Gå til innhold

SD Minnekort - forskjellig kvalitet?

Anbefalte innlegg

Hvor stor er egentlig forskjellen på de billige og de litt dyrere minnekortene? Noen heter Ultra, det står reklamert med at det er raskere lagring osv.

Hvor mye har dette egentlig å si? Bør jeg gå for et "bedre" minnekort, eller er det billigeste like bra?

Jeg har et Nikon D40 kamera... Tar MYE bilder, ofte seriefotografering. Veldig mye bilder av ting i fart. Betyr dette at jeg bør gå for et bedre minnekort?

Noen anbefalinger? For en stakkar som er blakk som f*** men trenger mer minne til ferieturen. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på minnekort.

Kjøp Lexar eller Sandisk - kjøp de raskere typene. Jeg personlig anbefaler Lexar - kjøper Professional 133x så får du også med Corel Photoshop som er meget bra program:-)

Fordelen med raskere kort er at man kan ta raskere bildeserier etter at bufferet på kamera er fullt.

Lenke til kommentar
Hvor stor er egentlig forskjellen på de billige og de litt dyrere minnekortene? Noen heter Ultra, det står reklamert med at det er raskere lagring osv.

Hvor mye har dette egentlig å si? Bør jeg gå for et "bedre" minnekort, eller er det billigeste like bra?

Jeg har et Nikon D40 kamera... Tar MYE bilder, ofte seriefotografering. Veldig mye bilder av ting i fart. Betyr dette at jeg bør gå for et bedre minnekort?

Noen anbefalinger? For en stakkar som er blakk som f*** men trenger mer minne til ferieturen.  :innocent:

8742204[/snapback]

Har ingen anbefalinger dessverre, bruker CF-kort selv, men tar du ofte bilder i serie vil jeg anbefale et raskt kort. Det kan forøvrig være lurt å kjøpe kort andre plasser enn i fotobutikker, for fortjenesten er veldig god. Se heller om du finner det samme kortet på internett eller noe :) For eksempel komplett.no .

Se gjerne også om du finner noen tester av kort.

Sandisk liker jeg, forresten. Har det i mitt D70.

Lenke til kommentar

Hvis du tar bilder på vanlig måte med ett bilde nå og da og aldri fyller opp kameraets internminne (buffer) så vil du ikke merke så store forskjellen. Det du vil merke er at overføringen til dataen går mye raskere og dette spesielt hvis du har en egen minnekortleser til dataen.

Hvis du ser på denne testen ( http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...p?cid=6007-7905 ) av SD-minnekort mot Nikon D50 så havner det kortet du har helt i bunn av listen over testede kort. Det har da en overføringshastighet på ca. 2MB/s. SanDisk Extreme III 2GB havner øverst med ca. 3,5MB/s overføringshastighet for NEF-formatet og 3,35MB/s for JPG-formatet.

Prisen på f.eks ett SanDisk Extreme III 2GB er ikke avskrekkende:

https://prisguiden.no/product.php?productId=49447

Lenke til kommentar

SanDisk og Lexar anbefales på det varmeste.

Har kun erfaring med CF selv, men når det gjelder hastigheten på kortene så trenger man på CF ihvertfall ikke noe spesielt raskere kort enn Extreme III. Kan t.o.m. holde med Ultra 2 da kameraet ikke klarer å holde følge med kortets hastighet på overføringer.

Det eneste man kan tjene på er overføring fra kort til pc via kortleser.

Lenke til kommentar

Hmm, nå har jeg søkt og lett overalt på nettet... Prøver å bli litt klokere her, men det er ikke lett :ermm:

TwinMOS kort?? 150x.. Er det noe smart da? De er billigere enn feks SanDisk med 133x...

Har bestemt meg for å kjøpe 2 gb kort... Er det noen som vil rett og slett anbefale meg en nettbutikk, med rimelig porto, bra kort osv, for maks 300 kr?? (inkl porto) Gjerne mindre??

JEg aner virkelig ikke hva jeg leter etter her... Handler generelt veldig lite på nett :whistle:

Lenke til kommentar
TwinMOS kort?? 150x.. Er det noe smart da? De er billigere enn feks SanDisk med 133x...

Hold deg LANGT unna Twinmos. Mer ustabile kort skal du lete lenge for å finne. Er mange her inne, og mange innom der jeg jobber, som har problemer med ødelagte filer, krasjede kort og bilder som rett og slett er borte. Og vi har ikke solgt Twinmos en gang. Allikevel er det flest Twinmos kort vi ser med feil.

Nei, hold deg til Sandisk. Det er trygt. Er en grunn til at de er dyre, og det er en billig forsikring for kanskje uvurderlige bilder :) Jeg skjønner ikke at folk sparer en hundrelapp eller noe sånt, på et elendig minnekort, når de har kjøpt kamera til flerfoldige tusen.

Lenke til kommentar

Hold deg LANGT unna Twinmos. Mer ustabile kort skal du lete lenge for å finne. Er mange her inne, og mange innom der jeg jobber, som har problemer med ødelagte filer, krasjede kort og bilder som rett og slett er borte. Og vi har ikke solgt Twinmos en gang. Allikevel er det flest Twinmos kort vi ser med feil.

Nei, hold deg til Sandisk. Det er trygt. Er en grunn til at de er dyre, og det er en billig forsikring for kanskje uvurderlige bilder :) Jeg skjønner ikke at folk sparer en hundrelapp eller noe sånt, på et elendig minnekort, når de har kjøpt kamera til flerfoldige tusen.

8752402[/snapback]

hehe ok, takk for tips. Og ang det siste der... Kanskje fordi alle pengene er brukt opp på kamera? :whistle:

Lenke til kommentar

For å si det sånn så er det en grunn til at ikke hvem som helst får lage kortene av typen xD og Memory Stick... nettopp for å holde kvaliteten oppe.

SD og CF har blitt helt "åpne" standarder som så og si alle og enhver kan lage kort til og da blir det mye dårlige kort.

Du får 2 gb kort til 189 kr, men da er nok sannsynligheten for feil mye større enn om du betaler 399 kr. for samme lagringskapasitet. ;)

Hastighet er sjelden et problem lenger, det er kvaliteten det står på.

Lenke til kommentar
Men San Disk er bra? Som feks:

Dette?

Joda, det er bra, men jeg tror jeg ville brukt 75 kr ekstra på et Extreme III 2GB i stedet. Det har bla. bedre spesifikasjoner til bruk i kulde, og har vesentlig bedre spesifisert lese- og skrivehastighet. Særlig hvis du bruker kortleser til å overføre bilder, har det noe å si.
Lenke til kommentar

Bruker IKKE kortleser tilå føre over bilder... Bruker kamera... De har det ultra kortet hos NAF nå for 249... Da slipper man jo porto i tillegg.

Vr 125 kr i porto på det extreme kortet til 279... da blir det fort MYE dyrere.. (jeg ha vel egentlig ikke råd til å kjøpe noe kort i det hele tatt, men... )

Lenke til kommentar
Bruker IKKE kortleser tilå føre over bilder... Bruker kamera... De har det ultra kortet hos NAF nå for 249... Da slipper man jo porto i tillegg.

Vr 125 kr i porto på det extreme kortet til 279... da blir det fort MYE dyrere.. (jeg ha vel egentlig ikke råd til å kjøpe noe kort i det hele tatt, men... )

8763811[/snapback]

Gå for det kortet fra NAF du, man sparer ikke så forferdelig mye tid med raske kort i kortleser heller. Det er ikke akkurat snakk om stor tidsforskjell.

Som sagt så er det som oftest kamera og ikke minnekortet som er flaskehalsen på overføringer fra kameraets buffer og til minnekortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...