Gå til innhold

Kjøp på ebay - selger vil ha personnummer!

Anbefalte innlegg

Han kan endre postadressen din, og så bestille en 8-10 forskjellige kredittkort til seg selv (deg). Så kan han opprette en konto i en bank der du ikke har konto fra før, og få bankkort med bilde. Vips så er han deg. Deretter bestiller han nytt pass osv.

8743880[/snapback]

Du kan IKKE opprette konto (og få utstedt tilhørende bankkort med bilde) i en bank uten å identifisere deg med pass (annen ID aksepteres ikke!) overfor banken eller postkontoret der du henter ut sendinga fra banken.

Link

Du kan heller IKKE få utstedt pass bare på grunnlag av navn og personnummer, du må også identifisere deg med annet ID-kort (førerkort, bankkort eller gammelt pass)

Har du ingen av delene, må du ha med deg en annen, myndig person som kan identifisere seg selv med pass, og skrive under på at du er den du hevder å være.. Tviler på at så mange svindlere vil troppe opp på politikontoret sammen med en myndig og identifisert medsammensvoren for å svindle til seg et pass, men kanskje ikke utenkelig..

Politiet: søknad om pass

MEN: Kredittkort uten gyldig bilde-id kan man muligens svindle til seg med bare navn, adresse og personnummer. Samt at du får slått kloa i posten fra kredittkortselskapet til offeret, denne sendes vanligvis bare til den folkeregistrerte adressen, men den kan man vel endre hvis man har personnummeret. Edit: ettersom Dingy sier, er det heldigvis ikke lenger så enkelt å endre den folkeregistrerte adressen. :thumbup:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
herregud så paranoide enkelte er. et personnummer er ikke hemmelig, man kan faktisk få det opplyst fra folkeregisteret hvis man ønsker det.

8744296[/snapback]

Så du kan bare ringe folkeregisteret og si "Hallo, kan du gi meg personnummeret til ..."?

8744325[/snapback]

Jepp.

Personnr er ikke noen sensitiv opplysning, og er faktisk tilgjengelig. I mange andre land er det faktisk veldig vanlig å oppgi personnr når man f.eks. bruker cc. I Norge er vi litt vel paranoide.. Dra over til Sverige, spørr nærmeste person om personnr til h*n, og du får det.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
som tidligere sagt, slapp nå av.

for det første så er det ikke lenger så enkelt som beskrevet over!!

Man må f.eks. ha passordet/PIN kode fra enten selvangivelse eller rekomandert sending for å endre adresse i folkeregisteret!

8744349[/snapback]

Nei, du trenger fortsatt bare å sende inn en melding (på blankett). Her må du skrive under, men uten sammenlikningsgrunnlag er det jo ikke lett å avsløre en falsk underskrift. Det gjør det derimot lett for svindelofferet å bevise at dette ikke er hans feil.

Dessuten: Selvangivelsen sendes ikke rekomandert, så med en enkel adresseendring hos posten (som kun krever personnummer) får man lett tak i den om det er riktig tid på året.

edit:Inge Rognmo: Når ble den praksisen for å opprette konto endret? Det er noen år siden jeg opprettet konto sist,men da måtte jeg ikke vise pass.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Man må f.eks. ha passordet/PIN kode fra enten selvangivelse eller rekomandert sending for å endre adresse i folkeregisteret!

8744349[/snapback]

Nei, du trenger fortsatt bare å sende inn en melding (på blankett). Her må du skrive under, men uten sammenlikningsgrunnlag er det jo ikke lett å avsløre en falsk underskrift. Det gjør det derimot lett for svindelofferet å bevise at dette ikke er hans feil.

Dessuten: Selvangivelsen sendes ikke rekomandert, så med en enkel adresseendring hos posten (som kun krever personnummer) får man lett tak i den om det er riktig tid på året.

Inge Rognmo: Når ble den praksisen for å oprette konto endret. Det er noen år siden jeg opprettet konto sist,men da måtte jeg ikke vise pass.

8744500[/snapback]

Det er i hvertfall ufattelig at posten ikke krever noen annen form for identifikasjon enn fødselsnummer.

Lenke til kommentar

8744349[/snapback]

Inge Rognmo: Når ble den praksisen for å oprette konto endret. Det er noen år siden jeg opprettet konto sist,men da måtte jeg ikke vise pass.

8744500[/snapback]

Det er i hvertfall ufattelig at posten ikke krever noen annen form for identifikasjon enn fødselsnummer.

8744558[/snapback]

Når posten ikke engang krever ID for å utlevere pakker til flere tiltals tusen kr. så forundrer ikke noe meg.

Jeg har mang engang gått til mitt lokale postkontor etter å ha fått telefon om at det er kommet hentelapp til meg.

"Hei dere har en pakke til meg? XX heter jeg.." - så leter personen, finner eska og jeg må signere på en lapp. Joda, de har signaturen min, men jeg kunne jo være hvem som helst...

Posten - er det merkelig at pakker forsvinner?

Lenke til kommentar
edit:Inge Rognmo: Når ble den praksisen for å opprette konto endret? Det er noen år siden jeg opprettet konto sist,men da måtte jeg ikke vise pass.

8744500[/snapback]

For å sitere fra nettsida jeg linket til: 1.mars i år, altså ganske nylig, så det er ikke rart du ikke visste det... :cool:

Lenke til kommentar

Bare lurer på hvordan dere skulle klart å fått tak i nytt bankkort med bare adresse, navn og fødselsnr (evt. bare personnr), alle slike pakker er vel rekommandert?

Til trådstarter; jeg tror du kan ta det helt med ro, uansett om han er svindler så tviler jeg på at det er så mye som vil skje.

Endret av Timur
Lenke til kommentar
For å sitere fra nettsida jeg linket til: 1.mars i år, altså ganske nylig, så det er ikke rart du ikke visste det...  :cool:

8744697[/snapback]

Hverken Cutura.no eller sparebankenpluss.no krever identifikasjon i følge det jeg kan lese på sidene deres, men så gir de heller ikke kort med bilde da.
Lenke til kommentar
herregud så paranoide enkelte er. et personnummer er ikke hemmelig, man kan faktisk få det opplyst fra folkeregisteret hvis man ønsker det.

8744296[/snapback]

Så du kan bare ringe folkeregisteret og si "Hallo, kan du gi meg personnummeret til ..."?

8744325[/snapback]

Nei, det kan man absolutt ikke. Dersom man alikevel får det til så bryter den man snakker med stillingsinstruksen sin.

Når det gjelder bruk av personnummer:

Ifølge personopplysningsloven kan fødselsnummer kun brukes når det er saklig behov og når det er umulig å oppnå tilfredstillende identifikasjon ved bruk av andre metoder, som for eksempel navn, adresse, fødselsdato, medlems- eller kundenummer. Kilde: Wiki :dribble:

Lenke til kommentar

Noen som har sett dokumentaren "svindleren". Der skaffer han seg personnr, og får ut saldo på kontoen til en person ved hjelp av kun navnet hans i løpet av få minutter. Og han påstår at han lett kunne tømt kontoen i løpet av minutter om han ønsket det. Småscary..

Lenke til kommentar

8744296[/snapback]

8744325[/snapback]

Nei, det kan man absolutt ikke. Dersom man alikevel får det til så bryter den man snakker med stillingsinstruksen sin.

Når det gjelder bruk av personnummer:

Ifølge personopplysningsloven kan fødselsnummer kun brukes når det er saklig behov og når det er umulig å oppnå tilfredstillende identifikasjon ved bruk av andre metoder, som for eksempel navn, adresse, fødselsdato, medlems- eller kundenummer. Kilde: Wiki :dribble:

8745032[/snapback]

Fra Datatilsynet, en litt sikrere kilde enn Wiki.

Er fødselsnummeret taushetsbelagt?

Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven.

Lenke til kommentar
Noen som har sett dokumentaren "svindleren". Der skaffer han seg personnr, og får ut saldo på kontoen til en person ved hjelp av kun navnet hans i løpet av få minutter. Og han påstår at han lett kunne tømt kontoen i løpet av minutter om han ønsket det. Småscary..

8745106[/snapback]

Les: Kevin Mitnic.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...d=310416&rom=MP

Anbefalles til alle.

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar

Nå er det endel forskjeller på hvordan ting fungerer med social security number i USA og personnr her i Norge da, men jeg ville fremdeles ikke gitt ut personnr til uvedkommne over lav sko. det er fremdeles mye faenskap som kan bedrives.

Lenke til kommentar
Nå er det endel forskjeller på hvordan ting fungerer med social security number i USA og personnr her i Norge da, men jeg ville fremdeles ikke gitt ut personnr til uvedkommne over lav sko. det er fremdeles mye faenskap som kan bedrives.

8747010[/snapback]

I USA er det antagelig ekstremt enkelt å bli go'svindla om du gir ut social security number, og selv om bander fra nigeria og annet er kunnskapsrike er det ikke nødvendigvis sikkert at de kjenner til hvordan dette systemet er i norge og vil spørre likevel.

Sunn fornuft og sjekke om den man handler med er seriøs skal holde.

Blir man for paranoid vil man vel snart tro at alle pakker inneholder hvitt pulver :p

Lenke til kommentar

Hm, som forventet svarer selger på min 5 siffrede blemme med at han trenger alle 11 :(

Jeg vil jo gjerne ha varen da, særlig nå som jeg har tråkka i baret uansett. Kanskje jeg burde ringe transportfirmaet å spørre hva det går i?

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det å opprette et enkeltmannsforetak? Får vel brukanes VAT nummer da?

8749048[/snapback]

Får ikke et "VAT" nummer før du har et foretak med eget momsregnskap vil jeg tro. VAT (Value Added Taxes) i England er det vi i Norge kjenner best som MVA (MerVerdiAvgift, eller moms:p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...