plakatmannen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei! Det er sikkert en del slike tråder fra før, men jeg oppretter en ny slik at jeg kan få oppdatert og ny informasjon. Jeg lurer på å kjøpe et speilreflekskamera snart, men har ikke peiling på hva jeg skal velge. Jeg har brukt speilreflekskamera før, men ikke mye, derfor vil jeg ikke ha noe veldig-proffkamera. Pris, tja... under 8000 kanskje? Kommer det noen nye bra kamera snart (de neste to månedene) som er verdt å kjøpe? Takk. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei! Det er sikkert en del slike tråder fra før, men jeg oppretter en ny slik at jeg kan få oppdatert og ny informasjon. Jeg lurer på å kjøpe et speilreflekskamera snart, men har ikke peiling på hva jeg skal velge. Jeg har brukt speilreflekskamera før, men ikke mye, derfor vil jeg ikke ha noe veldig-proffkamera. Pris, tja... under 8000 kanskje? Kommer det noen nye bra kamera snart (de neste to månedene) som er verdt å kjøpe? Takk. 8739780[/snapback] Foreslår at du allikevel søker i tidligere tråder. Det er minst ørten av disse til uken og så mye oppdatert informasjon er det ikke på et par dager. PS. Det spiller ingen rolle hva du kjøper. Alle dagens kameraer i ditt prisområde er svært like hverandre. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Takk, skal søke litt. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg lurer på om jeg går for Camera EOS 400D. Hvilken type objektiv bør jeg velge? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Begynn med kitobjektivet. Det er kanskje ikke så fryktelig bra, men det er greit til å starte med. Og så ta deg litt tid til å bli kjent med kameraet og hva du liker å gjøre med det. Hvilken type optikk du bør kjøpe bestemmer stort sett seg selv ut fra hvilke typer bilder du liker å ta. Men hvis jeg var deg ville jeg kjent på kameraet først. 400D har et ganske lite grep som kan være ukomfortabelt hvis du ikke har rimelig små hender. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Hei! Jeg er ikke blant de med størst hender, så det skal vel gå greit. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hvis du ikke vet at det går greit, så bør du ikke kjøpe kameraet etter min mening. Jeg har vel rimelig normale hender (kanskje litt lange fingre), og jeg klarer ikke å holde en 350/400D komfortabelt i det hele tatt. Gå i en fotoforretning, kjenn på og prøv ut forskjellige kameramodeller. Det er den beste måten å finne et kamera du vil trives med. Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg lurer på om jeg går for Camera EOS 400D. Hvilken type objektiv bør jeg velge? 8740203[/snapback] Kunne vært interessant å høre hvorfor en nybegynner som ikke vet hvilket kamera en skal kjøpe stort sett havner på Canon EOS400D. Det finnes tross alt bedre kjøp der ute, men allikevel er dette kameraet mest solgte. Velger du dette fordi du mangler kunnskap og dette føles som et trygt valg eller har det noe med pris å gjøre? Men ikke misforstå - jeg prøver _ikke_ å snakke deg vekk fra å kjøpe EOS400D. Det er et veldig bra kamera som du sikkert vil trives godt med. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Burde vel være mulig å finne et Nikon D40x innenfor budsjettet også? Det sies at kitobjektivet til Nikon er strået hvassere og dessuten er det en grei blitz med på kjøpet. Endret 30. mai 2007 av EspenE Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Kunne vært interessant å høre hvorfor en nybegynner som ikke vet hvilket kamera en skal kjøpe stort sett havner på Canon EOS400D. 8744037[/snapback] Fordi det faktisk er et veldig bra kamera ? 400D er faktisk det; i tillegg er Canon flinkest med markedsføring- når sist så du en reklame for Nikon på TV ? Ellers så vil jeg si at jeg har store hender, men har ingen problemer med å holde min EOS 350D - faktisk synes jeg at f.eks. Nikon D70 er for stort og klumpete... Tom Endret 30. mai 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Kunne vært interessant å høre hvorfor en nybegynner som ikke vet hvilket kamera en skal kjøpe stort sett havner på Canon EOS400D. 8744037[/snapback] Fordi det faktisk er et veldig bra kamera ? 400D er faktisk det; i tillegg er Canon flinkest med markedsføring- når sist så du en reklame for Nikon på TV ? Ellers så vil jeg si at jeg har store hender, men har ingen problemer med å holde min EOS 350D - faktisk synes jeg at f.eks. Nikon D70 er for stort og klumpete... Tom 8744541[/snapback] Det er et bra kamera, det er sant. Men det er ikke billigst. Det er ikke beste kjøp. Det er ikke det med flest funksjoner. Det er ikke minst og ikke størst. Faktisk kan jeg ikke komme på noe som EOS400D utmerker seg på. Det har kun de basis funksjonene et kamera skal ha. Jeg ville tro en nybegynner var opptatt av pris og ville velge et kamera der en fikk mer for pengene, men det er det altså mange som ikke gjør. Velger en EOS400D fordi andre gjør det? Jo, Canon er flinke på markedsføring. En del av årsaken ligger der, men her er det folk som legger innlegg i et forum og viser interesse for kameraene. En skulle tro de da også var i stand til å undersøke markedet på egenhånd. Hos FotoVideo er det f.eks. 15 kamera og objektivkombinasjoner som koster mindre enn EOS400D huset alene. Nikon D40 m. objektiv og blitz er billigere enn EOS400D huset. EOS350D er over 1.000 kroner billigere og er omtrent like bra. Pentax K100D med objektiv og bildestabilisering er billigere enn EOS400D huset. Poenget mitt er at Nikon, Pentax, Sony og Olympus lager kameraer som er jevngode på pris, kvalitet og funksjonalitet. Hvorfor velger da så mange EOS400D? Hvorfor kjører ikke 60% av befolkningen i en Ford Mondeo i blå farge? Lenke til kommentar
GLN Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 jeg ville valgt 350D kitobjektiv. 350D har den dessidert lengste batterilevetiden, 8mp(som er mer en nok for en nybegynner) og en rimeligpris. Ca 5200kr+frakt. Da kan du også kjøpe et ekstra objektiv til ca 1500-2500kr. Jeg synes personlig ikke at oppgraderingen fra 350D til 400D er verdt pengene. Batteritiden forsvinner, "bare" 2mp mer. Støvrensen sies og være bare tøv, at den ikke virker. Du kan gå prøve Nikon D40/D40x. På D40 må du ned til 6mp, men ellers er det greit. Så til ditt bruk som amatør ville jeg valgt Canon EOS 350D/Nikon D40/Nikon D40x Husker noe jeg leste i fotokompendiet: Hus er ikke det viktigste, det spiller en liten rolle, det som er viktig er et bra objektiv! Kjøpte nettopp mitt første SLR kamera, et 350D, og er fornøyd, siden jeg er liten (15år) så har jeg ikke så store hender, og huset passer perfekt til mine hender. Skal nå også kjøpe et nytt zoom objektiv av pengene jeg har til overs. Lenke til kommentar
plakatmannen Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Nå var det lenge siden jeg hadde sett i denne tråden igjen, men ja, jeg havnet på 350D. Dette pga. at de hadde et bra tilbud på Elkjøp. Har enda ikke fått kameraet, siden det var forsinket, men regner med å få det i morgen. Jeg tror prisen var 4400,- inkludert objektiv (18-55). Med ekstra minnekort kom det hele på under 5000,-. Er fornøyd med den prisen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Nå var det lenge siden jeg hadde sett i denne tråden igjen, men ja, jeg havnet på 350D. Dette pga. at de hadde et bra tilbud på Elkjøp. Har enda ikke fått kameraet, siden det var forsinket, men regner med å få det i morgen. Jeg tror prisen var 4400,- inkludert objektiv (18-55). Med ekstra minnekort kom det hele på under 5000,-. Er fornøyd med den prisen 8988475[/snapback] Det er absolutt en bra pris. Jeg ga over 10 laken for 2 år siden en 350D med Sigma's 18-125mm. Det tok over et år før jeg begynte å tenke på å oppgradere. Og det som blir oppgradert, er optikken. Kamera kommer jeg nok ikke til å bytte på et par år enda - passerte bilde nr. 10.000 i forrige uke. Tom Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kamera kommer jeg nok ikke til å bytte på et par år enda - passerte bilde nr. 10.000 i forrige uke. Tom 8988532[/snapback] Eh... Er det satt noe ca. antall eksponeringer 350D og 400D skal klare? Du har brukt 2 år på å runde 10.000 eksponeringer mens jeg har brukt 5 måneder... En del av det har vært for å teste ut og bli kjent med kameraet og ulike innstillinger osv., men vil jo ikke slite det ut for fort, heller...? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kamera kommer jeg nok ikke til å bytte på et par år enda - passerte bilde nr. 10.000 i forrige uke. Tom 8988532[/snapback] Eh... Er det satt noe ca. antall eksponeringer 350D og 400D skal klare? Du har brukt 2 år på å runde 10.000 eksponeringer mens jeg har brukt 5 måneder... En del av det har vært for å teste ut og bli kjent med kameraet og ulike innstillinger osv., men vil jo ikke slite det ut for fort, heller...? 8989181[/snapback] Jeg har ikke sett noe offisielle tall, men jeg ville tippe at den holder ihvertfall 50 tusen. Tom PS. 50 tusen er "skudd fra hofta" / ren gjetning... Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hm... 50.000 er jo "ingenting"... Det er vel dritdyrt å bytte lukkeren, å, kanskje? Om det er den som blir utslitt først, da? =/ Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hm... 50.000 er jo "ingenting"... Det er vel dritdyrt å bytte lukkeren, å, kanskje? Om det er den som blir utslitt først, da? =/ 8989443[/snapback] Når et proff-kamera som EOS 1D MkII har en "lukker-kapsitet på 300.000 sykler" (som er 50% mer enn forgjengeren), så må man regne med at amatørkameraene ligger en del lavere. Mener å ha hørt at det koster et par tusen med arbeid. Er billigere enn å bytte sensor. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 50.000 er det offisielle tallet som Canon selv oppgir. Det er fryktelig mange bilder, for etterhvert som man lærer å ta bilder, så tar man stadig færre, og stadig bedre bilder. Man tenker nemlig mer, og skyter ikke i vilden sky lenger. Slik bør man i alle fall utvikle seg, hvis man ikke er blitt hekta på avtrekket, som en junkie er hekta på heroin. Lenke til kommentar
-mono- Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ok - greit å vite... Nå har jeg sikkert brukt 3.000 eksponeringer bare på å bli kjent med kamera - men jeg har også brukt det hver dag siden jeg kjøpte det i februar. Etterhvert som jeg har følt at jeg fikk det til bedre og bedre har jeg også fått opp øya for andre motiv enn hunden min... =) Til sammenligning har jeg kun tatt ca. 5.000 bilder med kompakten min på 3 år. Var ikke sååå morsomt, det... ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå