Gå til innhold

En uke gamle egg.


Anbefalte innlegg

Fikk så veldig lyst på vafler, men de eggene vi hadde gikk ut 21.05. Er de helt råtne da, eller gjør det ikke noe om man blander de i en vaffelrøre?

Eventuelt kan man lage vafler uten egg? Oppskrift?

 

Glem den oppskriften jeg fant, jeg aner ikke hva eggerstatter er, og vi har det sikkert

ikke :mad:

Endret av ZiroN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har hatt dem i kjøleskap, er det ikke noe problem å spise dem. Husker godt når de innkortet holdbarheten på egg med 2 uker fordi noen gjøker i ett EU land ikke oppbevarte egg i kjøleskap. Skulle likt å vist hvor mange egg som blir kastet hver dag fordi norge blindt skal følge EU regler :(

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2003/1069227816.31

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Hvordan vet jeg om de fortsatt er bra? Huff, vet ikke om jeg tørr å sjekke :ermm: Må jo være skikkelig ekkelt om de er ødelagt!

8739603[/snapback]

Du knekker dem opp å sjekker vel?! Hvis du ikke tørr å sjekke, så få ei anna jente til å gjøre det for deg da.

 

Ja, døds ekkelt om de er "ødelagte". Du kommer til å spy, å bli kvelt av ditt eget spy. Kanskje knekker du en negl samtidig.

Lenke til kommentar

Tenk om det kommer ut en kylling da? Sååå ekkelt lissm :cry:

 

...

 

Neida, eggene kan holde seg i ukesvis etter det som står på pakka. Det står til og med på enkelte pakninger at den offisielle datomerkingen må settes til slik og slik på grunn av EU-avtaler, og at de kan holde over en måned etter satt dato.

Lenke til kommentar

Egg har (pussig nok) betraktlig lengre "best før" dato rett før jul og før påske.

Dette betyr at 1 uke etter "best før" ikke er noe problem når eggene er oppbevart riktig. Husk også at "best før" dato har god margin, svært god. Det er ikke slik at mat er topp stand den ene dagen og livsfarlig den neste.

Lenke til kommentar
Glem den oppskriften jeg fant, jeg aner ikke hva eggerstatter er, og vi har det sikkert

ikke  :mad:

8739543[/snapback]

Et lite google-søk gir svaret på eggerstatter. Står at den kan kjøpes i helsekostforretninger og har som mågruppe mennesker med eggalergi.

Lenke til kommentar

Hadde spørsmålet vært et år hadde du kunne vært bekymret.

Når min far i sin ungdom overvintret på Svalbard fra 1972 til 1973 hadde de med seg et års forsyninger med egg.

Gikk ingen fly dit dengangen og neste forsyning etter at isen hadde lagt seg rundt svalbard var våren etter.

Etter et lite år hadde eggene så smådt begynt å bli dårlige.

Men som med all mat i dag så må egg ha best før dato.

Selv hornsalt som kan ligge i tiår uten å ta skade av det har best før dato som er mikrosopisk sammenlignet med reel utløpsdato.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Egg kan ligge langt over holdbarhetsdato.

 

Eggtest for dummies: Tapp vann i en bolle eller annen egnet gjenstand, slipp det aktuelle egget oppi bollen, hvis egget synker til bunns, er det ingenting i veien med det, hvis det flyter, er det rett i søpla.

Lenke til kommentar

den testen er ganske smart egentlig.. menne ja.. egg har laaaang holdbarhet... ferske egg kan ligge ute i romtemp i godt over 1mnd...

i kjøleskap, et godt halvt år...... , ser selv aldri på holdbarheten på varer... alltid : ser det bra ut, lukter jeg på det, lukter det bra , smaker jeg på det, smaker det bra.. spiser jeg det :D ,

Lenke til kommentar

så lenge de oppbevares i kjøleskap holder de minst to til tre uker etter datostemplingen.

 

dette blir kanskje litt OT men det er angående EU-regler som er nevnt over. EU har bestemt at i barnehager får ikke sklier lov til å stå mot sør. Dette fordi i land som Spania, Helleas og Italia så blir skliene veldig varme når de står mot sør og blir bakt i solen hele dagen.

Lenke til kommentar

Rart, jeg spiste engang egg og bacon der eggene smakte forferdelig.. var godt ut på dato.. Kan heller ikke ha vært lenge sida heller siden jeg .. og mamma spiser en del egg--- Tross alt var egga kjøpt på den heller.. ehm tvilsomme butikken over vegen... Vettafan hvor lenge de kan ha liggi der, og om de kan ha bytta datostempel ( som de har gjort med kjøtt før....) kjøper ikke der no'mer <.<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...