Gå til innhold

bør jeg...

Silas

Anbefalte innlegg

Bør jeg sette inn vannkjøling i min pc? har ikke god peiling på hva det er, men synes pc'en min blir veldig var av og til...

jeg har:

AMD athlon XP1800+, 1.53GHz... 2vifter, 1 på CPU'en og 1 som sitter i toweret...

hovedkortet er: MSI K7T-Turbo2...

Er det lurt med vannkjøling? kan noen fortelle meg hva det går ut på? er det bedre enn vifter? Hva ville det kostet å monteredet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du vite om det trengs.

Det kan være to grunner til å kjøpe/lage vannkjøling, den ene er at du ønsker presse mer ut av maskinen og den andre er redusert støy. Hvis du har varm cpu, dvs. 70-80 grader load så ville jeg skaffet en annen kjøler eller montert kjøleren på nytt.

Ønsker du det mest ektreme må du ut med mye penger, kanskje opptil 4-5000 kr for peltier kjøling og gode kjøleblokker. Men kan man forvente temperaturen faller til rundt -10 grader eller mindre(226W peltier).

Er du praktisk så kan vannkjøling bli ganske billig. Du kan stort sett få eller lage alt selv bortsett fra pumpe(www.webzoo.no) og slange/slangekoblinger - disse ville jeg kjøpt på en jernvareforetning. Du kan borre og lodde sammen kjøleblokken, kobber koster ikke mer en maks 25 kr. Du kan lage vanntank i plexiglass ved å ta glasset til et maleri moren din fikk av tanten din for lenge siden, men som ble stående på loftet. Silikon kan du stjele fra garasjen, faren din har sikkert litt igjen etter han satt opp drivhuset. Så kan du dra til en elektrikkerbutikk for å høre om de har noen gamle aluminiumskjøleribber fra transformatorer. Det har de sikkert, skjær disse til og putt det på GPU, PSU, Northbridge. Nå kan du ta ut alle viftene og selge de på internett. Ta så et par gummipakninger fra Opel Asconaen til bror din, et par hårstrikk fra søsteren og et par gamle musematter. Skjær dette til og lag No Vibes til hardiskene dine. Siste er støydemping av kabinettet som gjøres ved å skjære opp noe liggeunderlag og lime på med epoxylim i kabinettet.

200 kr

Ikke noe støy 8)

Vanntempen i vannkjøling ligger rundt 30-40 grader load(i et hjemmelaget).

Lenke til kommentar

Kanskje litt kjapp der chimera?

Du glemte jo en vesentlig ting: Radiatoren.....

Medmindre Silas har et passende varmeregister liggende å slenge, må han i såfall ut å besøken en eller annen "høgger".

Som regel må man gi mellom 200 og 250 flis for et brukt varmeapparatregister.

Velger han å kjøpe en radiator fra en av web-shop´ene, må han nok regne med å gi det dobbelte av dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...