nahoy Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Jeg har altså kjøpt en bilcoil og koblet coilen direkte på 12-volten i en psu (fra datamaskin). SLik ------- Gnist | Her slår jeg ledningene mot hverandre --------- +COIL - --------- `-- | | | | +12V GND Gnisten er utrolig liten, omtrent som i en lighter, trodde gnisten skulle være mye heftigere, den går maks 1 cm og er veldig tynn. Noen tips til hvordan jeg kan få gnisten tykkere? Skal bruke den til å antenne hårspray. EDIT: faen, systemet herpet den utrolige figuren min, prøver igjen Endret 30. mai 2007 av nahoy Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Gnista skal ikke bli så mye lengere enn 1-1,5 cm heller. Det eneste jeg kan tenke meg som kan hjelpe deg litt er å sette en saftig kondensator på strømforsyningen slik at du ikke får spenningstap når du slår borttil ledningen din. Kan tenkes at den "kneler" litt akkurat i det du slår borti da det kan bli en spenningspigg inn på strømforskyningen. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 En gnist som går nesten 1 cm burde være nok i massevis til å antenne gassblandingen. Selv om ginsten ser spinkel ut. space Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) 1 cm er ganske langt da, tennplugger i bilmotorer har jo bare 1-3 mm. og bare så du vet det liksom: antar at gnisten går gjennom luft: 3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det 30kV. Nå har du jo ikke det i PSUen, men det er denne spenningen som blir liggendes over coilen når du kobler fra PSUen og som da fører til en gnist. Skal du ha større gnist trenger du ikke nødvendigvis større spenning på PSUen, men en PSU som kan levere mere strøm til coilen. Endret 30. mai 2007 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Man trenger da ikke en "tykk" gnist. Startgass er for øvrig et bra alternativ til hårspray. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Ar`Kritz, jo, verden er liten. Da får jeg bare prøve å montere det hele og se hva som skjer. Vet at startgass funker kjempebra, ja, men tenkte jeg skulle prøve med hårspray, siden det er mye billigere og mange mener det er bedre. Forresten så hadde vel Andreas hatt litt trøbbel med antenning når han brukte grillightere? Johan her, hvis du ikke skjønte det. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) og bare så du vet det liksom: antar at gnisten går gjennom luft: 3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det 30kV. 8744619[/snapback] Det gjelder bare for gnister mellom to runde kuler med svær radius. Altså mellom to nesten helt flate flater. Hvis det er to spisse elektroder er det nærmere 1kV per 1.1 mm. Så ca. 10kV per cm. Ellers hadde dette vært 225kV, noe som hadde garantert ødelagt flyback trafo'en på stedet. Glemte nesten å gi deg et tips nahoy, prøv en 555 driver. Jeg fikk saftig 1 cm gnister med denne driv-kretsen. Endret 31. mai 2007 av uzzors2k Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det kan hende det, gikk bare ut fra breakdown spenning for luft jeg. en annen ting er jo at med engang gnisten er der vil spenningen falle betraktelig pga at den ikke går igjennom luft, men igjennom plasma (så vidt jeg husker) som har lavere breakdown spenning enn luft. fett bilde! Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 og bare så du vet det liksom: antar at gnisten går gjennom luft: 3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det 30kV. 8744619[/snapback] Det gjelder bare for gnister mellom to runde kuler med svær radius. Altså mellom to nesten helt flate flater. Hvis det er to spisse elektroder er det nærmere 1kV per 1.1 mm. Så ca. 10kV per cm. Ellers hadde dette vært 225kV, noe som hadde garantert ødelagt flyback trafo'en på stedet. Glemte nesten å gi deg et tips nahoy, prøv en 555 driver. Jeg fikk saftig 1 cm gnister med denne driv-kretsen. 8748304[/snapback] Det var en saftig gnist. Når det gjelder 555 driveren, duger denne? Og hva slags kondensator burde jeg bruke? Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Føler jeg at prosjektet har endret retning fra den tidligere "potetkanon tenneren" til "så lang og feit gnist som mulig" ? :!: Kondensatoren kan gjerne være en lade elektrolytt på 4700 eller 10000 uF. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 en annen ting er jo at med engang gnisten er der vil spenningen falle betraktelig pga at den ikke går igjennom luft, men igjennom plasma (så vidt jeg husker) som har lavere breakdown spenning enn luft. fett bilde! 8748927[/snapback] Jepp, og takk! Du kan bruke en LCM7555, selv bruker jeg NE555 som er litt billigere. En stor kondensator på strømkilden er en god idé. 4700µF duger. Den andre kondensatoren kan være 0.1µF, som denne. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Snakket med fetteren min som har gjort det på en veldig lur og billig måte. Han har koblet coilen på kondensatoren til en blits i et engangskamera. Se på den fine tegningen. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det holder i massevis med en liten gnist hvis du ikke har feil blandingsforhold med gass.. Men det er alltids artigere med mer futt. Bare vær veldig forsiktig. Det er ikke akkurat ufarlig å holde på med det der. Lenke til kommentar
uzzors2k Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg tror det går an å bare bruke kamera flash greia, sjekk her. Mye annet om potetkanoner her også. Lenke til kommentar
nahoy Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Problemet med bare blitz, er at det er utrolig vanskelig å stille inn punktene som det skal gnistes mellom. De er nødt til å være så sykt nærme hverandre. Satte sammen kamerablitz og coil i dag, og resultatet var veldig bra, gnisten går 2-3 cm. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 1 cm er ganske langt da, tennplugger i bilmotorer har jo bare 1-3 mm. og bare så du vet det liksom: antar at gnisten går gjennom luft: 3*10^6 V/m * 0,01 m = 30 000 Volt altså for å lage gnisten på 1 cm trengs det 30kV. Nå har du jo ikke det i PSUen, men det er denne spenningen som blir liggendes over coilen når du kobler fra PSUen og som da fører til en gnist. Skal du ha større gnist trenger du ikke nødvendigvis større spenning på PSUen, men en PSU som kan levere mere strøm til coilen. 8744619[/snapback] Husk en "enhancement factor" for spisse gjenstander som er en del større enn 1. Dette resulterer en lavere spenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå