olefiver Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Du tenker på LHC? Jeg mente CERN? Visste ikke at det var flere sånne forsøk... Gjelder den lille sjansen også for CERN eksperimentet i september/oktober da ? LHC står for Large Hadron Collider og er ett eksperiment i regi av CERN. vi tenker på det samme Endret 9. september 2008 av olefiver Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 okay Men i dagbladet står det at det eventuelle sorte hullet skal da komme kl 9.30 i morgen tidlig, mens på det andre CERN tråden sier de at forsøket skal skje over en periode på 1 mnd? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 iom at db.no bedriver sensasjonell journalistikk i dette tilfellet tviler jeg på at de har skjekka fakta særlig bra. Som kyrsjo har sagt i annen tråd, det vil nok ikke bli noen kollisjoner før neste år. Det de skal gjøre nå er å se at de klarer å få en protonstråle til å sirkulere i akseleratoren. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg tror de skal prøve kollisjoner ganske fort, med lav energi. Forøvrig har man jo hatt "fixed target" kollisjoner allerede, dog ikke med mening - man mista en stråle så den smalt i veggen (rettere sagt en kollimator, dvs. en slags blenderåpning), og muon-skuren lyste opp stort sett hele alice-detektoren Ifl. folk som var der var det litt styr på kontrollrommet til ALICE da Lenke til kommentar
Grand Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Absolutt sammenliknbar, eneste forskjell er at sjansen for at LHC f.eks. lager et sort hull som spiser opp kloden er mye, MYE mindre enn den komet situasjonen. mye god info om LHC her Men kan det være en sjangse for at vi dør? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Absolutt sammenliknbar, eneste forskjell er at sjansen for at LHC f.eks. lager et sort hull som spiser opp kloden er mye, MYE mindre enn den komet situasjonen. mye god info om LHC her Men kan det være en sjangse for at vi dør? Jada, du kan bli truffet av en lastebil akkurat 09:30 i morgen. Absolutt ikke umulig. Eller de nevnte grønne mennene kan bli nasty, og ikke nøye seg med fødselsdagskaken din... Lenke til kommentar
sentence Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jorden vil i så fall ikke gå under i et smell i morgen tidlig, men som en prosess over tid. Hvor lenge vet jeg i så fall ikke. Hvis jorden spises opp fra innsiden av en gruppe sorte hull, vil vi nok merke det, ja. Store jordskjelv, bygninger som raser, synkende terreng, vulkanutbrudd(?) etc. Her er en dommedagsvideo på YouTube som vi kan se på mens vi venter: http://video.google.com/videoplay?docid=7855992106214508311 Det hadde nesten vært litt moro hvis det skjedde, fordi da har vi driti så mye på draget at om ikke vi forlater jorden i all hast, forsvinner vi som i...........*poff*. Grunn: Brilliant idioti. Da skal iallefall jeg sitte her inne den siste tiden vi har igjen å si "I told you so!" Jeg synes dette er skummelt! UUUUÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ! Lenke til kommentar
aspic Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Å, herregud: Norsk forsker «avlyser» verdens undergang Kritikerne hevder jorda kan gå under når et av verdens største eksperimenter starter onsdag. http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=529806 Dette ligg som "toppnyhende" på VG atm. Seriøst, eg HATAR tabloidaviser, likevel tittar eg innom.... Endret 9. september 2008 av aspic Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Å, herregud:Norsk forsker «avlyser» verdens undergang Kritikerne hevder jorda kan gå under når et av verdens største eksperimenter starter onsdag. http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=529806 Dette ligg som "toppnyhende" på VG atm. Seriøst, eg HATAR tabloidaviser, likevel tittar eg innom.... Hey, veilederen min! Lurer på om han (og Bjørn Samseth, som også har vært en masse framme i media, spesiellt de siste dagene, begynner å bli lei...) Det er selvsagt en mulighet for konspirasjon - Stapnes er nestleder for ATLAS, og alle bildene (underteksta "dommedagsmaskin" etc.) er hentet fra CMS, et "konkurerende" eksperiment... Var samme i dobbeltsider'n i VG i går Menmen. All publisitet er god publisitet Lenke til kommentar
sentence Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Sjekk ut disse videoene fra et radioprogram: Del 1/4 http://www.youtube.com/watch?v=EL2ghqv5mCg Del 2/4 http://www.youtube.com/watch?v=PTTbVmxbqZM Del 3/4 http://www.youtube.com/watch?v=oabjc8hr6n0 Del 4/4 http://www.youtube.com/watch?v=wJQO-bkqBHw Intressant debatt! Men skremmende! Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Haha, jeg hører på radioprogrammet nå, men måtte bare poste hvordan Walter L. Wagner ble introdusert i del 1: "He's an EX-pert ... in physics. He's an EX-pert ... on what's going on at CERN." Dramatiske radiomannen --- Det jeg hører i del 1 er at WW ( Walter Wagner ) fremmer visse hypoteser, og er ganske klar på at alle mulige katastrofe-scenarioene er "hvis", "kanskje" og "dersom atte", og radioverten hauser opp situasjonen. Media sparker vitenskapen i balla nok en gang... I del 2 påstår WW rett ut at det er andre teorier for hva som kan skje enn de fysikerne på CERN har tenkt på... Jeg finner det utrolig usannsynlig. "øy, hva om dere lager en stranglet?" "oi, det har vi ikke tenkt på!" jah Han påstår også at han har snakket med mange forskere og vitenskapsmenn som aldri hadde hørt om de mulige farene, og at mange av disse ble sjokkerte. Men vi får ikke høre hvilket felt de sjokkerte jobber med. Jeg har ikke vanskelig for å forstå at en dermatolog ville bli sjokkert... ( greit, billig poeng =) I del 3 starter de å besvare telefonsamtaler. Jeg syns WW presenterer historien om LHC (og SSC forresten) sterkt forenklet, men nå snakker han til Joe everyguy da og ikke til andre fysikere. Det er nattradio tross alt. haha, i overgangen mellom del 3 og 4, er det en innringer som mener at Einstein tar feil når har sa at ingenting kan reise raskere enn lys. Og grunnlaget for innringers mening er at alle tidligere grenser for hvor raskt mennesket kan reise (som lydhastigheten) har blitt falsifisert. Arti. --- Nåja, jeg er sikker på WW har gjort hjemmeleksa si. Spørsmålet jeg stiller meg er hvis WW har rett, at faren for bli sugd av et sort hull er større enn hva CERN og uavhengige rapporter har beregnet, hvis WW har rett hva er det han gjør annerledes (i beregningene) enn folk på CERN? Og en annen ting, hvilket motiv har folkene på CERN for å ville drepe seg selv? Altså hvis sjansen for undergang er åpenlys som WW mener så bør det være klart for CERN-forskere at LHC er en eneste stor selvmordsbombe. Med mindre samtlige på CERN er suidalske (riktig stavet?) og/eller harde emo-forskere, finner ikke jeg noen grunn til at de skulle ønske å starte et experiment som (i følge WW) er sannsynlig til å eksplodere i fjeset. WW virker ikke som en konspirasjonist, LIKE THIS GUY *insert dramatick music*, så jeg skulle ønske at han kunne forklare hvorfor det ikke er flertallet eller alle som ønsker å stoppe LHC, snarere enn et lite mindretall. Måten WW forklarer farene på indikerer at det er temmelig åpenlyst, men igjen. Hvis det er så åpenlyst hvorfor har ikke flere sett det? --- Intressant? Ja, kanskje litt. Skremmende? neppe Endret 10. september 2008 av olefiver Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Vi er visst fortsatt i live. Det var jo merkelig. Nå må vi bare vente å se om vi overlever denne Planet X i 2012. Lenke til kommentar
Special P Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 kanskje et dumt spørsmål, men hva er det egentlig som gjør at noe kan gå gale og at jorden liksom kan å under? sorry dersom dette spørsmålet har blitt stillt før, gadd ikke lese gjennom hele tråden Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 kanskje et dumt spørsmål, men hva er det egentlig som gjør at noe kan gå gale og at jorden liksom kan å under? sorry dersom dette spørsmålet har blitt stillt før, gadd ikke lese gjennom hele tråden Noen tror et svart hull kan oppstå. Noe som ikke skjer. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 It was originally considered that the LHC may produce micro black holes. These would be black holes smaller than atoms. Of course, knowing that a black hole is not something you want to get too close to, this drew a lot of scaremongering. The truth is that black holes must be produced at a certain size before they are capable of growing on their own by attracting more matter. That size was estimated in a recent paper to be larger than the mass of our sun. Anything smaller and they just sit there evaporating until they are no more. The smaller the hole, the faster the evaporation. We expected anything the LHC could have produced to live for a few femtoseconds before disappearing. As it turns out, another recent paper provides convincing proof that black holes are not likely to be produced at the LHC at all.... Hentet fra linken til olefiver. LHC Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Vet ikke, men stoler ikke helt på vitenskapen. I og med at dette er upløyd mark, kan ingen med sikkerher si HVA som vil skje etterhvert når de begynner å kollidere stråler med stadig større styrke Fått med meg at de samme vitenskapsfolka har foretatt noen sikkerhets -vurderinger av eksprimentet, men har de noen Plan B for hva de skal gjøre HVIS det skulle oppstå et såkallt "sort hull" på størrelse med en tennisball? Hjelper vel lite å trykke "Esc-knappen" eller sprute på det med brannslukkning-apparat Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Tennisball? Så mye energi lager ikke to kolliderende proton. Om så ville jordens atmosfære være stappfull av slike. Lenke til kommentar
Grand Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Dette er så godt gjennomtenkt at det ikke vil skje Tenk deg dette, det er: 6500 forskere 80 land som støtter de. mere enn 40 milliarder kr har de brukt. Motbevist alle teorier om dommedag De har holdt på i 15 år med dette. Og det er verdens flinkeste forskere på sitt tema. Og ifølge disse forskerne skjer dette her i atmosfæren (?) hver dag. (rett meg viss jeg tar feil) Endret 10. september 2008 av Steammachine Lenke til kommentar
Jambimaster Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg bare lurer, hvordan vet forskerne om denne strålingen? Hvordan ble den oppdaget? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg bare lurer, hvordan vet forskerne om denne strålingen? Hvordan ble den oppdaget? Observasjoner og beregninger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå