Gå til innhold

Reparere/forbedre et gammelt bilde


Anbefalte innlegg

Håpe rnoen kan hjelpe meg her:

 

Jeg har scannet inn et gammelt portrett-fargebilde (nesten 60 år gammelt), som har ingen skader - men med "tidens tann" har skallet noe av antageligvis pga. uttørkning. Dette har medført at prikker på størrelse 1-2mm. har gått av. Finnes det noen fremgangsmåter som er best/tidseffektive for å få bildet tilbake i god stand? Jeg bruker Adobe Photoshop Elements 4.

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det finnes flere måter å gjøre det på. men det finneste restulatet som jeg har erfart er å bruke clone stamp. det er ikke det raskeste og heller ikke automatisk, men når resturere gammle bilder bruker jeg mest clonestamp. du kan goggle etter flere måter å reparere gammle bilder på.

Lenke til kommentar

bildet er for stort til å leges ut.har skalert det ned. viss du har lyst kan du få orginal filen til meg. når tråstarter sende filen til meg var den 36mb, klippet å raw photoshop fil er ca 15 mb. send en pm så skal du få filen.

post-105355-1180674965_thumb.jpg

Endret av la7tma
Lenke til kommentar

Her er det mye jobb med clone-stamp, healing-brush osv.

For den som vil lære mer om akkurat foto restaurering anbefaler jeg boka til Katrin Eismann: Restoration and retouching. Virkelig verdt hver krone. Hun har også skrevet Masking and composition, som er like god. Noe av det bedre når det gjelder fotoshop lærebøker.

Lenke til kommentar

jeg er en av de. jeg jobber med å resturere gammle bilder for noen historie lag rund der jeg bor. så bilder er i gode hender. det spørs bare hvor lang tid tråstarter syns jeg skal bruke på bildet. dette (skal) tross alt være gratis arbeid. men har dette vært en redigerins jobb som skulle betales har det blitt dyrt.

men dere kan gjerne komme med innspill på hva dere har lyst til å gjøre med bildet. det kan hende dere gjør det på en anen møte en meg. og når du kan noen måter å gjøre ting på gror man fast med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...