Gå til innhold

Tenker op ny CPU

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg ny cpu fordi jeg vil spille de nye spilla uten dårlig fps, og det ser ut til at det er CPUen min som trekker ned systeme

Har 2ghz geil ram

GF 8800 gts

AMD athlon 2ghz 3200+

Men mitt (A8N-sli deluxe) hovedkort som ikke takler annet en socket 939 cpuer vist jeg har forstått det riktig, så tenkte jeg kanskje å kjøpe en 939 så jeg slipper å kjøpe alt nytt.

Altså jeg har akkurat kjøpt meg ny ram og liten stund siden jeg kjøpte 8800 gts men de ram brikkene jeg kjøpte er PC3200 så vist jeg kjøper meg nytt HK så må jeg sikkert også kjøpe ny ram som passer til det nye HKet.

Grunnen til at jeg kanskje må kjøpe nytt HK er fordi folk sier jeg burde kjøpe noe nyere enn de som støtter socket 939.

Så jeg lurer på om det er faktisk mulig å få kjøpt noe ny CPU som er for socket 939 som faktisk er bra og har litt høy GHZ.

Og vist det ikker er mulig hvilken cpu burde jeg satse på da altså hvilken socket? (bare så jeg kan se hvilket hovedkort etc jeg må kjøpe).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opteron 170 men den är väldigt dyr:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=33097

Rimligare och Opteron 165 men den trenger klokkes om du ska ha noe ut av den. Finns ju även amd 3800+ x2 till passe pris men den må og klokkes. Vet inte helt hur det är med høg fsb ditt hovedkort klarer, kanske noen annan vet?

Prøv att få en GHz på ca 2,6-3,0 så går du ut okej resultat med gts kortet. Annars byt ut allt.

Om du ska bytte till ny cpu, hovedkort, ram..vad vill du betale for det?

Lenke til kommentar

Hei.

Skal du bare bytte CPU på det du har i dag, tror jeg en Opteron 170 vil være det som gir mest ytelse for pengene. Opteron kan vanligvis også overklokkes en del.

Annet alternativ er ikke så lett å finne, da det meste er på vei ut.

Skal du oppgradere hele greiene, bør du bytte hovedkort, CPU og RAM.

Anbefaler da LGA775 socket med en Intel Core 2 Duo CPU.

Mulig å finne hovedkort som støtter din type RAM og ny prosessor, men gir ikke den beste ytelsen.

Se eksempel på et slikt kort her.

Er ofte en mellom oppgradering hvis man har både gammel RAM og et brukbart AGP skjermkort.

Så å bare oppgradere CPU vil koste rundt 1500.- mens en full oppgradering vil komme på rundt 2200.-

EDIT: Rettet pris på oppgradering.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

iaf den cpuen du nevnte der var jo også 2 ghz altså det samme som jeg har nå så ikke så mye vits å kjøpe noe slikt, men det du sa om alt nytt mente du da cpu hk og ram? og evt hvor mye ram og hvor bra cpu skulle det vær som kunne komme under prisen 2800kr?

Lenke til kommentar
Om du ska bytte till ny cpu, hovedkort, ram..vad vill du betale for det?

8740025[/snapback]

hmm ja det eneste jeg kan si atm er så lite som mulig siden jeg har akkurat kjøpt ny ram og ny vifte til cpuen (får å se hvor mye jeg kunne klokke den til)

Lenke til kommentar
iaf den cpuen du nevnte der var jo også 2 ghz altså det samme som jeg har nå så ikke så mye vits å kjøpe noe slikt, men det du sa om alt nytt mente du da cpu hk og ram? og evt hvor mye ram og hvor bra cpu skulle det vær som kunne komme under prisen 2800kr?

8741361[/snapback]

Du kan ikke se deg blind på klokkefrekvens.

Den Opteron 170 har 2 kjerner som kjører 2 GHz hver, samt mere hurtigminne enn den du har. Og kan klokkes mye lengre, så ytelsen vil være bedre.

Hvis du skal bytte hele greiene kan du f.eks. velge noe sånt som dette.

Kommer på 2200 da omtrent.

Og igjen, ikke se på klokkefrekvens til CPU.

Intel Core 2 Duo yter veldig bra.

EDIT: Rettet pris og byttet til rimeligere deler i handlevogn.

Nettulf

Endret av Nettulf
Lenke til kommentar

Ska du ha samma GHz på en dualcore som du har på den du har nu så ikke byt. Vänta helre med att oppgradera allt. Hade en 3700+ på 2,7ghz och har nu en opty på 2,7GHz och får i princip samma resultat. Men när optyn gick på sina 1,8GHz så var den MYE sämre än min 3700+. Trots allt så gør cpun sitt och høy GHz har sin grund, annars hade ikke producenter pressa den opp.

Lenke til kommentar

ja oki, å det opsette så greit ut. men jeg er egentlig ganske ny med pc å greier, har liksom aldrig satt meg inn i det før nå. så kan du kanskje si meg hva 2 kjerner på en cpu vil si? og hvor mye bedre det er enn 1 kjerne?

Lenke til kommentar

Kjøp deg et billig 775 hovedkort til rundt 500 kr., en E4300 til ca. 1000 kroner og 2GB DDR2 ram til ca. 600. Det vil koste deg 700 kroner mer enn kun å handle en utgått socket 939 CPU, men vi etter min mening gi deg mer for pengene.

Lenke til kommentar

Som folk sier her, dersom du bare skal kjøpe ny prosessor, så er en Opteron 170 noe av det beste du kan få tak i, dersom du overklokker den.

Men, en Opteron 170 må overklokkes for at du skal oppleve den som noe særlig bedre når du spiller. Det er realistisk å forvente ifra 2600mhz og oppover på en Opteron 170.

Men virker ikkje som om du har så mye peiling på overklokking, så å anbefale deg det det vil eg ikkje. De finnes rett og slett ingen s939-prosessorer som vil yte så veldig mye bedre at det er noen vits i å oppgradere uten at du overklokker for å få maks ytelse ut av den nye prosessoren. Men det er også sannsynlig at du kan oppnå en pen forbedring bare med å klokke den prosessoren du allerede har. Hovedkortet ditt er riktig godt til denslags.

Skal du få til en oppgradering som virkelig merkes uten å overklokke så må du nok over på Intel sine c2d-prosessorer. Men da må du ha både hovedkort, prosessor og minne.

Lenke til kommentar

Har oppdatert min handlevogn i tidligere post her med billigere deler.

Kommer på ca. 2200.- med nytt hovedkort, 2GB RAM og prosessor.

Ser da at det ikke vil være veldig lønnsomt med å bytte CPU.

Kan også muligens få noen kroner for de gamle delene, og da blir regnestykket ennå bedre.

Du kan jo se hvor mye du kan få får de gamle delene først, og så baserer du innkjøpet av nye deler på det.

Da tar du de 1500.- en ny CPU ville kostet deg, plusser på det du får for delene, og handler nytt.

Nettulf

Lenke til kommentar
Har oppdatert min handlevogn i tidligere post her med billigere deler.

Kommer på ca. 2200.- med nytt hovedkort, 2GB RAM og prosessor.

Ser da at det ikke vil være veldig lønnsomt med å bytte CPU.

Kan også muligens få noen kroner for de gamle delene, og da blir regnestykket ennå bedre.

Du kan jo se hvor mye du kan få får de gamle delene først, og så baserer du innkjøpet av nye deler på det.

Da tar du de 1500.- en ny CPU ville kostet deg, plusser på det du får for delene, og handler nytt.

Nettulf

8752103[/snapback]

god ide god ide!

Og til Dragavon jeg har klokket min 2ghz til 2.5ghz atm kan kanskje få den litt høyere men har ikke hatt tid i det siste fordi jeg har en del skole etc.

Lenke til kommentar
Og til Dragavon jeg har klokket min 2ghz til 2.5ghz atm kan kanskje få den litt høyere men har ikke hatt tid i det siste fordi jeg har en del skole etc.

8752985[/snapback]

Da er det ihvertfall ingen vits i å kjøpe en ny prosessor til det gamle hovedkortet ditt. Skal du få en Opteron opp i så høy hastighet at det merkes i forhold til den du har no på 2500mhz, så MÅ du til med dyre kjøleløsninger, enten en luftkjøler helt i toppklassen eller vannkjøling.

Spar pengene dine til du kan ta deg råd til en c2d E6400 eller bedre.

Intel setter ned prisene sine 22 Juni ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...