Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Majoriteten av brukerne? Hvilket grunnlag understøtter du den påstanden med? 8740601[/snapback] Artikkelen jeg lenket tidligere i tråden: Nå hevder Natalya Kaspersky, sjef i sikkerhetsselskapet Kaspersky, at sprettoppvinduene er såpass irriterende at brukere flest vil velge å slå av sikkerhetsfunksjonen. Det står ikke noe sted i dokumentasjonen rundt testen om UAC er av eller på, men det står derimot at default sikkerhetsfunksjoner er på - dermed konkluderer jeg med at UAC er på i testen.8740570[/snapback] Vel, nettopp det som gjør denne testen verdiløs, det overlates til leseren å konkludere om UAC var av eller på. Jeg konkluderer stikk motsatt av deg, nemlig at UAC var avslått. 8740614[/snapback] Hvorfor det? Artikkelforfatter sier at det står at OSene er satt opp som default. Men hva definerer tester som default da? Dermed skal UAC være på sier du, det er din mening, hvordan vet du at den personen som skrev denne artikkelen har samme oppfatning som deg? 8740708[/snapback] Tester definerer ikke hva som er default. Det er det Microsoft som gjør. Veldig vanskelig for meg og deg å vite hva denne skribenten mener med "default".8740845[/snapback] Det engelske ordet default, kan oversettes til forhåndsvalgt. UAC er forhåndsvalgt av Microsoft til å være på. Dersom UAC skal av så må brukeren aktivt velge å slå det av, og da kan man selvfølgelig ikke kalle det forhåndsvalgt lengre. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så det er med andre ord ingen som har bekreftet noe som helst angående UAC? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Fra kilden: To even the playing field, all of the HP ProtectTools Security Manager tools on both notebooks were shut down. None of the encryption tools and the password-protect options were initialized. In addition, HP's ProtectTools Application Protection Service was not activated. Only the default security features and settings on both OSes were kept. Ordet default har en link til deres definisjon av ordet: default The current setting or action taken by hardware or software if the user has not specified otherwise. Application programs have numerous defaults that determine everything from the font size that should be used to the folder a file is saved in. A default also implies that the setting or action can be changed. The term is also a verb. For example, in the expression "the program defaults to xxx," it means that the program does xxx under these circumstances unless directed to do otherwise. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Majoriteten av brukerne? Hvilket grunnlag understøtter du den påstanden med? 8740601[/snapback] Artikkelen jeg lenket tidligere i tråden: Nå hevder Natalya Kaspersky, sjef i sikkerhetsselskapet Kaspersky, at sprettoppvinduene er såpass irriterende at brukere flest vil velge å slå av sikkerhetsfunksjonen. Det står ikke noe sted i dokumentasjonen rundt testen om UAC er av eller på, men det står derimot at default sikkerhetsfunksjoner er på - dermed konkluderer jeg med at UAC er på i testen.8740570[/snapback] Vel, nettopp det som gjør denne testen verdiløs, det overlates til leseren å konkludere om UAC var av eller på. Jeg konkluderer stikk motsatt av deg, nemlig at UAC var avslått. 8740614[/snapback] Hvorfor det? Artikkelforfatter sier at det står at OSene er satt opp som default. Men hva definerer tester som default da? Dermed skal UAC være på sier du, det er din mening, hvordan vet du at den personen som skrev denne artikkelen har samme oppfatning som deg? 8740708[/snapback] Tester definerer ikke hva som er default. Det er det Microsoft som gjør. Det engelske ordet default, kan oversettes til forhåndsvalgt. UAC er forhåndsvalgt av Microsoft til å være på. Dersom UAC skal av så må brukeren aktivt velge å slå det av, og da kan man selvfølgelig ikke kalle det forhåndsvalgt lengre. 8740879[/snapback] Natalya Kaspersky hevder!! Det fins da ingen undersøkelse som har samme konklusjon? Men vi vet da ingenting om denne artikkelforfatteren har samme syn på default innstillinger da. Den følgende tekst ifra artikkelen tilsier da at noe er endret? Only the default security features and settings on both OSes were kept . Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Fra kilden:To even the playing field, all of the HP ProtectTools Security Manager tools on both notebooks were shut down. None of the encryption tools and the password-protect options were initialized. In addition, HP's ProtectTools Application Protection Service was not activated. Only the default security features and settings on both OSes were kept. Ordet default har en link til deres definisjon av ordet: default The current setting or action taken by hardware or software if the user has not specified otherwise. Application programs have numerous defaults that determine everything from the font size that should be used to the folder a file is saved in. A default also implies that the setting or action can be changed. The term is also a verb. For example, in the expression "the program defaults to xxx," it means that the program does xxx under these circumstances unless directed to do otherwise. 8740924[/snapback] Ja, men finner det rart at UAC ikke med ett ord er nevnt i testen, det finner jeg meget besynderlig. Rart de ikke har merket noe til UAC når de har bombardert pcn med skadelig programvare... På bakgrunn av dette kan jeg ikke konkludere med at UAC var på, heller det motsatte. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så fælt dårlig tillitt dere har til artikler da? Som skribent så har jo artikkelforfatteren som ansvar å ordlegge seg slik at han blir forstått, og da kan han jo ikke bruke sin egen versjon av default kan han vel? Og med hensyn til den setninga du referer til hele tia: "Only the default security features and settings on both OSes were kept." <--- dette betyr jo ikke at han i grunn har skrudd av noe gjør det vel? Det blir jo det samme som å si "Mannen gikk ut av huset, men han beholdt lyset på", betyr dette at han skrudde av noe? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Har dårlig for og tro det. Kansje Vista slår xp bittelittegrann på sikkerhet, siden Vista er nettop bygd på og forbedre sikkerheten, men Xp slår vista nesten alle andre plasser atm. 8739770[/snapback] Siden jeg bruker begge hadde det vært morro å vite hvor xp slår vista,jeg har ikke funnet dem enda Eneste jeg ser er at xp skal være noe bedre enn vista i enkelte spill,men så erfarer jeg jo samtidig at en del gamle spill som ikke fungerte i XP eller måtte kjøres i 98 modus går rett inn på vista Vista booter jo også raskere her og begge osene ligger på indentisk disk . Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Så fælt dårlig tillitt dere har til artikler da?Som skribent så har jo artikkelforfatteren som ansvar å ordlegge seg slik at han blir forstått, og da kan han jo ikke bruke sin egen versjon av default kan han vel? Og med hensyn til den setninga du referer til hele tia: "Only the default security features and settings on both OSes were kept." <--- dette betyr jo ikke at han i grunn har skrudd av noe gjør det vel? Det blir jo det samme som å si "Mannen gikk ut av huset, men han beholdt lyset på", betyr dette at han skrudde av noe? 8740993[/snapback] Hehe... Nei, men det betyr at noe er endret. Å på en default instalsajon behøver vel ikke noe å endres el slås av? Å du har helt rett, en skribent har ansvar for å ordlegge seg slik at det ikke overlates noe som kan defineres forskjellig av forskjellige lesere? Men du mener altså at denne skribenten har ordlagt seg krystallklart om hva som egentlig er testet? Å at det kommer helt klart frem at UAC har vært påslått? Meget besynderlig at UAC ikke nevnes med ett ord i denne artikkelen. Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Har dårlig for og tro det. Kansje Vista slår xp bittelittegrann på sikkerhet, siden Vista er nettop bygd på og forbedre sikkerheten, men Xp slår vista nesten alle andre plasser atm. 8739770[/snapback] Siden jeg bruker begge hadde det vært morro å vite hvor xp slår vista,jeg har ikke funnet dem enda Eneste jeg ser er at xp skal være noe bedre enn vista i enkelte spill,men så erfarer jeg jo samtidig at en del gamle spill som ikke fungerte i XP eller måtte kjøres i 98 modus går rett inn på vista Vista booter jo også raskere her og begge osene ligger på indentisk disk . 8741032[/snapback] Det lurer jeg også på. Det kan kanskje noen svare utfyllende på, gjerne komme med henvisninger til seriøse undersøkelser, og ikke bare "jeg tror å føler"- Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Natalya Kaspersky hevder!! Ok, greit nok. Da skal jeg korrigere uttalelsen min fra "de fleste brukere slår av UAC" til "trolig slår de fleste brukere av UAC i følge sikkerhetseksperter". Det fins da ingen undersøkelse som har samme konklusjon? Det vet jeg ikke, men si i fra om du kommer over en. Men vi vet da ingenting om denne artikkelforfatteren har samme syn på default innstillinger da. Jo, det er oppklart et par innlegg lengre opp her. Den følgende tekst ifra artikkelen tilsier da at noe er endret?Only the default security features and settings on both OSes were kept. 8740928[/snapback] Jepp, noe er endret. Hvis du leser resten av avsnittet der den setningen står så ser du at det er HP's sikkerhetssystem og kryptering av disken som er slått av. Dette er funksjoner som man normalt ikke finner på PCer så de er slått av for å være mest mulig representativ for PCer generelt. Grunnen til at dette lå inne i utgangspunktet var nok at PCene var kjøpt fra HP med ferdig oppsett med windows og en rekke tilleggsprogrammer, deriblant disse fra HP. Ja, men finner det rart at UAC ikke med ett ord er nevnt i testen, det finner jeg meget besynderlig. Rart de ikke har merket noe til UAC når de har bombardert pcn med skadelig programvare... De trenger vel ikke å ramse opp alle de hundrevis av sikkerhetsfunsjonene som finnes i Windows for å stadfeste at de ikke er slått av. Det holder jo i lange baner å tyde ordet default. På bakgrunn av dette kan jeg ikke konkludere med at UAC var på, heller det motsatte.8740971[/snapback] Konklusjoner bruker å være basert på konkrete fakta. Her var det i starten av tråden usikkerhet. Jeg ser ikke noen usikkerhet lengre i og med at artikkelforfatter har sagt spesifikt hvordan testen er satt opp og til og med definert ordet default. Mulig du ser en usikkerhet fortsatt, men husk at man bruker ikke å konkludere ut i fra usikre påstander. Da vil jeg spørre om du har noen konkrete fakta som bekrefter konklusjonen din? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Natalya Kaspersky hevder!! Ok, greit nok. Da skal jeg korrigere uttalelsen min fra "de fleste brukere slår av UAC" til "trolig slår de fleste brukere av UAC i følge sikkerhetseksperter". Det fins da ingen undersøkelse som har samme konklusjon? Det vet jeg ikke, men si i fra om du kommer over en. Men vi vet da ingenting om denne artikkelforfatteren har samme syn på default innstillinger da. Jo, det er oppklart et par innlegg lengre opp her. Den følgende tekst ifra artikkelen tilsier da at noe er endret?Only the default security features and settings on both OSes were kept. 8740928[/snapback] Jepp, noe er endret. Hvis du leser resten av avsnittet der den setningen står så ser du at det er HP's sikkerhetssystem og kryptering av disken som er slått av. Dette er funksjoner som man normalt ikke finner på PCer så de er slått av for å være mest mulig representativ for PCer generelt. Grunnen til at dette lå inne i utgangspunktet var nok at PCene var kjøpt fra HP med ferdig oppsett med windows og en rekke tilleggsprogrammer, deriblant disse fra HP. Ja, men finner det rart at UAC ikke med ett ord er nevnt i testen, det finner jeg meget besynderlig. Rart de ikke har merket noe til UAC når de har bombardert pcn med skadelig programvare... De trenger vel ikke å ramse opp alle de hundrevis av sikkerhetsfunsjonene som finnes i Windows for å stadfeste at de ikke er slått av. Det holder jo i lange baner å tyde ordet default. På bakgrunn av dette kan jeg ikke konkludere med at UAC var på, heller det motsatte.8740971[/snapback] Konklusjoner bruker å være basert på konkrete fakta. Her var det i starten av tråden usikkerhet. Jeg ser ikke noen usikkerhet lengre i og med at artikkelforfatter har sagt spesifikt hvordan testen er satt opp og til og med definert ordet default. Mulig du ser en usikkerhet fortsatt, men husk at man bruker ikke å konkludere ut i fra usikre påstander. Da vil jeg spørre om du har noen konkrete fakta som bekrefter konklusjonen din? 8741109[/snapback] 1. Vel, da ble det argumentet borte, hvis vi skal ta hensyn til alles mening om hva folk "trolig" gjør el ikke gjør kan vi umulig bruke det som argument for noe som helst. 2.Det er slettes ikke oppklart hva artikkelforfatteren anser som default. Rart de har utelatt nevne hva som er default da. 3.UAC er da selve sikkerhets bærebjelken i Vista, meget besynderlig at denne ikke er nevnt i en bisetning engang. 4. Nei, jeg har ikke, i likhet med deg eller abene noen konkrete fakta til å underbygge min påstand. Endret 30. mai 2007 av sony123 Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Nå har dere kverulert i lange baner over ordet 'default' uten å komme til enighet, er det brukt default settings så er UAC på, så please ta denne tråden litt videre... Dessuten kjenner jeg svært få Vista brukere som har UAC på, og de som har det på, ja de vet ikke at det kan slås av eller skjønner ikke hvordan.... Makan til irriterende 'funksjon' i et OS har jeg aldri opplevd Endret 30. mai 2007 av PerUlv2 Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Ordet default har en link til deres definisjon av ordet:default The current setting or action taken by hardware or software if the user has not specified otherwise. Application programs have numerous defaults that determine everything from the font size that should be used to the folder a file is saved in. A default also implies that the setting or action can be changed. The term is also a verb. For example, in the expression "the program defaults to xxx," it means that the program does xxx under these circumstances unless directed to do otherwise. 8740924[/snapback] Hadde ikke det vært lettere å bare maile dem og spørre enn å diskutere i timesvis på forumet? Sånn for artikkelens skyld? Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nå har dere kverulert i lange baner over ordet 'default' uten å komme til enighet, er det brukt default settings så er UAC på, så please ta denne tråden litt videre... Dessuten kjenner jeg svært få Vista brukere som har UAC på, og de som har det på, ja de vet ikke at det kan slås av eller skjønner ikke hvordan.... Makan til irriterende 'funksjon' i et OS har jeg aldri opplevd 8741272[/snapback] Javel boss. Å det er vi bombesikker på fordi?=) Tja, stortsett alle jeg kjenner kjører med UAC på da. Men for å kverulere litt, om "alle" du kjenner kjører med UAC avslått, er det vel med UAC avslått som er "default" i dine kretser?=)) Men vi kan trygt konkludere med at kun benevnelsen "default" uten å bruke ett minutt til å skrive hva som egentlig er testet i denne artikkelen, ikke akkurat gjør artikkelen særlig god eller seriøs. Lenke til kommentar
Zerd Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Windows Vista kommer med UAC påslått når du installerer det. Det kommer påslått som default. Artikkelen sier at han har latt sikkerhetsinstillinger og innstillinger stå som default. Da må UAC være på. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Javel boss. Å det er vi bombesikker på fordi?=) Tja, stortsett alle jeg kjenner kjører med UAC på da. Men for å kverulere litt, om "alle" du kjenner kjører med UAC avslått, er det vel med UAC avslått som er "default" i dine kretser?=)) Men vi kan trygt konkludere med at kun benevnelsen "default" uten å bruke ett minutt til å skrive hva som egentlig er testet i denne artikkelen, ikke akkurat gjør artikkelen særlig god eller seriøs. 8741350[/snapback] La meg få stille deg ETT spørsmål: Er UAC på når Vista er installert? Hvis JA - da er det på som DEFAULT, eller standard, at du gjerne vil forstå det annerledes er greit nok, men når de skriver at det er brukt default security settings, ja da må vi nesten gå ut i fra at det er på og kanskje ta diskusjonen ang. artiklen derifra - Eller starte er separat tråd - dette er blir bare kverulering. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 1. Vel, da ble det argumentet borte, hvis vi skal ta hensyn til alles mening om hva folk "trolig" gjør el ikke gjør kan vi umulig bruke det som argument for noe som helst. 2. Det er slettes ikke oppklart hva artikkelforfatteren anser som default. Rart de har utelatt nevne hva som er default da. 3. UAC er da selve sikkerhets bærebjelken i Vista, meget besynderlig at denne ikke er nevnt i en bisetning engang. 4. Nei, jeg har ikke, i likhet med deg eller abene noen konkrete fakta til å underbygge min påstand. 8741192[/snapback] 1. Argumentet ble ikke borte. Det ble bare svakere. En offisiell uttalelse fra eksperter i et sikkerhetsselskap må da telle mer enn generelle synsinger på et forum, som igjen må telle mer enn om ingen hadde noen formening om det. 2. Artikkelforfatteren har linket til definisjonen av default. Jeg ser ikke hva som er så uklart med det. Det finnes tusenvis av innstillinger i windows. Kun ett sett med innstillinger er default. 3. UAC er en del av Vista ja, det samme er tusenvis av andre funksjoner og innstillinger. Disse kommer ferdig innstilt som en pakke. Dersom man endrer noe så er det ikke default lengre. Slå opp ordet default i ordboka og sjekk om Microsoft har slått av eller på UAC som default. 4. I likhet med meg og abene? Det står jo svart på hvitt at det er default innstillinger som er brukt. Det står konkret i artikkelen og er til og med ekstra dokumentert ved å linke til definisjonen av default. Tja, stortsett alle jeg kjenner kjører med UAC på da. Men for å kverulere litt, om "alle" du kjenner kjører med UAC avslått, er det vel med UAC avslått som er "default" i dine kretser?=)) Seriøst: Slå opp i ordboka og se hva ordet betyr. Men vi kan trygt konkludere med at kun benevnelsen "default" uten å bruke ett minutt til å skrive hva som egentlig er testet i denne artikkelen, ikke akkurat gjør artikkelen særlig god eller seriøs.8741350[/snapback] Synes du ikke det hadde blitt litt overkill om de skulle ramset side opp og ned med detaljer om alle mulige rare innstillinger i windows, firmwareversjoner, biosversjoner, osv osv.? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Hadde ikke det vært lettere å bare maile dem og spørre enn å diskutere i timesvis på forumet? Sånn for artikkelens skyld?8741341[/snapback] *Fikset* Håper vi får dette spikret og boltret fast en gang for alle nå. Melder meg forresten ut av kveruleringsrundene. Jeg gidder ikke bruke resten av kvelden på å kverne rundt ordet default. Endret 30. mai 2007 av Simen1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Om man antar artikkelforfatteren ikke har egne definisjoner av ord, så er det åpenbart at UAC er på som default i Vista. Ellers kan jeg ikke si jeg er enormt overrasket over dette, Vista framstår ikke som så mye sikrere, dog har det en ganske stor fordel, nemlig at det såvidt meg bekjent ikke MÅ oppdateres før man går på et åpent nett uten firewall, dog er vel det et problem som i praksis er mindre med firewall på som default. AtW Lenke til kommentar
sony123 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Nei, vil da ikke påstå at synsing ifra et sikkerhetsselskap som selger sikkerhetsløsninger til Vista i denne sammenhengen er noen objektiv kilde. Heller det motsatte, da nevnte sikkerhetsselskap har rimelig mye å tjene på å kritisere sikkerheten i Vista. For på den måten sørger man for å lage ett behov for egne produkter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå