Gå til innhold

Noen som vet om større vifter enn 250mm?

P-in-P

Anbefalte innlegg

Hepp!

Er det noen som vet om vifter som er større enn 250mm som egner seg til PC?

For eksempel radioatorvifte til bil?

Eneste kriteriet for vifta er at den går på strøm (12V/230V) og ikke er serlig brei, maks 10cm med motor.

Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja vet jo at det er mulighet for å benyttes seg av flere vifter, men desto flere motorer, desto mere støy.

Derfor vil jeg ha en stor vifte i stedet for mange små...

8767526[/snapback]

9 stk 12cm vifter som går sakte bråker ikke det? kommer ann på hvor fort dem går og hvilke vifter det er, mere stress å prøve å finne en vifte som ikke er laget ( til pc )vell?!

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en litt kraftig 12cm vifte, fjerne rammen og bladene og erstatte bladene med helikoptervinger som du får kjøpt i modellbyggebutikker? De vingene er jo beregnet nettopp på å gi en luftstrøm tilsvarende det vifter har. Det hele kan bli ganske kompakt også, men det kan sikkert lønne seg å ha hønsenetting rundt der viftene beveger seg for å unngå at ting kommer borti bladene.

fishhelicopter4.jpg

Lenke til kommentar
Jeg løste problemet med 9 stk 120mm saktegående vifter i sidedøra og har nå en luftgjennomstrømning på 400 - 500m3/t.

8766843[/snapback]

Du har 9 inn, ok. Hva med luft ut? Selv har eg 4 Noctua NF-R8 som har 31,2 kfm.

Det som eg gjorde var å la alle blåse inn, fjernet de 2 øverste dekselet i 5.25" brønnene.

Så nå er tempen mindre på cpu/nb/gpu osv, det er også en meget god trekk ut av 5.25" brønnene.

Lenke til kommentar
Hva med 2x 250mm vifter ?

8770108[/snapback]

Joda har tenkt på det og, men det optimale hadde vert med vifter på ca 360mm

Hva med å kjøpe en litt kraftig 12cm vifte, fjerne rammen og bladene og erstatte bladene med helikoptervinger som du får kjøpt i modellbyggebutikker? De vingene er jo beregnet nettopp på å gi en luftstrøm tilsvarende det vifter har. Det hele kan bli ganske kompakt også, men det kan sikkert lønne seg å ha hønsenetting rundt der viftene beveger seg for å unngå at ting kommer borti bladene.

8770144[/snapback]

Det var ikke en dum ide! Men tror det blir vanskelig å få balansert det skikkelig, og er det ikke balansert så oppstår det vibrasjon og vibrasjon = støy.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Du har 9 inn, ok. Hva med luft ut? Selv har eg 4 Noctua NF-R8 som har 31,2 kfm.

Det som eg gjorde var å la alle blåse inn, fjernet de 2 øverste dekselet i 5.25" brønnene.

Så nå er tempen mindre på cpu/nb/gpu osv, det er også en meget god trekk ut av 5.25" brønnene.

8770277[/snapback]

Lufta kommer ut av kabinettet via store åpninger forran og bak.

Alle brønnene i front pluss en tidligere vifteåpning står åpne i front nå samtidig med at alle slottene i bakkant er åpne.

Med så stor kapasitet inn så kommer lufta uproblematisk ut igjen på egenhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...