Mauro Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei, Jeg solgte just en bil. Fikk pengene kontant. Handlet ny bil. Og en uke etter salget ringer kjøper av min gamle bil å sier at lysene er defekte, stereo anlegget sluttet å fungere osv. Jeg forteller han at jeg ikke har hatt noen problemer med det han forteller meg. Hvordan er reglene her? Jeg har ikke prøvd å lure noen som helst. Jeg solgte en bil som fungerte da jeg solgte den. Jeg er vel ikke pliktig til å fikse på noe han har klart å ødelegge eller? Lenke til kommentar
zonko Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg ville bedt ham forklare feilene nærmere. Har pærene gått kanskje, det skjer jo rett som det er, eller er det noe annet? Hva mener han med at stereoanlegget ikke fungerer? Slår ikke spilleren seg på, ikke lyd i høytalere osv.? Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Jeg ville bedt ham forklare feilene nærmere. Har pærene gått kanskje, det skjer jo rett som det er, eller er det noe annet? Hva mener han med at stereoanlegget ikke fungerer? Slår ikke spilleren seg på, ikke lyd i høytalere osv.? 8741911[/snapback] Det var det jeg spurte om. Om han hadde sjekket pærene. Han svarte ikke. Han sier at forsterkeren står på, og subben ikke funker. I tillegg at ett av hovedlysene ikke lyser. Også sier han det på en måte akkurat som om det er min feil. Jeg har ikke rørt eller sett bilen siden salget. Han sier han vil treffe meg i morgen, men jeg ser ikke noe poeng i det. Jeg har solgt en bil i god stand, også nå som noe er ødelagt, så er det plutselig min feil? Hva burde jeg gjøre? Hvem har rett eller galt? Det eneste han sier er; "Det er jo litt rart at alt dette skjer nå". -Det samme sier jeg. Noen som kan disse reglene regner jeg med? Endret 30. mai 2007 av Mauro Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg siterer forbrukerrådet/kjøpsloven: Feil og mangler ved varen Kjøperen kan kreve at varen har de egenskaper som ble lovet da varen ble kjøpt, eller som framgår av annonser for varen, varens emballasje e.l. Har kjøperen gjort selgeren oppmerksom på hva varen skal brukes til, anses det som en mangel dersom selgeren ikke har sagt fra om at tingen ikke kan brukes til dette formål. Varer som ikke samsvarer med sikkerhetskrav o.a. forskrifter fastsatt av offentlig myndighet, er mangelfulle. Det er ikke enhver feil ved en vare som er mangel etter kjøpsloven. Dette gjelder f.eks. feil man må regne med på grunn av slitasje eller feil som oppstår som følge av uforsvarlig bruk. "Solgt som den er" Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning. Det gjelder også hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente. Det stilles strengere krav til en yrkesselger enn til en privatselger mht. opplysninger om gjenstanden. Å selge en ny gjenstand "som den er" vil ofte være urimelig og er derfor ikke tillatt. Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen. En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs. Så hvis bilen er solgt som den er og du har informert om alle eventuelle relevante feil/mangler, så ligger bevisbyrden på kjøperens side. Skrev dere noen kjøpekontrakt? Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Det gjorde vi, men alikevell. Det kan ha vært noe han har ødelagt, også vil at jeg skal betale. Alt fungerte da jeg solgte den. Det vet jeg siden den ble brukt daglig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det gjorde vi, men alikevell. Det kan ha vært noe han har ødelagt, også vil at jeg skal betale. Alt fungerte da jeg solgte den. Det vet jeg siden den ble brukt daglig.8742152[/snapback] Om han var og så den før han kjøpte den har han ingen ting han skulle sagt. En pære kan fort gå (sjelden en lykt bare slutter å funke) og han kan ha nappet ut ledningen til suben ved et uhell dersom han har slengt bagasje inn i bagasjerommet elns. Er dette en fyr med null teknisk innsikt? Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Det gjorde vi, men alikevell. Det kan ha vært noe han har ødelagt, også vil at jeg skal betale. Alt fungerte da jeg solgte den. Det vet jeg siden den ble brukt daglig.8742152[/snapback] Om han var og så den før han kjøpte den har han ingen ting han skulle sagt. En pære kan fort gå (sjelden en lykt bare slutter å funke) og han kan ha nappet ut ledningen til suben ved et uhell dersom han har slengt bagasje inn i bagasjerommet elns. Er dette en fyr med null teknisk innsikt? 8742206[/snapback] Han sto å så på bilen i 40 minutter sikkert, før han bestemte seg for å kjøpe den. Han spurte om alt mulig, å ville prute, men jeg sa at jeg heller kunne selge den til noen andre. Det virket også som han forsto at dette var en gammel bil (93 modell). Når det gjelder teknisk innsikt, så forteller han meg at det var ei sikring som var gåen. Også sier jeg; ok, da bytter du den bare? Så forteller han meg at han ikke vet hva den er til. (den sikringen som var gåen) Da spør jeg om hvorfor han ikke bare sjekker på sikringsboksen. Så sier han; Jeg kan ikke tysk. (bmw det er snakk om) Jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre. Blir bare helt oppgitt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 sikringer er forbruskvare, på samme måte som lyspærer og slikt, be ham rykke og reise. "google it motherfucker!" kommer til i tankene mine Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så han på bilen i 40minutter? når jeg solgte bilen min sto karen å så på bilen i 45 min.. var ute å kjørte i 20minutter, så sto han 45 minutter til å så på den... :| hm... en sikring skal du ikke dekke... forbruksvare som en her sier... slikt skjer.. synd trist leit.. men vær imøtekommen og prøv å hjelp han... Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) om det står i kontrakten "Selges slikt den står/er" så er det ikke noe han kan gjøre, bilen er hans. Om stereoen fungerte da du solgte den, så har sikkert vedkommende spillt fletta av den og drept den. Lyse kan fikses enkelt av kunden selv. Sikringa finnes garantert noen som har link til en online engelsk/norsk site via google. my 5 cent's. Endret 30. mai 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så sier han; Jeg kan ikke tysk. (bmw det er snakk om) Jeg vet rett å slett ikke hva jeg skal gjøre. Blir bare helt oppgitt. 8742241[/snapback] Da forklarer du idioten vennlig at han kan ta med sikringen til en bensinstasjon og kjøpe en ny for noen småkroner, så finner han det enkelt ut. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 "selges slikt den står/er" er ikke juridisk bindene på noen måte, Wlffrsether har allerede kommentert det med en fin liten quote. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 "selges slikt den står/er" er ikke juridisk bindene på noen måte,8742380[/snapback] Snodig at nettopp denne formuleringen er dedikert en hel paragraf i kjøpsloven, da.. Lenke til kommentar
Mauro Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Oppdatering: Fyren ringer meg i dag å forteller meg at bensinpumpa har tatt kvelden, og at bilen tikker som ett uvær. Da begynner jeg å lure på hvordan han kjører bil. Han sa han skulle skaffe en advokat å ringe igjen på mandag. Han kommer jo ingen vei med dette regner jeg med, siden bilen var eu kontrollert, å alt var sjekket for feil da jeg hadde den. Og da han kjøpte den var en helt 100%. Jaja. Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) virker som om han er en "dekk sparker" som ikke kan kjøre bil og ABSOLUTT ikke burde kjøpt brukt bil. Endret 2. juni 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Du har nok ikke noe og frykte...Bilen er jo 14 år og da må jo kjøper regne med at det dukker opp feil på bilen etterhvert...Bilen var jo EU godkjent så da skulle det ikke være store mangler på bilen...Så lenge kjøperen har besiktiget bilen så vet han jo hva han kjøper..... Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Minner meg om en kamerat av meg som alltid klarer å presse selger for mest mulig og lurer folk til å kjøpe en vare for gjerne 3x pris. Kommer med smålige trussler, men egentlig er en grei fyr. Bare stå på ditt. Sånne personer gir gjerne utrykk for at de har rett på ting de ikke har rett på og tar aldri skylden for noe selv. Uansett så har du loven på din side, så lenge det du forteller er korrekt. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Er uansett litt av risken å kjøpe av privatpersoner det der... Dersom det ikke er opplagt at du visste av feilene så må han ta regninga selv. Kjøper du bruktbil av forhanlder har du i allefall 2 mnd. garanti... av privatpersoner har du ingen utenom at selger skal opplyse om alle kjente feil. Bensinpumper, stereoanlegg, lamper og slik som tar kveld etter en uke etter salget er dessverre kjøpers problem. Det er litt derfor en kan ta bilen inn til en test på NAF før du kjøper bruktbil...eller skaffer deg bruktbilforsikring hos If ved å la de teste den før kjøpet... Bænkers sak etter som du forteller... Du kan be ham møte opp på et vilkårlig verksted og betale selv. Dessuten, når så mye galt skjer på så kort tid og du ikke har hatt noen problemer eller ordnet "billigløsninger" på tidligere problem, så høres det ut som han har prøvd å leke Handyman... Dersom du har fikset disse tingene med gråteip (figure of speach) tidligere, så har han derimot en god sak... Da er dette feil du visste av og burde opplyst om... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå