Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomt batteri på Mazdan

Anbefalte innlegg

Hei, det måtte skje en eller annen gang : glemte å skru av lysa på bilen for noen dager siden, og dette tappet selvsagt batteriet rimelig kjapt. Har ikke noen lader tilgjengelig, men skulle virkelig hatt bilen i kveld, så tenkte å få en kompis oppover med et par startkabler. Men fikk høre av kjemilærer'n (snakker mest om bil enn kjemi med han :p) at han hadde brukt startkabler på et helt tomt batteri og da ville ikke dynamoen lade batteriet lenger. Med det resultat at bilen stoppa midt i ei rundkjøring... Skal være sakt at han kjører svær van.

Vil det samme skje med meg og min Mazda 323 85mod.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok stemme delvis. Problemet kommer i at et helt utladet batteri har høy indre resistans. Når man kjører strøm igennom det (dvs. lader det) øker spenningen kjapt og går over laderens maksspenning (laderen tror at batteriet er fullt oppladet) pga. U = R * I, hvor R er stor og dermed går U(spenningen) høy. De fleste ladere vil da lade med en liten strøm helt til et visst punkt når ladespenningen går ned (fordi motstanden reduseres) og da starte full lading. Om man har en 3-steglader kan man ofte se dette ved at den går øyeblikkelig over i steg 2 når man setter laderen på batteriet, og deretter etter 10-15 minutter går tilbake til steg 1.

Sansynligvis ikke aktuelt i ditt tilfelle da generatoren uansett klarer å drive alt utstyret i bilen samtidig som batteriet lades.

Dette er mest aktuelt på batterier som har stått svært lenge med en sluttet krets når det er kaldt slik at vannet som oppstår i den kjemiske reaksjonen i batteriet fryser.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Virker som det funka ;) bilen starter og går som ei kule nå. Men det hullet i batterie du ska se ned i for å sjekke om det funker er fortsatt svart altså at noe er galt (skal være grønt nedi der, hvitt hvis det er gåent) noen som skjønner hva jeg mener?

Litt redd for å legge ut på langtur når det er sånn, vil nødig stoppe midt i en tunell eller noe...

Endret av Haddock
Lenke til kommentar

Det skal mye til for at bilen skal stoppe helt tilfeldig mens den går pga. dårlig batteri. Batteriet brukes nesten ikke under normal drift, da det er generatoren som driver motoren.

Jeg ville prøvd å få lånt eller kjøpt en 3-steglader eller lignende og ladet batteriet helt opp til laderen går over i vedlikeholdsmodus.

Dersom bilen starter på batteriet er det i vertfall ikke noen fare for at det skal svikte plutselig.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Har fortsatt ikke merket noen problemer med batteriet, så det er nok bare indikatoren som er gåen på det. Batteriet er bare 6mnd. gammelt så bure noen slitasje. Så lenge det ikke er fare for å stoppe midt i veien er det ikke noe problem ;)

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...