Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Reklamasjon på brukt laptop


pharao-dn

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en brukt Asus A7V for litt siden, og jeg har oppdaget at det er en feil i lyden. Hvordan fungerer reklamasjon da? Må jeg spørre selger pent om jeg kan bruke hans navn, eller kan jeg som har overtatt dataen ta reklamasjonen selv?

 

Hva står det i loven ang. reklamasjon og bruktkjøp, og hvis jeg kan reklamere, kan jeg kreve en ny?

 

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik det foregår her hos oss:

 

En bruker velger å reklamere på en maskin, sender inn maskinen til oss. Vi vurderer saken, etter hvor gammel maskinen er og hva som er problemet. Når dette har blitt løst, går vi ut til kunde vedrørende om kunde skal få ny maskin eller pengene tilbake.

 

Er det en maskin som er .. 4 år gammel.. vil ikke kunde få alt av penger tilbake, men kan få f.eks avslag på ny maskin.

Lenke til kommentar
Så jeg har reklamasjonsrett selvom den er brukt? Er det kanskje garanti som faller vekk?

8739507[/snapback]

 

Om det er en bærbar, har de som regel 2 års garanti, jeg ville sjekket serienummeret hos Asus.

 

Når det gjelder brukt vare, er det ikke så viktig hvem som har maskinen nå.

Det som er viktig er maskinen. Det er den som har garantien. Ikke personen som for øyeblikket har den.

 

Dette gjelder jo også bil. Det er mer eller mindre det samme der.

 

Regner med at du fikk kjøpskvitteringen når du kjøpte maskinen?

Lenke til kommentar

Så lenge du har kjøpskvittering kan du godt klage i ditt eget navn.

Komplett.no vil uansett sende denne videre til Asus.

 

Komplett er nokså store, så regner med at dette blir en enkel sak, og at de har hatt flere slike saker før.

 

Ring gjerne komplett, eller send en mail til dem med dine spørsmål.

Da får du vite hvordan det foregår hos dem.

 

Her finner du link med info når det kommer til retur direkte til produsent:

 

http://www.komplett.no/k/k.asp?action=custserv&topic=step3

 

Jeg har og funnet dette på komplett.no sine hjemmesider:

 

Reklamasjon - Forbrukerkjøpsloven av 21. Juni Nr. 34 2002

Hvis det oppdages en feil eller mangel må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget, eller burde oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. En mangel som viser seg innen seks måneder etter at forbrukeren overtok tingen (normalt leveringstidspunktet) skal formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

 

 

 

Melding om feil og mangler ved produktene kan overbringes oss muntlig eller skriftlig. Av bevishensyn anbefaler vi at reklamasjonen sendes oss skriftlig primært ved å søke retur på vår web. Support og retur

 

Bekreftelse (RMA nummer) på mottak av reklamasjonshenvendelsen vil komme på mail til den mailadressen som kunden har registrert på sin kundekonto. I bekreftelsen vil det også bli informert om det kreves spesielle vilkår / håndtering fra kjøper side ifm. retursending av tingen. (F.eks. antistatisk beskyttelse Support og retur eller retur direkte til produsent Support og retur)

 

 

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen og forbrukeren har reklamert innen de nevnte fristene kan forbrukeren gjøre gjeldende følgende mangelsbeføyelser:

 

 

Holde kjøpesummen tilbake

Under visse forutsetninger velge mellom retting eller omlevering

Kreve heving dersom mangelen ikke er uvesentlig (forutsetning at varen er i samme stand og mengde, § 51)

Kreve erstatning

Hvis selgerens retting eller omlevering vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke blir avskåret fra å bruke tingen ( vi tolker dette løper fra tingen er kvittert inn til komplett.no ) har forbrukeren under visse forutsetninger rett til å kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Som hovedregel har selgeren ikke krav på å foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader, § 30.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Mye rart her..

 

Når det gjelder garanti så kan den godt ekskludere annenhåndskjøpere. Les garantivilkårene til din spesifikke maskin.

 

Garanti er forsåvidt ikke veldig interessant..

 

Reklamasjonsretten gjelder selv om du har kjøpt brukt. Du kan velge å reklamere overfor tidligere salgsledd (her: butikken). De vanlige reklamasjonsfristene gjelder. På bærbare er det normalt 5 år fra den ble kjøpt av førstegangskjøper. Du må dog sannsynliggjøre at den er kjøpt derfra, dette som regel vha originalkvittering e.l.

 

Det er ikke anledning til å nekte reklamasjon med begrunnelse at den er kjøpt brukt.

 

Du må regne med at de vil prøve å reparere feilen, fremfor å gi deg ny maskin..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten gjelder selv om du har kjøpt brukt. Du kan velge å reklamere overfor tidligere salgsledd (her: butikken). De vanlige reklamasjonsfristene gjelder. På bærbare er det normalt 5 år fra den ble kjøpt av førstegangskjøper.

8741078[/snapback]

Er det handel mellom privatpersoner, er det Kjøpsloven som gjelder, ikke Forbrukerkjøpsloven. Så vidt jeg har forstått vil ikke det ha noe å si her, men reklamasjonsretten i Kjøpsloven er begrenset til 2 år fra kjøp, og reklamasjonsretten kan også avtales bort i kjøpsavtalen.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten gjelder selv om du har kjøpt brukt. Du kan velge å reklamere overfor tidligere salgsledd (her: butikken). De vanlige reklamasjonsfristene gjelder. På bærbare er det normalt 5 år fra den ble kjøpt av førstegangskjøper.

8741078[/snapback]

Er det handel mellom privatpersoner, er det Kjøpsloven som gjelder, ikke Forbrukerkjøpsloven. Så vidt jeg har forstått vil ikke det ha noe å si her, men reklamasjonsretten i Kjøpsloven er begrenset til 2 år fra kjøp, og reklamasjonsretten kan også avtales bort i kjøpsavtalen.

8743223[/snapback]

Sjekk §84 i kjøpsloven. :cool:

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten gjelder selv om du har kjøpt brukt. Du kan velge å reklamere overfor tidligere salgsledd (her: butikken). De vanlige reklamasjonsfristene gjelder. På bærbare er det normalt 5 år fra den ble kjøpt av førstegangskjøper.

8741078[/snapback]

Er det handel mellom privatpersoner, er det Kjøpsloven som gjelder, ikke Forbrukerkjøpsloven. Så vidt jeg har forstått vil ikke det ha noe å si her, men reklamasjonsretten i Kjøpsloven er begrenset til 2 år fra kjøp, og reklamasjonsretten kan også avtales bort i kjøpsavtalen.

8743223[/snapback]

Sjekk §84 i kjøpsloven. :cool:

8743618[/snapback]

Jeg bøyer meg. Glemte den :whistle:

Lenke til kommentar

Vi hadde nettopp akkurat en slik maskin på jobb som var defekt. Det skal være 2 års garanti på den. Etter å ha snakket med Asus support på telefon mailet de oss et skjema vi måtte fylle ut. Derette kunne vi bare fakse/maile kvitteringen så kom Anovo (holder til i Lillestrøm tror jeg) og hentet maskinen. Etter noen dager kom de tilbake med den i finfin stand :)

 

Nå er det vel kanskje annerledes siden maskinen er kjøpt hos Komplett, men rutinene er vel kanskje de samme.

Endret av zacka
Lenke til kommentar
Vi hadde nettopp akkurat en slik maskin på jobb som var defekt. Det skal være 2 års garanti på den. Etter å ha snakket med Asus support på telefon mailet de oss et skjema vi måtte fylle ut. Derette kunne vi bare fakse/maile kvitteringen så kom Anovo (holder til i Lillestrøm tror jeg) og hentet maskinen. Etter noen dager kom de tilbake med den i finfin stand :)

 

Nå er det vel kanskje annerledes siden maskinen er kjøpt hos Komplett, men rutinene er vel kanskje de samme.

8743751[/snapback]

 

 

Postmann Pat har hentet noe ASUS-er hos meg også, systemet funker fett :)

Hentes og leveres på døra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...