P@rm@nn Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Har Bravo NGT(704/384). Der er det jo, som med mange andre internettilbydere, slik at upploaden begrenser nedlastingen. (har vell noe med full å half duplex?)Men hva er forholdet? er det slik at hvis jeg har 100 ledig på uppload, så kan jeg laste ned med maxs 500? altså 1:5. det var bare ett eks. Hvis noen vet det nøyaktige tallet så hadde det vert fint. Er jo ofte slik at man kan begrense upploaden, og hadde vert fint å ha et fast holdepunkt på hvor mye som er det opptimale, slik at jeg får lastet ned med tillnermet full, samtidig som jeg får upploadet. Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Vil uten videre tippe at dersom du belaster innlinja med 50%, så vil utlinja bli 50% dårligere... OK, la oss tenke oss en slik linje: 90/30 kBps. Og vi gjør dette: Innlinja belastes med 50kBps inn (av max 90) Da vil max ut bli: 30*(90-50)/90= 13,333 kBps ut. Ut pluss inn blir altså 100% Og i mitt eksempel, så var 55,5% av linja ibruk av "innkommende data" Og 44,5% ibruk til "utgående" data. Merk at dette er bare noe jeg tror... Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Nei, kan nokk hende det er en mer avansert formel. Men må da finnes en grei huskeregel, eller en nettside hvor du bare kan pjotte inn tallene så regner den det ut? Lenke til kommentar
kpropp Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Hvis jeg misforstår riktig, så er spørsmålet her om du får dårligere nedlastingshastighet hvis du opploader samtidig. Har NGT 1024/512 linje, merker ikke noe til dette "problemet". Kan uploade med 55 KB og samtidig ha nedlast. på 125 KB. Dette har også vært diskutert tidligere i forumet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Hvis jeg misforstår riktig, så er spørsmålet her om du får dårligere nedlastingshastighet hvis du opploader samtidig. Har NGT 1024/512 linje, merker ikke noe til dette "problemet". Kan uploade med 55 KB og samtidig ha nedlast. på 125 KB. Dette har også vært diskutert tidligere i forumet. Har nå NGT 2mbit/0,5mbit, og har ikke dette problemet (klarer ikke å finne nok til å fylle båndbredden). Men før hadde jeg 704/386, men kunne da laste ned ca. 80kb/s samtidig som jeg lastet opp ca. 40 kb/s. Dette viser jo at upload ikke begrenser download, ihvertfall ikke med den linjen jeg har fra NextGenTel. Noen sier at NGT har begrensing, men kanskje det kommer an på hvor i landet man bor eller hvilken router du har fått tildelt (Netopia eller Cisco... jeg har cisco). Lenke til kommentar
Swifty Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg trodde det var telenor sitt utstyr som var slik at download-hastigheten ble mindre når man uploadet... Er det ikke routerene (eller hva di bruker) på sentralene som har skjylden? Nei, jeg er ikke sikker men syns å ha lest det her inne på forumet en plass. Kjipt er det i hvertfall, ikke like kult å la noen laste ned fra en når det killer helle nedlastningshastigheten til en selv da. Lenke til kommentar
MaDDoG Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Bare for å bekrefte det med Telenor så er det slik at uploaded tar hastigheten fra downloaden, veldig kjiiipt egentlig..!! Har ADSL levert av Telenor Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 la meg oppklarer litt med å legge inn denne redigerte teksten hentet fra telenor's sider: Er det normalt at nedlastingshastighet synker når jeg laster opp filer? Ja. En ADSL-forbindelse er full duplex. Det vil si at man kan sende og motta data samtidig uten at den ene datastrømmen påvirker den andre. Allikevel vil man kunne oppleve at nedlastingshastigheten synker samtidig som responstiden øker hvis man bruker opp all kapasitet i utgående datakanal (oppstrøms - fra abonnenten). Den mest brukte protokollen på Internett, TCP (Transmission Control Protocol), krever toveiskommunikasjon. Når du laster ned en fil fra en server så vil serveren som sender deg filen være avhengig av å motta tilbakemeldinger (ACK-pakker) under nedlastingsprossessen. Hvis din datamaskin ikke gir noen tilbakemeldinger til serveren vil den slutte å sende filen. Hvis datamaskinen din er sen med å gi tilbakemeldinger så vil serveren bremse ned sendingen og tilpasse sendehastigheten til den farten din datamaskin ser ut til å kunne håndtere. Dette er grunnen til at man kan oppleve at nedlasting stopper opp eller blir bremset kraftig ned mens man sender en e-post med stort vedlegg eller laster opp filer til hjemmeområdet. For å kunne sende og motta data samtidig uten at dette skjer er kanskje det enkleste å begrense sendingen av data. Man kan ofte sette begrensninger i programmene som brukes til filoverføring, en øvre fartsgrense. Her bør man prøve seg frem til man finner en fartsgrense som gjør at du kan laste ned uforstyrret samtidig som man laster opp. Dette gjelder, etter hva jeg vet, alle adsl brukere Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg var på forhånd sikker på at jeg fikk mindre neddlasting jo mer jeg opplastet. Og jeg merker at hvis jeg laster opp med FULL hastighet, så senkes neddlastingen. Spørsmålet er hvis jeg har 10 kbs ledig på uppload, hva er maks nedlasting jeg da kan ha? eller den gangen jeg har f.eks 3 ledig på uppload, hva er maks nedlasting jeg da kan ha? eller med 15 ledig på oppwload osv, osv. Tenkte kansje det var et fikst tall, slik at man kan si f.eks; med 15 ledig på yppload, og hvis det "fikse" tallet er 23, så kan man laste ned med maks (15*23) 345. Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Hvis jeg misforstår riktig, så er spørsmålet her om du får dårligere nedlastingshastighet hvis du opploader samtidig. Har NGT 1024/512 linje, merker ikke noe til dette "problemet". Kan uploade med 55 KB og samtidig ha nedlast. på 125 KB. Dette har også vært diskutert tidligere i forumet. OK, bruk et program som "filmer" skjermen din, for eksempel hypercam, og film skjermen din mens du sender ut i 55, og samtidig har inn på 125. Så sender du filmen til meg, på mailen min. Lenke til kommentar
tryll Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 hmmmmmmmm altså, jeg har da ikke serlig erfaring med adsl, men, jeg har erfaring fra en 2mbit full-duplex fast linje fra uninett, og jeg har hatt både 250Kbyte/sec inn og 250Kbyte/sec ut (Direct Connect er en fin ting) Hele poenget med full duplex er jo at man kan sende og mot-ta data i den farten som har blitt oppgitt.... Det kan jo sikkert være andre forhold med dsl som jeg ikke er klar over... that's my 2 cents =) Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Mye vas her .. På 1024 linjen til NGT kan man laste ned med ca 125k mens man uploader med ca 50k , uploader du med mer er det en teoretisk mulighet for at download kan falle noe . Det er fordi du sender ut reqests når du downloader. 8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå