Gå til innhold

Trenger ny systemdiskløsning

Anbefalte innlegg

Hei!

Min Raptor 74 GB holder på å plage livet av meg. den gir svært mye vibrasjon i det nye kabinettet, og den overdøver de fleste komponenter - selv i idle. Selve disken fungerer utmerket, men er villig til å ofre den ekstra ytelsen for en stillere hverdag...

Såe: det jeg trenger er:

En systemdisk som ligger på mellom 100-200 GB, og som er stille samt har god ytelse. Trenger ikke større disk, grunnet at det er jo kun OS, spill og programmer som skal ligge der - og det formateres ofte. Lagringsplass har jeg nok av ellers. :p

Er RAID eventuelt en løsning å vurdere?

Har sett litt på denne: https://www.mamoz.no/produkt/HD161HJ/Samsun...S166_160GB.html

Meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den samsungdisken har ikke så lang levetid..

Pålitelighet

MTBF 600,000 time® fra produsent. WD har begynt å operere med MTBF på 1,2mill timer

ellers kan du jo bare partisjonere disken, lage en liten systemdisk..

eller kjøp festeordning fra Nexus. alu-ribber med gummioppheng, plasserer disken i 5,25" bay. kjøler og demper vibrasjon

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311513

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Booter jeg uten Raptoren tilkoblet er det merkbart stillere, så lydkilden er den - uten tvil. Det er et rent alu-kabbis ja, og vibrasjoner merkes fort. Men Raptoren er ille...

Noen andre disker på rundt 150 GB som egner seg og har en grei levetid? Eneste WD disken jeg har gode erfaringer med er Raptor, andre har konka etter få måneder...

Lenke til kommentar

Æ sku vell ha skreve at mine diska e på 150gb.

E vell ikke så stor forskjell på støyen, sjøl om det e 1 vs 2 plate, eller?

Trur nu uansett at alu-chassis ikke akkurat dempe vibrasjonan nåkka.

Du får prøve jovaa sitt forslag, me sånne dempeskinne.

Lenke til kommentar
Hei

Selv kjører jeg to store disker i raid 0.

Har partisjonert slik at jeg har ca 100 GB til system og resten lagring, slik at man enkelt kan formatere etc. etter behov.

her er en artikkel om raptor vs raid

8739166[/snapback]

Min erfaring er at Raptorene "holder" seg bedre over tid. Det er tross alt en langt dyrere HD, som konkurerer med SCSI løsninger.

Selv Har jeg 2x36,7GB Raptor i raid 0, i et Lian Li PC73SL kabinett. Jeg har aldri hatt problemer med støy fra disse, og de leverer samme fine ytelse i dag som det de gjorde i Jan 04 da de var ny.

Under tyngre skriving/lesing tror jeg en nesten alltid kan høre enhver disk.

Har også bla. Hitachi 7K250 250GB som var anbefalt på den tiden jeg kjøpte raptorene. Den bråker, rister og er treg.

Men for all del, kan være Raptor 74GB er langt mer støyende!

Edit: LEIF!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
I mitt tilfelle er Raptoren støykilde nr 1... :( Forguder ytelsen til disken, men man kan jo ikke ofre alt eller...

8739463[/snapback]

Hos mæ e det skjermkortet (8800 gts 320)som e nr.1

Ska montere på heatpipe-kjøling ved første anledning. :dribble:

Lenke til kommentar
Nexus DiskTwin, Stopper HD Vibrasjon og Resonans, Passer i 5.25" brønn, Alu http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311513

som sagt, koster 150-200kr, kommer an på hvor de kjøpes. Absolutt verdt å prøves. de hindrer vibrasjon i å forplante seg i kabinettet.

8739711[/snapback]

Eller du kan prøve disse, som er meget effektive!

Edit: Finnes en tråd om støydemping, der en gjør det ennå billigere ved å kjøpe O-ringene løse og montere dem rett i kabinettet med strips!

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Ronny#1, vær grei og skriv på bokmål eller nynorks. Dialekter er ikke tillatt her på forumet.

En SSD er nok tingen for deg. C300 eller en intel x25-m er nok de beste der C300 yter hakket over x25-m. Prisen er noe høy, men dette er lynrask lagring uten verken støy eller varme.

Lenke til kommentar

Ronny#1, vær grei og skriv på bokmål eller nynorks. Dialekter er ikke tillatt her på forumet.

Jeg trodde du kødda (eller køddet, må det vel bli), derfor sjekket jeg retningslinjene.

Splitte mine bramseil (kraftuttrykk på bokmål) - det står faktisk i retningslinjene at "dialekt er forbudt". På den annen side får man ikke rette på skrivefeil (det står også i retningslinjene).

Altså: en gruppe brukere er "beskyttet" mot diskriminering (de med skrivefeil) mens en annen gruppe er utestengt / diskriminert (de som skriver på dialekt).

Det er notert.

Lenke til kommentar

Jeg trodde du kødda (eller køddet, må det vel bli), derfor sjekket jeg retningslinjene.

Splitte mine bramseil (kraftuttrykk på bokmål) - det står faktisk i retningslinjene at "dialekt er forbudt". På den annen side får man ikke rette på skrivefeil (det står også i retningslinjene).

Altså: en gruppe brukere er "beskyttet" mot diskriminering (de med skrivefeil) mens en annen gruppe er utestengt / diskriminert (de som skriver på dialekt).

Det er notert.

Dialekt går ikke under den regelen. Hvis jeg foreksempel skriver skirve istedenfor skrive så har du ikke lov til å rette på meg, men om du skriver som dette: Æ kan itt skriv sånn derran. så har jeg lov til å rette på det, og tilogmed rapportere.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Det er notert.

Dialekt går ikke under den regelen. Hvis jeg foreksempel skriver skirve istedenfor skrive så har du ikke lov til å rette på meg, men om du skriver som dette: Æ kan itt skriv sånn derran. så har jeg lov til å rette på det, og tilogmed rapportere.

begynner ikke detta å bli litt ''off topic''????

men uansett så er det bare flisespikkeri...

BTW... takker for svaret Mr. A, på problemet mittangående strømadapteret!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...