeg veit ikke helt om jeg kommer til å sitte i fritiden å skrive egne tunge programmer heller.

Litt mere avansert (enn bare html) webutvikling hadde jo også sikkert vært ganske artig.

Java vet jeg lite om, men det har sikkert sine morsomme sider det også, samme med php i guess.

Litt usikker på hva jeg egentlig skal synes her ;p

Endret av kimjasdf
Lenke til kommentar

Dette er min mening:

-Programmering er programmering, uansett språk. Kan du ett språk veldig godt er det veldig lett å lære ett til.

-.NET er sikkert greit nok, men vil anbefale på det varmeste å bruke Open Source teknologier (les: stort sett alt annet enn .NET).

-Vil du lære essensen av programmering er det lettest å starte med høynivåspråk (Java, Ruby, Python, SmallTalk)

-Vil du miste håret fort og bryr deg ikke om tid så kan du etterhvert sette deg inn i C/C++

-Mesteparten (heller alt, hvis du bruker native bindings) du kan gjøre i C/C++ kan du også gjøre i andre språk (inkl spillutvikling).

-Windows og applikasjonsutvikling hører ikke sammen.

Lenke til kommentar

Jeg blir litt irritert over forrige post, siden du bruker litt grunnløse argumenter, som å unngå .NET og Windows.

Selv jobber jeg i C# daglig, og kan ikke tenke meg å bruke noe annet lenger, siden .NET Framework inneholder alt man kan noensinne ønske seg av biblioteker, og C# som språk er overlegent de fleste andre (les: Java) på alle måter.

Jeg har argumentert mot Java ganske ofte, og grunnen er at det er et mangelfullt språk:mangler delegates eller pointer to function (noe som bortimot alle andre språk har mulighet til), unsigned datatyper, ikke 100% objektorientert (f.eks. er ikke primitiver klasser i Java, derav Integer klassen), ikke istand til å kople med C biblioteker direkte (noe som gjør at man må skrive wrapper klasser til Java), ++++

Lenke til kommentar
Jeg blir litt irritert over forrige post, siden du bruker litt grunnløse argumenter, som å unngå .NET og Windows.

8755807[/snapback]

Jeg nevnte også andre språk som Ruby, Python og SmallTalk for verdige språk å lære. Iallefall ikke stress å interface mot C i verken Ruby, Python eller Java (hvorfor man i det hele tatt ønsker å gjøre det for å lære programmering er uvisst for meg). Alle språk har sine fordeler og ulemper, men for å lære seg et språk så syns jeg ikke at man bør investere i et IDE (Visual Studio) for så å finne ut at det ikke er det man har lyst til å drive med allikevel. Trådstarter spør også om kompetanse som er relevant for jobbsøking, så jeg foreslår at du tar en titt innom jobbannonsene på finn.no for å se hva det går mest av. Og ja, det er ikke .NET.

EDIT: Fjernet min siste kommentar her for å unngå endeløs lukket vs åpen API diskusjon.

Endret av krigun
Lenke til kommentar

hvilket språk du velger burde ikke være ut i fra hva arbeidsmarkedet trenger i dag. og heller ikke hva alle andre sier er best, les noe om de forskjellige språkene og finn ut hva som interesserer deg mest, da vil motivasjonen være høyere enn hvis du går for et språk det er behov for, eller noen andre sier er bra.

hvis du vil bli en god programmerer burde du lære deg forskjellige språk

helst ha god forståelse innen et prosedyrespråk, et OO språk og et script språk,

men som sagt, kommer helt an på hvor god du vil bli, du vil få mye mer forståelse av å lære de 3 typene språk godt, og det vil være mye enklere å sette seg inn i andre språk.

personlig ville jeg begynt med OO eller script og heller vurdert å gå over til prosedyre basert senere.

Lenke til kommentar
<snip> men for å lære seg et språk så syns jeg ikke at man bør investere i et IDE (Visual Studio) for så å finne ut at det ikke er det man har lyst til å drive med allikevel. </snip>.

8755991[/snapback]

Men man trenger ikke investere penger i VS for å lære seg C#, det holder fint med å laste ned Visual Studio Express for C#... Ja, du må registrere det hvis du vil bruke det mer enn 30 dager, men det koster ikke penger.

Tidligere ville jeg foreslått java som ett greit utgangspunkt, bl.a. fordi det er managed, men etter å ha måttet bruke C# har jeg funnet at det kan være like bra for å starte programmering...

Vil kanskje fortsatt holde en knapp på java da det er noe som brukes av de fleste høyskoler og universiteter, og kan på den måten kanskje gi deg ett fortrinn om du skal ta høyere utdanning/noen fag, men om du kan C# er ikke overgangen til java alt for stor (tror jeg, dog har jeg bare forsøkt fra java til C#..)...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Med tanke på at multicoreprosessorer (2,4,8..flere tusen kjerner) er det som kommer til å ta over, siden man begynner å nærme seg grensen for hvor små transistorer man kan lage, er det en liten frykt som sprer seg i utviklermiljøet om hvordan man skal programmere effektivt mot disse.

Parallellprogrammering er nemlig ikketrivielt og spesielt med dagens imperative og oo-baserte språk. Funksjonell programmering egner seg derimot veldig mye bedre til dette, bl.a pga mangel av sideeffekter, så jeg tror språk som erlang og haskell kommer til å bli mye mer populært etter hvert som prosessorer får fler og fler kjerner.

Just my two cents.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...