PrimusMotor Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Hei! Her kommer en liten case til dere jus sultne mennesker der ute. Jeg kjøpte en stasjonær PC av et firma for et års tid siden. Etter en måneds tid siden begynte den å slå seg av under bruk, eller rett å slett låse seg helt. Var i kontakt med firmaets websupport, men fikk ikke noe annen hjelp enn tips om å oppdatere drivere etc. Gjorde så det, og problemet ble litt redusert. Den fortsatte å slå seg av, men med såpass sporadiske mellomrom at det ikke var ekstremt irriterende. Så nå etter ganske nøyaktig et år, oppsto samme greien, men denne gangen ville ikke pc'en på igjen. Den slo seg automatisk av under oppstart. Jeg tok selvfølgelig PCen med tilbake til butikken, og krevde retting som reklamasjonssak. Greit nok. Etter en del uker tok butikken kontakt, og sa at de hadde reinstallert windows, testet at PCen fungerte som den skulle. Tingen er at dette skulle de ha penger for. Ikke rare summen, men nok til at en stakkars student må gå sulten noen timer. Det jeg reagerer på her, er at firmaet krever betaling for å rette en mangel som eksisterte når jeg fikk maskinen. Firmaet hevder selvfølgelig at garanti/reklamasjon ikke dekker problemer med rot i software. Det er jo greit det, og det står også i servicevilkårene. Men som sagt, PCen var slik da jeg fikk den. Har vekslet litt eposter med firmaet nå, jeg på min side hevder jeg har krav på gratis retting av mangel siden mangelen eksisterte ved risikoens overgang, jfr. forbrukerkjøpslovens §18 2.ledd: "Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang" Firmaet svarer hver gang med å referere til servicevilkårene sine. Da jeg konfronterer dem med at problemet har eksistert siden jeg kjøpte PCen, at jeg var i kontakt med dem en måned etter kjøpet, og det da er en mangel i hht. forbrukerkjøpslovens §15, svarer de kun med at "mye kan skje på en måned". Da jeg spurte etter rettslig grunnlag for å kreve betaling for feilretting i dette tilfellet, svarte de med at "diskusjonen er avsluttet fra vår side". Har nå sendt saken videre til forbrukerombudet, men det kan jo være greit å høre hva andre mener, og om det er andre der ute som har hatt samme type problem. Jeg har grei kunnskap om forbrukerkjøpsloven, både gjennom skole og jobb, men hvis noen med mer kunnskap har noen kommentarer så hversågod. Kan firmaet kreve betalt for feilretting i dette tilfellet? Endret 30. mai 2007 av PrimusMotor Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) hmm, var vrien den der, der blir vel egentlig ord mot ord, og lite du kan gjøre med det.. Endret 30. mai 2007 av _sindre_ Lenke til kommentar
lain Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg kjøpte en stasjonær PC av et firma for et års tid siden. Etter en måneds tid siden begynte den å slå seg av under bruk, eller rett å slett låse seg helt. Ut fra det der, vil det være riktig å si at den fungerte ok i nesten et år? Om så er det som oftest på tide å reinstalere windows uansett, da den gjennomsnittlige brukeren legger inn mye "dritt" over en periode. Og med tanke på at en reinstall ser ut til å ha fikset problemet, vil jeg nok støtte butikken i at dette blir som en service, og er en tjeneste du selv kunne ha gjort, men valgte å la butikken gjøre det, og må derfor betale for det. Hadde det vært en hw feil som skal dekkes av reklamasjon eller garanti hadde saken vært en annen. Tror nok ikke at du kommer noen vei med dette, hverken hos bedriften eller forbrukerombudet. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Er ikke sikker, men hvis du sender inn pc-en på en reklamasjonssak elns, og det viser seg at feilen er en brukerfeil, og de da tar betalt for det. men skal de ikke da spørre det er greit for kjøper? Lenke til kommentar
PrimusMotor Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 etter ganske nøyaktig et år, oppsto samme greien, men denne gangen ville ikke pc'en på igjen. Den slo seg automatisk av under oppstart. Ikke mye jeg kunne gjøre... Men uansett er det vel ikke forbrukerens ansvar å rette en mangel som har gjort seg gjeldende fra kjøpstidspunket? Her må vel kjlv §27: Dersom det foreligger en mangel ved tingen må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne risten for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdage mangelen". At det er softwarerelatert er vel heller ikke relevant her, ettersom det er operativsystemet. Forbukerkjl. §34:Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk". Operativsystem er direkte sammenheng med forutsatte bruk? En annen ting: Kan de kreve å ta betalt uten å avtale dette på forhånd, når forbruker leverer inn tingen som reklamasjonssak? Jfr forbrukerkjøpslovens §30 4.ledd: "Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reperasjon av tingen dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader". Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Om de har tatt betalt for formateringen og ikke "granskingen" kan du kansje ha krav på pengene dine, men det er nok for sent nå uansett.. Lenke til kommentar
lain Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Spørsmålet er om det er en software feil, og om det er din egen feil at dette skjer. Jeg ser jeg leste feil, og at du hadde problemer en mnd etter kjøpet, men fortsatt gjelder det over. Tviler på at du får noe medhold om at butikken må holde kostnadene med å fikse en softwarefeil. Men som du sier, de burde ikke ha reinstalert pcen om de mente å ta betalt for det, uten å ha informert deg om det. Spørsmålet er om de mener at dette var en del av "undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det....". Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 PC-leverandører kan ikke holdes ansvarlig for ting som skjer softwaremessig etter at de har levert maskinen, dette gjelder også OS-problemer. Det du kan reklamere på er fysiske feil med maskinen, og at Windows slår seg vrangt og lar seg fikse av en reinstallasjon er ikke en fysisk feil. Slike ting må man klare å fikse selv, eller belage seg på å punge ut. Enkelte av symptomene du beskriver kan komme av andre ting enn systemfeil, men her må vi i første omgang gå ut fra det verkstedet sier, at en reinstallasjon fikset problemet. Lenke til kommentar
PrimusMotor Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Beklager. Første gang jeg skriver på dette forumet her. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Om det er softwarefeil må man regne med å betale for re-installasjon, men kun dersom det opplyses om det på forhånd, f.eks. når du leverer inn maskinen eller ved at de kontakter deg før de gjør noe. Du sier dette er en feil som har vært der fra maskinen var ny, og du reklamerer på den nå ett år senere. Det som blir relevant da er ikke bare at feilen var der når maskinen var ny. Det er en viktig del til i Forbrukerkjøpsloven. Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon) Fristen kan ikke være kortere enn 2 måneder, og det er ikke fastsatt noen endelig grense, men ett år kan på ingen som helst måte kalles "innen rimelig tid". Du har med andre ord ikke noen reklamasjonsrett på feilen i det hele tatt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Om det er softwarefeil må man regne med å betale for re-installasjon, men kun dersom det opplyses om det på forhånd, f.eks. når du leverer inn maskinen eller ved at de kontakter deg før de gjør noe. Du sier dette er en feil som har vært der fra maskinen var ny, og du reklamerer på den nå ett år senere. Det som blir relevant da er ikke bare at feilen var der når maskinen var ny. Det er en viktig del til i Forbrukerkjøpsloven. Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon) Fristen kan ikke være kortere enn 2 måneder, og det er ikke fastsatt noen endelig grense, men ett år kan på ingen som helst måte kalles "innen rimelig tid". Du har med andre ord ikke noen reklamasjonsrett på feilen i det hele tatt. 8751084[/snapback] hvis du leser første post, så var han i kontakt med firmaet ca en måned etter kjøpet... det vil jeg si at var innen rimelig tid. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 hvis du leser første post, så var han i kontakt med firmaet ca en måned etter kjøpet... det vil jeg si at var innen rimelig tid. 8751341[/snapback] Han oppdaterte drivere, og lot det være med det. At han kommer nå ett år senere for å reklamere på feilen er ikke rimelig tid. Lenke til kommentar
PrimusMotor Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Som sagt så var det ikke noe problem å få PC'en i gang igjen heller de første månedene, og det var rimelig sporadisk. Når jeg leverte den inn til reperasjon var det fordi det skrudde seg av under oppstart. Regnet med det da var en følgeskade av orginal mangel.. som også omfattes av forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Beklager. Første gang jeg skriver på dette forumet her. 8744039[/snapback] Takk for endring av emnetittel . Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 "Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reperasjon av tingen dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader".8743252[/snapback] Det er dette jeg tror du vil vinne saken på. I utgangspunktet er dette noe du burde ha fikset selv. Feilen du opplevde senere trenger ikke ha noen sammenheng med problemene du hadde i starten. Jeg, som er veldig for å tolke loven til beste for enhver forbruker, ville sagt at saken din i beste fall er tvilsom. Men de kan ikke ta betalt uten at det er avtalt på forhånd. Uansett. Det er det jeg ville lagt vekt på i klagen til Forbrukerrådet, evt. FPU. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Spørsmålet er om det er en software feil, og om det er din egen feil at dette skjer. Jeg ser jeg leste feil, og at du hadde problemer en mnd etter kjøpet, men fortsatt gjelder det over. Tviler på at du får noe medhold om at butikken må holde kostnadene med å fikse en softwarefeil. 8743295[/snapback] Hva i all verden skal det bety? Hvorfor er det kritisk om dette gjelder softwarefeil? Jeg er enig i at bugs i programvare man selv har innstallert ikke dekkes, men gitt at dette er et problem med OS, eller drivere er det noe som er realtert til leveransen og må derfor også dekkes av reklamasjonsretten. Etter min mening er det ikke reinnstallasjon nok for leverandør til å påberope seg softwarefeil. De må kunne vise til hva som faktisk var feil før de kan gjøre dette særlig når kunde har meldt problemer helt fra starten av. På meg høres det ut som om det kan være et varmeproblem og det er jo i såfall en designfeil som faktisk gjelder hardware. Rengjøring av kjølesystem og reinnstallasjon kan godt ha maskert ut disse problemene som i såfall vil komme igjen om kort tid. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hva i all verden skal det bety? Hvorfor er det kritisk om dette gjelder softwarefeil? Jeg er enig i at bugs i programvare man selv har innstallert ikke dekkes, men gitt at dette er et problem med OS, eller drivere er det noe som er realtert til leveransen og må derfor også dekkes av reklamasjonsretten. 8755188[/snapback] Aldri kjørt en eneste oppdatering av software du da? Ikke Windows Update, ikke oppdatert drivere noen gang eller noe annet? Så fort du gjør noe slikt har du nemlig endret software, og det er ikke lenger leverandøren sitt problem med mindre du kan bevise at feilen er der uansett. Dersom feilen ikke er der med orginal software, så har du ikke noen feil. Ellers vil jeg anbefale deg å sjekke litt med Forbrukertvistutvalg og Forbrukerråd for å se hva de mener om softwarefeil og reklamasjon. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Flyttet til Juss-delforum da dette er et juridisk diskusjon Lenke til kommentar
PrimusMotor Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Fikk svar fra Forbrukerombudet i dag: "Takk for henvendelsen ******* Dersom du kjøpte en data med windowsprogrammet, er det klart at selger skalreparere mangelen uten kostnad for deg. Dersom mangelen skyldes en feil vedprogrammet windows som du selv har installert, og som er fra en annens personslisens, så er ikke selgser pliktig å betale for reparasjonen. Dersom du ikke fikk beskjed om du ville bli belastet for undersøkelse avtingen FØR du leverte inn varen så kan ikke selger kreve deg for dette, jfr §30, 4. ledd. Fkjl.§ 34 er ikke anvendelig på forholdet da den er å forstå slik at dataendin har ødelagt WIndows- Bare i et slik tilfelle vil du kreve denne skadenerstattet etter § 34." Altså må firmaet påberope seg kostnader når det er dem som har installert programvaren. De kan heller ikke kreve å ta betalt uten å avtale dette på forhånd. Håper dette kan være til hjelp for andre der ute med tilsvarende problem. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Fra forbrukerrådet mener du? Jeg vil si at JA, for din sak så skal du ikke betale for fiksen, nettopp fordi du ikke ble opplyst om dette på forhånd. MEN: Som generell regel, så er feil som viser seg å være feil på windows'en din eller programvare noe som ikke er mangler etter forbrukerkjøpsloven, og må dekkes av selger selv. Slik er iallefall praksis overalt i Norge, softwarefeil er softwarefeil, hardwarefeil er reklamasjonssak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå