amundsf Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Du kan IKKE opprette konto (og få utstedt tilhørende bankkort med bilde) i en bank uten å identifisere deg med pass (annen ID aksepteres ikke!) overfor banken eller postkontoret der du henter ut sendinga fra banken.Det der sjekka jeg ut med dinbank. De har samme teksten på siden sin som på den linken du oppga. Men orker ikke leite frem url'en nå. 2-3 måneder siden... Sendte da en mail til dinbank, da jeg pr. nå ikke har pass, og spurte om pass virkelig var eneste måten å hente ut det rekomanderte brevet fra dem. Her er svaret: Du kan hente det med førerkort eller bankkort. Problemet er at senere vil du ikke få tilgang til Bank ID.Da jeg jo ikke visste hva Bank ID var spurte jeg om hva det var...: BANK ID er en type legitimasjon som kommer etterhvert hvor en da kan gjøre mye på nettet selv. Det har ingen praktisk betydning i forbindelse med DinKOnto, nettbank betalinger. osv. Så man trenger nok absolutt ikke pass for å opprette en konto... - Amund Lenke til kommentar
capy Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 send ham hele tallrekken og slapp av. Lenke til kommentar
raathass Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hvor lang tid tar det å opprette et enkeltmannsforetak? Får vel brukanes VAT nummer da? 8749048[/snapback] Får ikke et "VAT" nummer før du har et foretak med eget momsregnskap vil jeg tro. VAT (Value Added Taxes) i England er det vi i Norge kjenner best som MVA (MerVerdiAvgift, eller moms:p) 8749943[/snapback] Engelsk VAT number er det samme som organisasjonsnummer i Norge. Det tar noen uker å få opprettet et ENK. Lenke til kommentar
zaico Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Personnr er ikke sensitiv informasjon, så hvorfor skulle du være redd for å gi han det? Når Datatilsynet hevder at det ikke er sensitiv informasjon da er det ikke det, og de advarer mot facebook og mye annet rart, da kan du selv tenke deg hvor lite skummelt det faktisk er! Om du skal tenke slikt, kan du f.eks aldri dra på byen for å ta et par "kalde", tenk om dørvakten missbruker personnr ditt! Endret 1. juni 2007 av zaico Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Fødselsdato er jo ikke så hemmelig: http://skatt.adressa.no/ Her får du den til alle som skattet i 2001/2002... Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Tok kontakt med posten i dag - og det er nå mulig å sperre postadressen for omadressering De åpnet denne tjenesten for en uke siden! Så når jeg en dag skal flytte, må jeg inn på posten og vise legitimasjon og fylle ut et skjema. Blir kraftig beroliget over at datatilsynet ikke klassifiserer fødselsnummer som sensitiv informasjon. Har sendt selger hele tallrekka nå, så får vi bare vente og se. Som nevnt her, det er jo ikke noen heksekunst å finne de første 6 sifrene uansett. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Har nå også sendt kopi av førerkort til Creditinform, Lindorf og D&B og bedt om sperring av kreditt. Bruker aldri skiten alikevel. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 For å fortolle inn varer til Norge må man oppgi organisasjonsnummer (VAT nummer) eller personnummer i mottakerfeltet på tvinn. Dersom selger av varene bruker en transportør som gjør fortollingen selv vil de ha behov for ditt personnummer når de skal importklarere varen opp mot tollvesenet. Det kan altså stemme at de faktisk har spurt etter ditt personnummer og ingen skade skjedd. Har ikke kjøpt noe særlig fra utlandet selv og har heller ikke hørt om andre som har vært nødt å oppgi personnummer til selger i et annet land. Min erfaring er at man blir kontaktet når varen ankommer tollager i Norge, men det kan hende akkurat denne transportøren vil ha alt på stell før de tar imot varen for at de ikke skal bli sittende med varen på lager. 8742432[/snapback] Det høres rart ut. Jeg har importert varer fra både USA, England og et par andre land. Brukt ulike transportører som selv fortoller varene (fed ex, ups, dhl, etc), og jeg har aldri blitt avkrevd personnummer, hverken av selger eller transportør. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Din erfaring med å importere varer kan jeg ikke si noe på. Når jeg jobber opp mot TVINN får jeg i alle fall beskjed om at org.nr. eller fødselnummer må være fyllt inn for importør. Jeg gjør da dette i en liten avdeling i Nor-Cargo og vet ikke helt hvordan dette fungerer i de globale transportselskapene. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Har søkt litt på nettet, og det stemmer visst det at fra 1. mars 2005 krever tollvesenet personnummer på varer over 200 kr. Synes det er rart at jeg ikke har blitt avkrevd dette. Kanskje bare dårlige rutiner rundtforbi. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Har nå også sendt kopi av førerkort til Creditinform, Lindorf og D&B og bedt om sperring av kreditt. Bruker aldri skiten alikevel. 8755099[/snapback] dette gir deg pes når du skal ha en eller annen for abonnement, f.eks. mobil, parabol osv. skal du ha lån i banken så kan du heller ikke ha sperret kredittrating. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Helvete heller... Jeg spør spørsmålet, fordi skaden alt er skjedd! Hvor dum går det ann å være? Hva faen gjør jeg? 8742392[/snapback] Fødselsnummer er ikke det samme som personnummer. Det er 5 ekstra siffer i tillegg til fødselsnummeret ditt som er helt tilfeldige, og de er ike mulige å finne ut uten videre. Dessuten så er det på ingen måte noe krise om noen har funnet iut personnummeret ditt. Det er greit nok at man KAN lage mye jævelskap med et personnummer, men det kan man da vitterlig gjøre UTEN personnummeret også. om jeg bare har navn og adressen din (som er utrolig enkelt å finne ut tross alt), så kan jeg jo gjøre alt fra å bestille en ny ADSL linje til huset ditt i ditt navn til å bestille 50 pizza med ansjon til døren din. Jeg kunen gjort dagen din passelig sur om jeg virkelig ville med andre ord. MEN... poenget jeg vil fram til er at du ikke er lovlig annsvarlig for sånne ting. Om noen tipper hva visakortnummeret ditt er og bruker det, så er ikek du lovalig annsvarlig or hva de stjeler. Om noen bruker personnummeret ditt (eller bare navn og adresse som sagt), så er du heller ikke noe mer annsvarlig. Så langt jeg vet kan du ikke svindle til det noe som helst bare ved å ha personnummeret til noen. Det er likevel god praksis å ikke gi det ut. Det er tross alt informasjon som ikke er ment at andre skal vite. Jeg tror ikke det er noen grunn til panikk her. Som det nevnes så er det faktisk tilfeller der peronnummer er påkrevd dersom du ikke har resident ID. -Stigma Lenke til kommentar
tkaase Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Det er 5 ekstra siffer i tillegg til fødselsnummeret ditt som er helt tilfeldige, og de er ike mulige å finne ut uten videre. Ikke helt sant, tall nr 3 i personnr henviser til kjønn. Partall = Kvinne, Oddetall = Mann. Bare se etter, staten vet hvem du er! Stopp forfølgelsen av oss paranoide! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Fødselsnummer er ikke det samme som personnummer. Det er 5 ekstra siffer i tillegg til fødselsnummeret ditt som er helt tilfeldige, og de er ike mulige å finne ut uten videre. 8763652[/snapback] Det er langt i fra 5 ekstra siffer som er helt tilfeldige. De 3 første siffrene er tellesiffre. Man kan lese ut fra de 3 siffrene i hvilket årsinntervall man er født. (type 000-499 er født 1900-1999, etc). Dernest kan man lese ut fra det siste av de tre siffrene om personen er mann eller kvinne (oddetall eller partal som nevnt). Deretter er de tre sifrene ren telling. Om personnummeret ditt er 05121977001XX betyr det er du er første mann registrert født 05121977, 05121977003XX andre mann, etc. De to siste siffrene er kontrollsiffre som er en "sjekksum" av hele fødselsnummeret. Det er altså fullstendig mulig å mattematisk kontrollere om et personnummer oppgitt er korrekt. Det er også fullstendig mulig å generere tillfeldige personnummre matematisk (men man vet jo i tilfelle ikke hvem det tilhører). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå