Gå til innhold

En uke gamle egg.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle holdbarhetsdatoer må tas med en klype salt. Så lenge maten smaker/ser bra/lukter bra så er det OK.

8762559[/snapback]

"Best før" kan man ta med en klype salt, men "siste forbruksdag" er seriøse greier. Førstnevnte er det lovlig å selge, gjerne til nedsatt pris, etter dato, mens sistnevnte er ulovlig å selge etter dato. Dette er fordi det kan utgjøre helserisiko å spise disse varene.

Lenke til kommentar
så lenge de oppbevares i kjøleskap holder de minst to til tre uker etter datostemplingen.

Man kan i tillegg øke holdbarheten om man snur eggene på hodet regelmessig, altså at man først f.eks har den runde enden ned en ukes tid, så den spisse en uke osv.

Tror det har noe med at når plomma kommer i kontakt med skallet, går det kortere tid før egget blir råttent og ubrukelig.

Lenke til kommentar
Men når da visse varer har en reel holdbarehtsdato på ei halv evighet sier det seg selv at siste forbruksdato er det rene sludder.

Hornsalt og pasta er gode eksempler på det.

8764053[/snapback]

Nei. Hornsalt har "best før". Siste forbruksdag brukes først og fremst på kjøtt og andre ferskvarer.

edit: typo

Endret av tom watt
Lenke til kommentar

Eg henter egg rett i fra høna(for å si det slik) og pleier ikke å kaste eggene før det hvertfall er gått 3-4 måneder(ca). Og selv da kaster eg de nok litt for tidlig. De eg kjøper i butikken derimot er eg litt mer skeptisk til på grunn av behandlingen de får hos distributøren, tiden og transporten de får, og tiden de står i butikken. Da kaster eg de kanskje etter en måneds tid, kanskje to.

Men som med alt annen mat, står det ikke "Dødelig etter: xx.xx.xxxx" så er det bare å bruke sunn fornuft(dvs syn, smak og luktesans).

Lenke til kommentar
Men når da visse varer har en reel holdbarehtsdato på ei halv evighet sier det seg selv at siste forbruksdato er det rene sludder.

Hornsalt og pasta er gode eksempler på det.

8764053[/snapback]

Nei. Hornsalt har "best før". Siste forbruksdag brukes først og fremst på kjøtt og andre ferskvarer.

edit: typo

8764146[/snapback]

Det han mener er f.eks. at hvis varen har siste forbruksdag ca 1 mnd frem i tid fra da han kjøpte varen, så tviler man sterkt på at man blir alvorlig syk av å spise tingen om den går ett par dager over dato...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...