netphreak Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg har kjøpt noe hardware av en fyr på ebay.co.uk... Det veier ca. 8kg, og han sier at han ikke får sendt det fordi fimaet han skal sende med krever "residence ID"! Aner ikke hva dette er, spurte selger, og han sier "they either wanted a VAT number or a person number". Kan jeg gi han personnummeret mitt, eller kan dette missbrukes på noen måte? Synes det lukter litt "fishy" ? Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Transportselskapet er Interlink Express - kan ikke finne noe info om "residence ID" der... Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 For gudsskyld ikke gi ham personnr ditt. det lyser identitetstyveri på lang avstand. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Hvordan kan personnummeret mitt missbrukes? Jeg sender ham jo bare 5 nummer? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg er rimelig sikker på at man f.eks. kan ta ut kredittkort i ditt navn med personnr Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg er rimelig sikker på at man f.eks. kan ta ut kredittkort i ditt navn med personnr 8742315[/snapback] Hæ? Bare ved å kjenne 5 siffer kan man opprette kreditkort i mitt navn? Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg er rimelig sikker på at man f.eks. kan ta ut kredittkort i ditt navn med personnr 8742315[/snapback] Hæ? Bare ved å kjenne 5 siffer kan man opprette kreditkort i mitt navn? 8742331[/snapback] Uansett er personnummer noe man ikke gir ut sånn helt uten videre, uten å være helt sikker. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) m.t.p. at han skal sende pakken til deg kjenner han allerede navn og adresse. fødselsdag bør ikke være så vanskelig å finne ut om man allerede har disse opplysningene. Bingo, da har han navnet ditt, adressen og det fulle personnr ditt. Det kan man holde mye helvete med om man går inn for det... Endret 30. mai 2007 av MrLee Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Må du oppgi noe, så oppgir du et flaskt ett i hvertfall. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Helvete heller... Jeg spør spørsmålet, fordi skaden alt er skjedd! Hvor dum går det ann å være? Hva faen gjør jeg? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 håper at fyren ikke er en svindler Lenke til kommentar
valentino Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 For å fortolle inn varer til Norge må man oppgi organisasjonsnummer (VAT nummer) eller personnummer i mottakerfeltet på tvinn. Dersom selger av varene bruker en transportør som gjør fortollingen selv vil de ha behov for ditt personnummer når de skal importklarere varen opp mot tollvesenet. Det kan altså stemme at de faktisk har spurt etter ditt personnummer og ingen skade skjedd. Har ikke kjøpt noe særlig fra utlandet selv og har heller ikke hørt om andre som har vært nødt å oppgi personnummer til selger i et annet land. Min erfaring er at man blir kontaktet når varen ankommer tollager i Norge, men det kan hende akkurat denne transportøren vil ha alt på stell før de tar imot varen for at de ikke skal bli sittende med varen på lager. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Ja, man kan jo håpe - men er det noe jeg burde gjøre? Ble redd nå... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Ja, man kan jo håpe - men er det noe jeg burde gjøre? Ble redd nå... 8742458[/snapback] Du burde ta det med ro. Det er mange som feilaktig tror at personnr. er hemmelig informasjon og/eller vanskelig å få tak i. Det er ingen grunn til å bli paranoid bare fordi fraktselskapet han bruker må gjøre jobben sin på riktig måte Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Ja, man kan jo håpe - men er det noe jeg burde gjøre? Ble redd nå... 8742458[/snapback] Du burde ta det med ro. Det er mange som feilaktig tror at personnr. er hemmelig informasjon og/eller vanskelig å få tak i. Det er ingen grunn til å bli paranoid bare fordi fraktselskapet han bruker må gjøre jobben sin på riktig måte 8743357[/snapback] Problemet her er at denne engelske fyren nå har mitt fulle navn og adresse, samt mitt personnummer Holder dette til å endre postadressen min? Eller må man vise legitimasjon da? Om han kan endre postadressen er det jo krise! Endret 30. mai 2007 av netphreak Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 tror nok alt er i orden... Lenke til kommentar
magnus Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Hei. Du kan vel ikke dele personnr ditt med meg også? Trenger ny bil ser du og da kan jeg jo like greit sette betalinga på kontoen jeg lager med ditt navn Legitimasjon kan en skaffe seg når en veit personnr, navn og adresse. Endret 30. mai 2007 av magnus Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei. Du kan vel ikke dele personnr ditt med meg også? Trenger ny bil ser du og da kan jeg jo like greit sette betalinga på kontoen jeg lager med ditt navn 8743557[/snapback] Se her har vi akkurat det som kan være litt risky med sånt. Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 slapp nå av litt da. herregud å mange paranoide mennesker det er. hvis noen innbiller seg at person nummer liksom er en slik super-hemmelig greie tar de veldig feil. Det er utrolig enkelt å få tak i. (som 14 åring jobbet jeg som sorterer i posten, og der hadde jeg full tilgang til det f.eks.) Det er ingenting å bekymre seg over. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Hei. Du kan vel ikke dele personnr ditt med meg også? Trenger ny bil ser du og da kan jeg jo like greit sette betalinga på kontoen jeg lager med ditt navn Legitimasjon kan en skaffe seg når en veit personnr, navn og adresse. 8743557[/snapback] Hva slags legitimasjon da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå