Gå til innhold

Big bang-test i Sveits/Frankrike

Anbefalte innlegg

Det er ikke Nederland. Du tenker sikkert på partikkelakseleratoren til CERN, nedgravd 100 meter under bakken mellom Sveits og Frankrike. Et par minimale byggeklosser skal sendes gjennom 27 kilometer med rør, fortere og fortere til de holder tett opp mot lyshastighet. Så skal partiklene knuses mot hverandre, noe som sikkert gir god lyd. Det de håper på er at dette vil resultere i enkelte observerbare fenomener som ikke har funnet sted siden big bang, og at de kan bruke dette til å lære enda mer om tilværelsen.

Dette var min ukyndige, synsete HF-versjon, så får Simen1 og de andre ultrageeksa bidra med tall.

EDIT: Litt trivia du ikke bruker som sjekketriks:

http://en.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

8738991[/snapback]

Vel, det vil ikke gi fra seg lyd nei ;) For det første så er det jo i vakuum. Man har ikke sjangs i helvette å aksellerere partikler opp mot 99.99991% av lysets hastighet i et luftfyllt rør. Da må man ha vakuum, og lyd går ikke gjennom vakuum. I tillegg, så lager ikke et par protoner eller andre subatomære partikler mye lyd når de knuses mot hverandre, selv med så stor hastighet :p

Uansett, jeg syntes dette er veldig spennende. PS: Du ville ha tall, og tror jeg tok riktig antall desimaler i tallet over, og det tilsvarer forresten ca. 11 000 runder rundt i det røret hvert sekund.

EDIT: Det jeg IKKE liker med dette er at det kan faktisk føre til at de ødelegger jorden, og dermed dreper alle på kloden.

Måten de kan gjøre dette på er at når de knuser disse partiklene mot hverandre, så er det en mulighet for at det skapes er ekstremt lite svart hull som begynner å suge til seg partkler det kolliderer med. Dette gjør at det sorte hullet vokser, sakte men sikkert, mens det detter ned mot jordens sentrum. Når det har nådd sentrum, vil det stoppe, og begynne å spise jorden opp fra innsiden, uten at vi merker det, helt til det sorte hullet når en kritisk masse, der det suger plutselig mye mer og fortere, som gjør at jorden bare forsvinner på noen sekunder.

Sjansen for dette er veldig liten, siden hvis forskerne ville fått til å lage et sort hull, ville denne muligens bare forsvinne med en gang (ikke spør meg hvordan). Men det kan i noen tilfeller være stabilt nok til å holde seg selv gående. Dette kan forresten allerede foregå i jordens sentrum.

Det beste er nok bare å ikke tenke på det :D Jeg gidder i hvertfall ikke å leve i frykt for at jeg skal bli sugd inn mot jordens indre.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg stoler ikke et sekund på disse amøbene. De vet jo ikke hva som kommer til å skje.

De sier de vil finne ut hva som skjedde etter big bang. Det er vel bare å se ut av vinduet herregud. Bruk heller pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn.

8743538[/snapback]

Er det ikke det som er hele poenget da, finne ut hva som kommer til å skje? Det mest spennende hadde jo vært om det hadde vært noe totalt uforutsett, slik at vi kunne laget masse nye teorier :)

Forøvrig: Jorda blir ikke slukt. Dersom den kunne blitt det, ville det ha skjedd for lenge siden - det skjer langt heftigere hendelser omtrent kontinuerlig i atmosfæren, og det har det "alltid" gjort.

Men når det er sagt, ber jeg deg vennligst skru pc'n din pent av, og levere den til noen som kan gjøre seg bedre nytte av den (f.eks. "fattige barn i afrika"). Den er nemlig et produkt av noe så idiotisk som "forskning", som du tydligvis er motstander av. Videre kan du ta av deg alle klærne dine (som høyst sannsynlig er laget på en "vev" - et annet produkt av "forskning"), og sende disse med pc'n. Det er høyst sannsynlig plass inne i kabinettet.

Deretter kan du finne deg en trestokk, og flytte ut under ett tre i skogen. Bruk trestokken til å klubbe en kanin (eller noe) i hodet, slik at "ånden" flyr ut (at det er hjernen som sitter i hodet, og at det er denne som kontrollerer kroppen, er også noe vi vet pga. "forskning" og "nyskjerrighet", som du er motstander av. Dermed må du heller bruke "religion". Hmm. Det er også et produkt av folks trang til å forklare verden (nyskjerrighet). Finn på noe annet du, jeg gidder ikke...). Kle på deg dette skinnet. Lek huleboer. Bli spist av en bjørn (klør og tenner >> trestokk).

Evolusjonen går videre. Forhåpentligvis uten slike som deg...

*argh*

8750209[/snapback]

Nominerer dette til ukens innlegg. Bare så synd han som postet det første innlegget trolig ikke kommer tilbake og leser mer her inne.

8752006[/snapback]

Og jeg som var redd for å bli utestengt for personanngrep :p

Lenke til kommentar

Hahaha :D Lo godt når jeg så det innlegget :D

Men kyosho, det er vel en liten mulighet for at det faktisk KAN skje (tenker på at et mikroskopisk svart hull synker til jordens indre og spiser oss opp fra innsiden for å si det sånn)

Det er jo veldig mye vi ikke vet om svarte hull generelt.

Lenke til kommentar
jeg stoler ikke et sekund på disse amøbene. De vet jo ikke hva som kommer til å skje.

De sier de vil finne ut hva som skjedde etter big bang. Det er vel bare å se ut av vinduet herregud. Bruk heller pengene på å plante trær og hjelpe fattige barn.

8743538[/snapback]

Er det ikke det som er hele poenget da, finne ut hva som kommer til å skje? Det mest spennende hadde jo vært om det hadde vært noe totalt uforutsett, slik at vi kunne laget masse nye teorier :)

Forøvrig: Jorda blir ikke slukt. Dersom den kunne blitt det, ville det ha skjedd for lenge siden - det skjer langt heftigere hendelser omtrent kontinuerlig i atmosfæren, og det har det "alltid" gjort.

Men når det er sagt, ber jeg deg vennligst skru pc'n din pent av, og levere den til noen som kan gjøre seg bedre nytte av den (f.eks. "fattige barn i afrika"). Den er nemlig et produkt av noe så idiotisk som "forskning", som du tydligvis er motstander av. Videre kan du ta av deg alle klærne dine (som høyst sannsynlig er laget på en "vev" - et annet produkt av "forskning"), og sende disse med pc'n. Det er høyst sannsynlig plass inne i kabinettet.

Deretter kan du finne deg en trestokk, og flytte ut under ett tre i skogen. Bruk trestokken til å klubbe en kanin (eller noe) i hodet, slik at "ånden" flyr ut (at det er hjernen som sitter i hodet, og at det er denne som kontrollerer kroppen, er også noe vi vet pga. "forskning" og "nyskjerrighet", som du er motstander av. Dermed må du heller bruke "religion". Hmm. Det er også et produkt av folks trang til å forklare verden (nyskjerrighet). Finn på noe annet du, jeg gidder ikke...). Kle på deg dette skinnet. Lek huleboer. Bli spist av en bjørn (klør og tenner >> trestokk).

Evolusjonen går videre. Forhåpentligvis uten slike som deg...

*argh*

8750209[/snapback]

Nominerer dette til ukens innlegg. Bare så synd han som postet det første innlegget trolig ikke kommer tilbake og leser mer her inne.

8752006[/snapback]

Og jeg som var redd for å bli utestengt for personanngrep :p

8753459[/snapback]

Shit as nå ble det mye quoties.

Du behøver ikke tenke på å ha personangrepet meg, går fint:P

Hvorfor tror du jeg ikke kommer tilbake for å lese mer?

Jeg mente at å bruke 1800 millioner euro på en slik tunnel er litt unødvending når vi har så mye klimaproblemer som vi har i dag? Men det kan godt hende vi kan finne ut ting her som kan hjelpe oss med klimaproblemer. Det hadde vært flott!

Jeg er egentlig både for og i mot LHC, det er et paradoks.

Når jeg uttalte at vi heller kan gi pengene til fattige barn, mente jeg ikke at alt vi har i dag er ubrukelig og at jeg burde gå ut i skogen og drite i alt som er kommet av forskning. Min tankegang var: her bruker vi 1800millioner euro på noe som jeg tror kan fucke opp jorden, mens halve somalia sulter ihjel.

Se ut av vinduet replikken var for å vise dere hva som skjedde etter The Big Bang.

Du sier jeg burde gå ut i skogen, ja jeg elsker å være i skogen leve uten nymoderne ting selv om jeg bruker det daglig. Slå en kanin i hodet med en klubbe høres fristende ut. I sommer skal jeg faktisk leve i skogen som indianerne gjorde, seriøst.

Elsker det!

Lenke til kommentar

Vel, den var uansett ikke helt smart SisteBert (det forige innlegget ditt her)

For det første, så er det veldig mange artikler osv. som forteller og beviser at det ikke er farlig. og for det andre er dette alt for stort til at vi bare kan legge det fra oss. Slik jeg har forstått dette, så er det alt for mye bi kan lære. Vi kan bl.a. finne Higgs bosonet.

Forresten, det såkalte "Gravitonet", eller den teoretiske partikkelen som "er" tyngdekraften. Er den funnet, eller er det kommet noen nye teorier som beviser dens eksistens eller lignende?

Lenke til kommentar

For det første, så er det veldig mange artikler osv. som forteller og beviser at det ikke er farlig. og for det andre er dette alt for stort til at vi bare kan legge det fra oss. Slik jeg har forstått dette, så er det alt for mye bi kan lære. Vi kan bl.a. finne Higgs bosonet.

Forresten, det såkalte "Gravitonet", eller den teoretiske partikkelen som "er" tyngdekraften. Er den funnet, eller er det kommet noen nye teorier som beviser dens eksistens eller lignende?

8753924[/snapback]

Sorry at jeg ikke er smart da herregud as.

Sorry for at jeg ikke er romfartsnerd og kan alt om kromohomosoner alt faenskap fra jordan.

Sorry for at jeg prøver å si noe i det heletatt!

Lenke til kommentar

8753924[/snapback]

Sorry at jeg ikke er smart da herregud as.

Sorry for at jeg ikke er romfartsnerd og kan alt om kromohomosoner alt faenskap fra jordan.

Sorry for at jeg prøver å si noe i det heletatt!

8753936[/snapback]

Ærlig talt da.. Dette er en diskusjon, du får tåle at folk rakker ned på ting du skriver.. Han angrep deg jo ikke heller så nå var du hvertfall ikke smart :nei:

Lenke til kommentar
Jeg mente at å bruke 1800 millioner euro på en slik tunnel er litt unødvending når vi har så mye klimaproblemer som vi har i dag? Men det kan godt hende vi kan finne ut ting her som kan hjelpe oss med klimaproblemer. Det hadde vært flott!

Hvorfor skal vi bruke busjettet til forskning og utdanning til slike ting ?

USA brukte noen millioner dollar daglig på krigføringen i Irak, hadde det ikke vært mye bedre å brukt pengene til å hjelpe andre istedenfor eller er du den typen som er imot alt du ikke er interessert i ?

her bruker vi 1800millioner euro på noe som jeg tror kan fucke opp jorden, mens halve somalia sulter ihjel.

Du viser igjen at du ikke har peiling eller interesse og sier at å bruke penger på ting du ikke er interessert i er unødvendig.

Nå er det heller ikke penger som hjelper veldig mye mot fattigdom, det er mer en kortsiktig problemløsning. Husk også at man med teknologi kan øke f.eks. produksjon av mat og medisiner, men det hadde du naturligvis ikke tenkt på.

I sommer skal jeg faktisk leve i skogen som indianerne gjorde, seriøst.

Elsker det!

Wow det er bra, men for de som ikke interesserer seg for røtter og planter er verdensrommet og den slags mye mer interessant.

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar

Herregud da, hva er "penger"? Det er bare tull å snakke om at et prosjekt koster så og så mye, kan jo "bare" innføre inflasjon ved å plutselig gi et firma 1800 digitale millioner dollar for et prosjekt :) .

Men uansett, så fascinerer dette meg. Bare synd det går så sakte. Hadde forventa underverker over natta, men neeeida :( .

Jaja, ser ut som forskerne har 10 år på seg :wee: "de" har jo funnet ut at en asteroide KAN treffe jorda i 2017. Og nå er jo CO2-en farlig og da.

Nei, la oss fjerne all teknologi så kan vi høre hvordan det går med verden...

Lenke til kommentar

Med forbehold om å virke utrolig dum, et lite spørsmål.

Om disse, la oss kalle dem "kara", som sender partikler i rør i nær lysets hastighet vil gjøre et slikt forsøk. Og disse "kara" vet at det kan innebære noe rissiko. For eksempel dette med sorte hull som sluker oss. Har de noen plikt til å informere, advare og ikke minst "spørre om lov" fra allmenheten? Eller får de "smarte" "kara" gjøre valg for resten av oss?

Ellers syns jeg dette er meget interessant :p Jeg skulle likt å vist hvor jeg kommer fra, eller hva. Og ikke minst hvordan det skjedde :)

Lenke til kommentar
Wow det er bra, men for de som ikke interesserer seg for røtter og planter er verdensrommet og den slags mye mer interessant.

Det kan man i allefall oppleve da, verdensrommet får man aldri opplevd.

Alt det andre du sa mats kan du bare drite i å skrive. Du virker som en tulling. Svar på PM hvis du klarer det? Tviler meget sterkt.

Lenke til kommentar

8759931[/snapback]

Dette er jo et tulleargument? Røttene og plantene blir ikke akkurat mer interessante enn verdensrommet på grunn av at man kan oppleve førstnevnte når man vil, snarere tvert om ...

Tråden blir jo stengt snart hvis denne debatteringen skal fortsette.

Lenke til kommentar

Alt det andre du sa mats kan du bare drite i å skrive. Du virker som en tulling. Svar på PM hvis du klarer det? Tviler meget sterkt.

8759931[/snapback]

"Merkelig nok" er det forskning og utvikling som en gang i fremtiden gjør at vi (som i vi ikke-astronauter) kanskje KAN få oppleve verdensrommet.

Jeg mener man aldri kan bruke nok penger på forskning. Det er det som driver verden fremover og gir oss flere muligheter på tilnærmet uendelig mange områder. Å rusle rundt i skauen er sikkert en fin aktivitet det, men aldri i verden om du klarer å løse noen som helst av verdens problemer av det! Ikke driver det verden fremover heller å tusle rundt i buskaset.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar

8759931[/snapback]

Jeg vet ikke hva du er ute etter, men din holdning er at å bruke penger på ting du ikke er interessert i er unødvendig. Det finnes folk som er interessert i dette temaet vi snakker om og støtter slike prosjekter finansielt eller med andre metoder. De hadde jo ikke automatisk gitt dette til andre formål som f.eks. nødhjelp.

Istedenfor å avfeie all kritikk kan du komme med andre synspunkter eller argumenter.

Hvorfor skulle jeg sende pm nå du ikke greier å diskutere på en ordentlig måte ?

Og nå er jo CO2-en farlig og da.

CO2 er vel mer en politisk sak nå.

Lenke til kommentar

Det at vi sitter her og diskuterer dette på datamaskinene våre, knyttet sammet med et verdensomspennende nettverk, er i seg selv bevis nok på at teknologi kan være et gode. Mye av den teknologien vi har nå og som vi i dag regner som en selvfølge ble oppfunnet og/eller voldsomt videreutviklet på grunn av måneferdene på 60- og 70-tallet. F.eks brenselceller som man planlegger å bruke i elbiler i stedet for batterier.

Www og html ble oppfunnet i CERN for å kunne utveksle elementærpartikkelfysikkforskningsdata over landegrensene.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Det er vel ikke umulig at de skaper et Big Bang på størrelsen som det som skapte universet, for vi vet jo ikke hva som forårsaket det da den gangen.

8759348[/snapback]

Nei det er ikke det vi mener heller da :p

Men uansett, jeg har lest en artikkel (I illustrert vitenskap, så kan ikke være helt sikker) om hvordan vi kunne gjort dette. Det var ved hjelp av vakuum energi.

Hvis noen hadde klart å lage en bombe som "gikk på" vakuumenergi ville den i teorien sprengt hele universet for å si det sånn. Eller eksplosjonen ville bare gått og gått gjennom hele universet.

Men det der vet jeg veldig lite om, og jeg leste det i Illustrert Vitenskap, som ofte pleier å være litt forhastet med sine artikler og poster dem før ting gjerne er helt sikkert osv. Vrir gjerne på det så det blir litt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...