Gå til innhold

Er DN norges mest undersøkende avis?

Anbefalte innlegg

De avslørte hvitevasking i Natal og nå samme forhold i meglerhuset Pareto.

http://www.na24.no/propaganda/media/article1078228.ece

De har også avslørt annen økonomisk kriminalitet såvidt jeg husker. Må søke litt etter mer informasjon.

http://www.dn.no/forsiden/article627520.ece : Psykologjuks av Herlofsen og Sandstrøm

For et samfunn er slike ting viktigere enn baksnakking i LO, som Vg avslører. Selv om det ikke var så verst. De andre avisene har nærmest gitt helt opp slik journalistikk og skriver bare om kjendiser, fotball og når det blir sol. :mrgreen:

Har Dagens Næringsliv blitt vår viktigste avis?

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DN er absolutt en av norges beste aviser, sammen med Aftenposten, Morgenbladet, og Klassekampen. Ingen av disse gir noe fullstendig bilde lest separat, men hvis man leser alle sammen kan man få et rimelig godt overblikk over de fleste syn på de fleste saker. Lokalt leser jeg BT.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er enig i det. De gidder å bruke ressurser der det lukter svidd, og ikke bare der det lukter opplagstall. Typisk var det DN som avslørt Seim og Uppstrøms raid her i Bergen, mens min faste morgenavis BT fortsatt trykket oppslag om at Seim skulle redde Mjellem og Karlsen. (Istedet stakk han 40 millioner i egne og Uppstrøms lommer og kjørte verftet konkurs.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Nja...

DN er utvilsomt en avis som har en høy standard i forhold til de fleste andre aviser på nasjonalt plan, og som regel rapporterer de enkelt og greit fra finansmiljøet i landet.

Likevel så skorter de på endel ting.

Vil prøve å illustrere det med et par eksempler.

Da oljeprisene var på sitt høyeste for ca et år siden, kom DN opp med en storslått analyse av hvilke konsekvenser det hadde for Statoil og Hydro.

Hele "analysen" var berammet til verdiøkningen av disse to firmaene.

Så hvor stikker egentlig en analysekommentar når den forteller hvor mye en kursoppgang betyr for verdien i kroner og øre av bedriften? Enhver med en lommekalkulator og kursutvikling lett tilgjengelig på nett fikser det selv.

Det andre eksempelet går på den konstante søken etter å avsløre. De har gjort en bra jobb med endel situasjoner, blant annet nevnte Natal men også psykolog-saken. Likevel så preges lørdagsavisen av å måtte avsløre for enhver pris. For et par måneder siden var det en lengre feature artikkel om en utvandret nordmann som hadde, etter lengre periode i england, bosatt seg i sør-Sverige og deretter lurt seg inn i en fraksjon av den danske frimurerlosjen på falske premisser. Helt ærlig, hvem bryr seg? Da sitter jeg igjen med en følelse av Se&Hør for fiffen.

Har i tillegg også hatt kjennskap til den omtalte delen med et par anledninger. Begge gangene blir det avvist kategorisk det som DN faktisk skriver, uten at DN har tatt seg bryet med å gå innspill nærmere i sømmene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det andre eksempelet går på den konstante søken etter å avsløre. De har gjort en bra jobb med endel situasjoner, blant annet nevnte Natal men også psykolog-saken. Likevel så preges lørdagsavisen av å måtte avsløre for enhver pris. For et par måneder siden var det en lengre feature artikkel om en utvandret nordmann som hadde, etter lengre periode i england, bosatt seg i sør-Sverige og deretter lurt seg inn i en fraksjon av den danske frimurerlosjen på falske premisser. Helt ærlig, hvem bryr seg? Da sitter jeg igjen med en følelse av Se&Hør for fiffen.

8741292[/snapback]

Kjenner ikke denne saken, men det er spesielt artiklene om meglernes sjampanjeutgifter i Stockholm og hvordan sigarføringen er høy i Monaco som gir meg Se&Hør-følelse.

Likevel er jeg ikke i tvil om at DN er blant de beste avisene i landet, og da spesielt Lørdagsmagasinet. Dessuten liker jeg godt flere av kommentatorene deres, spesielt er det en type som kommenterer politikk jeg finner spesielt festlig.

Lenke til kommentar
Kjenner ikke denne saken, men det er spesielt artiklene om meglernes sjampanjeutgifter i Stockholm og hvordan sigarføringen er høy i Monaco som gir meg Se&Hør-følelse.

Likevel er jeg ikke i tvil om at DN er blant de beste avisene i landet, og da spesielt Lørdagsmagasinet. Dessuten liker jeg godt flere av kommentatorene deres, spesielt er det en type som kommenterer politikk jeg finner spesielt festlig.

8741520[/snapback]

Omtalen av Stortingets spørretime er ganske festlige!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...