Gå til innhold

Menneske Og Tidsmaskiner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så vill tiden gå fortere viss vi kan reise med en fart som er større en lysets hastighet.

8743512[/snapback]

Nei stikk motsatt faktisk. Jo raskere man reiser, dess fortere kommer man til målet. Lysets hastighet pr. i dag er definert som 313 000 km/s. Dvs at når du reiser i den hastigheten, vil alt annet rundt deg sakne og det vil føles som om tiden står stille mens du vil bevege deg som vanlig.

Hvis man har sett Smallville, så ser man helt klare eksempler på det når Clark går i hypermodus.

For å komme til poenget: Lenge har det blitt antatt at tidsreiser har med tid og rom å gjøre, og det har det forsåvidt, og at man vil kunne reise i tid når man overgår lysets hastighet, men jeg syns ikke det er mulig, siden den teknologien vi har i dag ikke klarer å overstige en viss grense (romrakettene er raskest med sine 10-20 000 km/t tror jeg) og hvis vi noen gang får den teknologien, vil vi hverken forflytte oss tilbake eller framover i tid, det er fortsatt nåtid, bare at vi beveger oss så raskt at alt annet virker som om alt står stille (tiden kan ikke stoppes, bare saknes).

Konklusjon: Uansett hvilken teknologi vi har og reiser i hvilken som helst hastighet, forflytningen skjer kun i nåtid, ergo tidreiser er og vil forbli umulig for alltid.

Jeg så også en gang en simulasjon av akkurat det fenomenet. Skal prøve å finne den igjen.

Edit: Fant ikke akkurat den jeg så, men i

ser vi et eksempel på hva som skjer når vi kommer opp i lysets hastighet. Endret av myst84
Lenke til kommentar

Om vi reiser i lysets hastighet vekk fra en klokke som viser 12.00, da vil klokka vise 12.00 uansett hvor langt unna vi er, men i realiteten vil tiden gå som normalt, bare at vi ikke ser det.

Samme som at datoen på en fjern stjerne også er 31/5-07 selvom vi ser "50 år tilbake i tid" som et resultat av at lyset bruker 50 år på å nå oss.

Lenke til kommentar
Hvis det skulle være mulig å reise tilbake i tid hvordan hadde det egentlig vært mulig? Du kan jo umulig se deg selv som barn? - Hvem er du i såfall? Parallellunivers?

8743058[/snapback]

Det kan være at det ikke er mulig å reise tilbake i tid og hvis, så må det finnes parallelunivers.

Anta bare at du har en tidmaskin og reiser til fødselsåret ditt eller noe og dreper deg selv. Massen din (som du er nå) vil jo fortsatt eksistere bare at ingen vil huske deg når du kommer tilbake. Problemet er vel, kommer man tilbake til det "riktige" universet i det hele tatt ? (prinsippet er altså selv om du river ned, la oss si, bmw-fabrikken så vil bilene fortsatt eksistere, litt dårlig forklaring :p )

Lenke til kommentar
Hvis det skulle være mulig å reise tilbake i tid hvordan hadde det egentlig vært mulig? Du kan jo umulig se deg selv som barn? - Hvem er du i såfall? Parallellunivers?

8743058[/snapback]

Det kan være at det ikke er mulig å reise tilbake i tid og hvis, så må det finnes parallelunivers.

Anta bare at du har en tidmaskin og reiser til fødselsåret ditt eller noe og dreper deg selv. Massen din (som du er nå) vil jo fortsatt eksistere bare at ingen vil huske deg når du kommer tilbake. Problemet er vel, kommer man tilbake til det "riktige" universet i det hele tatt ? (prinsippet er altså selv om du river ned, la oss si, bmw-fabrikken så vil bilene fortsatt eksistere, litt dårlig forklaring :p )

8747550[/snapback]

Men hvis du dreper deg selv, så vil du jo aldri ha gjort den tidsreisen... eller du må ha gjort den for å drepe deg... men hvis du har drept deg selv, så er du jo dau...

eller?

Eller hvis du ødelegger bmw, eller noe annet, så vil jo ikke det finnes "nå"? da har du jo gjort om på historien...?

Lenke til kommentar
Men hvis du dreper deg selv, så vil du jo aldri ha gjort den tidsreisen... eller du må ha gjort den for å drepe deg... men hvis du har drept deg selv, så er du jo dau...

eller?

Slikt er det hvis det bare finnes et univers. Det jeg mener er at hvis du reiser tilbake i tid og kommer ut av tidsmaskinen din så eksisterer du uavhengig av at du har eksistert før i det hele tatt. Du vil jo ikke forsvinne det øyeblikket du dreper deg selv (eller jo ? :p hvem vet). Siden det også er snakk om parallelunivers kan det være at du blir drept i et univers og lever i et annet.

Samme er hvis du f.eks. dreper faren til en kompis av deg så vil han eksistere (i hukommelsen hans lever jo faren, eller hvertfall for han er jo slik som det er nå. Med mindre alt har en direkte forbindelse hva du gjør fortiden.

Lenke til kommentar

eller?

Eller hvis du ødelegger bmw, eller noe annet, så vil jo ikke det finnes "nå"? da har du jo gjort om på historien...?

8747572[/snapback]

Der kom paradokset om tidsreiser som gjør en splitter pine gal. Jeg bryr meg ikke å gå inn i detaljer om det, er nok forvirret i huet fra før.

Lenke til kommentar
Siden Y går fortere når X blir større så vill tiden gå fortere viss vi kan reise med en fart som er større en lysets hastighet.

8743522[/snapback]

Problemet med å reise fortere enn lysets hastighet er at mengden energi som da trengs blir uendelig. Og teknologi som kan gi uendelig mengde energi er lite sannsynlig. Man må jo "tappe" all tilgjengelig energi i hele universet, og det virker høyst usannsynlig.

Lenke til kommentar
Jeg er 50% sikker på at det er mulig å gå inn i framtiden men tror ikke fortida.

8742826[/snapback]

Jeg senker den ned til 0.1% siden energimengdene som kreves for å nå hastigheter hvor de relative tidsforskjellene blir så store at du faktisk reiser framover i tid (la oss si noen hundre år) er så store jeg ikke tror vi klarer å lage innretninger som har så stor kraft med det første. :)

(Uttalelsen min er basert på VGS-type naturfagsforståelse av relativitetsteorien, altså ikke noe vitenskapelig)

8745529[/snapback]

Vi kommer til å reise inn i fremtiden men vi kan si at viss vi tenker oss den hastigheten og energien som kreves til å reise inn i fremtiden med dagen teknologi er det 0% sikkert at vi kan dra inn i fremtiden men vi vill med fremtidens teknologi

Lenke til kommentar

Jeg så på en dokumentar at hvis du skulle ha klart å reise tilbake i tid og forsøkt feks å drepe en bestemt person, ville du blitt stoppet automatisk av feks en bokhylle som falt på deg eller at du hadde snublet i dine egne skolisser. Du ville ikke ha klart å bryte noe som var forhåndsbestemt (Funnet sted lengere fram i tid av personen)

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Jeg så på en dokumentar at hvis du skulle ha klart å reise tilbake i tid og forsøkt feks å drepe en bestemt person, ville du blitt stoppet automatisk av feks en bokhylle som falt på deg eller at du hadde snublet i dine egne skolisser. Du ville ikke ha klart å bryte noe som var forhåndsbestemt (Funnet sted lengere fram i tid av personen)

8750414[/snapback]

Det blir jo bare en teori, har hørt det samme selv.

Men siden ingenting er bestemt, og alt er tilfeldig, så da kan man forandre på ting uansett hvor i tiden du er...

Lenke til kommentar
Tror nok aldri du kan reise tilbake i tid. Om du reise tilbake i tid for å f.eks drepe han som fant opp tidsmaskinen slik at du kunne finne den opp selv, så ville grunnlaget for tidsreisen opphørt og verden ville implodert..

True story :roll:

8751595[/snapback]

Du kan ikke dra tilbake i tid for da ville de døde stå opp dvs at du tar den med fra helvete eller paradiset det kan ingen andre en Gud den store gjøre

Endret av AP
Lenke til kommentar

Ikke bland inn religion i vitenskap er du snill, det blir bare krøll av det. og som jeg forklarte ovenfor, så er det umulig å reise tilbake i tid, så der trenger du ikke å bekymre deg.

Endret av myst84
Lenke til kommentar
om en tidsmaskin noen gang vil bli bygget ville vi ha fått besøk fra fremtiden nå. Men jeg ser ingen fremtidsmennesker her.. :cry:

8742522[/snapback]

Vel, mange mener at tidsmaskiner som kan reise tilbake FØR maskinen var laget er umulig. Derimot fremover i tiden er lettere. Hvis dette stemmer kan vi forvente oss å få masse besøk fra folk/informasjon fra fremtiden omtrent fra samme dag den blir slått på.

EDIT:

Ikke bland inn religion i vitenskap er du snill, det blir bare krøll av det. og som jeg forklarte ovenfor, så er det umulig å reise tilbake i tid, så der trenger du ikke å bekymre deg.

8752681[/snapback]

Vel, som jeg har forklart, så er det ikke umulig i det hele tatt. Det er bare "umulig" å reise tilbake til et tidligere tidspunkt enn når maskinen ble slått på.

Det er imidlertid mange som mener at man også kan reise enda lengre tilbake, men da trekker man inn teorier om multivers osv. og det blir for komplisert til å ta her inne, i tillegg tilø at jeg kan alt for lite på det området.

EDIT2: Men som myst84 sier: Ikke dra inn religion her! Selv syntes jeg religion skal holdes inne i kirker/moskeer og lignende. Her diskuterer vi fakta, ikke historier ment for at en, eller en liten gruppe skal få ekstra stor makt (slik jeg ser på religionsledere)

Enkelt og greit: Reilion er bostavelig talt ut!

Det jeg mener med det er at religion ble i hovedsak "oppfunnet" for å forklare ting som var vanskelige å forklare på den tiden, men som er lett å forklare nå med vitenskapen. Religionen henger bare igjen, dessverre :(

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt tankegangen din Christopher, hva har oppfinnelsen av selve maskinen med tidreisingen å gjøre? Hvis vi ser litt logisk på det: en eller annen oppfinner maskinen, i år 2010, og bestemmer seg for å dra tilbake i tid, f.eks nå. Da vil han komme til et tidspunkt FØR maskinen var oppfunnet, men det blir ingen hinder for vår person, siden han kommer fra framtida og har maskinen med seg. Men kanskje du mente at endringene i historien ikke vil skje før maskinen blir slått på i 2010? Det er fortsatt morgen og jeg er litt morgentrøtt, så beklager for dårlig forklaring og mangelfull info.

Lenke til kommentar

Miin teori:

(hvis tidsreiser fungerer)

Reiser ikke til paralell univers(mulig det fintes, men dette er tidsreise dette universett). Personen som skal reise blir (enkelt forklart) kopiert sletta for så og bli limt inn i den nye tiden. Om han så dreper sitt gamle jeg så vill ikke det drepe hans nye jeg, enda han nå ikke vil reise tilbake i tid. Eller hvis han reiser kunn litt tilbake for og hindr seg selv i og reise i tid vil det bli to like personer. De har samme hukomelse til ett visst punkt men fra nå av vil de ha to separte liv og kunne bli to ulike personer. Kan i prinsippet gå tilbake og lage mange kopier av seg selv som blir mange forskjellige personer. Dette er mulig siden jeg trur en person blir fornyet hver gang han for ett nytt inputt til hjernen, det gammle jeget dør og det blir ett nytt jeg. Denne metoden vil i prinsippet fungere som en teleport, men innen tid. Det gammle jeget dør, og det kommer en ny når man bruker det, men ingen vil merke forskjell.

Mennekser er jo en maskin så om vi lager en perfekt kopi av oss selv så vil vi være helt like i starten enda vi er to personer, men vil gradvis bli mer og mer forskjellige.

En annen måte og reise i tid på er om en kunne satt tiden i hele universett til og gå baklengs, men da ville ingen merket att vi hadde gått tilbake i tid og dermed ville hensikten vært borte. Med mindre menneskeheten er truet med å gå under så vil det ikke være no bruk for det.

Det med tidsreiser og paralelle universer er jo egentlig ikke en tidsreise, det blir jo mer en reise innen andre universer, ikke tid. enaste er om men finner et annet univers som er helt likt vårt for 20 år siden vil det jo simulere en tidsreise med er egentlig ikke en.

om tidsreiser tilbake i tid er mulig i det hele tatt hvet jeg ikke, men man skal aldri si noe ikke er mulig, ikke en gang att det fintes en gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...