Gå til innhold

deklarering toll flyplasser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hvorfor har man sånn nothing to declare på gardemoen f.eks alle går jo der det er vel ingen som går frivillig og betaler toll?

8737982[/snapback]

Hehe,det finnes faktisk noen få ærlige sjeler igjen i verden...Uansett så gjelder ikke dette bare for "smugling",men også dersom du har med deg eksotiske artifakter som faktisk må deklareres før du kan oppbevare dem på en lovlig måte...

Lenke til kommentar

Teit spørsmål ...

Hvis man kun har med seg kvoten og ikke noe som skal deklareres går man på grønt. Har man med seg noe som må deklareres går man på rødt. Selvfølgelig kan man gå på grønt hvis man har med noe man ikke skal ha, da risikerer man bot eller fengsel avhengig av hvor omfattende det er.

Lenke til kommentar
Teit spørsmål ...

Hvis man kun har med seg kvoten og ikke noe som skal deklareres går man på grønt. Har man med seg noe som må deklareres går man på rødt. Selvfølgelig kan man gå på grønt hvis man har med noe man ikke skal ha, da risikerer man bot eller fengsel avhengig av hvor omfattende det er.

8738122[/snapback]

det er jo ofte ingen som står og passer på der har folka x-ray øyne da eller.

husker det var en fersking som sto der en gang og han stirret litt hardt på meg og jeg gå han et" tror du at du er tøff du da loser " blikk tilbake smilte litt og ristet på hodet

Lenke til kommentar
Teit spørsmål ...

8738122[/snapback]

det er jo ofte ingen som står og passer på der har folka x-ray øyne da eller.

husker det var en fersking som sto der en gang og han stirret litt hardt på meg og jeg gå han et" tror du at du er tøff du da loser " blikk tilbake smilte litt og ristet på hodet

8738308[/snapback]

Det er ofte kontroll på grønn sone, og de plukker ut folk som ser mistenkelige ut. De kan ikkje sjekke alle, selvfølgelig, da dette ville krevd enorme ressurser, i tillegg til at det hadde tatt mye tid.

Hvis du har langt hår, skjegg og litt mørk i huden blir du garnatert stoppet. Hvis du er neger òg.

Ser man derimot ut som en fredelig og snill hvit person, glir an rett gjennom.

_______

Han ble sikkert veldig redd da du stirret på ham ... 12-åringer er skumle.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar
Mens man er inne pa omradet. Kan man ta med seg det meste sa lenge det ikke er ulovelig inn pa rod sone og sa betale moms og vipps sa er det lovelig?

8738396[/snapback]

Det enkle svaret er vel "Ja", men det finnes unntak ...

Enkelte lovlige ting er det vel mengdebegrensning på - du kan f.eks. bare "tolle inn" et visst antall vinflasker utover "kvoten". (Hvordan er det med vinproduksjonen i Afghanistan for tiden, forresten?)

Mange ting er det heller ikke toll på, kun moms. (Ille nok, det ...)

Men du har jo lov til å innføre varer for ... er det 5000,- nå? - uten å betale moms. Koster varene mer enn det, skal du betale moms, dersom du ikke kan bevise at du hadde varene med deg ut av landet, da. Eller om det er åpenbart at dette er ting du har drasset med deg jorda rundt i flere år. (Videokameraer, fotoapparater og denslags.)

Lenke til kommentar
husker det var en fersking som sto der en gang og han stirret litt  hardt på meg og jeg gå han et" tror du at du er tøff du da loser " blikk tilbake smilte litt  og ristet på hodet

8738308[/snapback]

Hva var det du fikk lurt tollfritt inn i landet den gangen, da?

En boks med Red Bull? :!:

Lenke til kommentar

hihi 12 aring:P

Hva om man kjoper tepper i utlandet til si 4999 kr da og i norge koster dette sikkert flere titalls tusen for samme mengde. Blir tollerne sure da?

Og tipper en skallet kar i uniform med vapen er litt skumlere en en 12 aring

Lenke til kommentar

Tenkt å kjøpe teppe i Afghanistan? :p

Det er prisen i utlandet som teller, bare få med kvitering (det er ikke lett å få kvitering når du handler ting i Afrika, det har jeg erfart selv :p). Hvis man ikke har med kvitering på f.eks. DVD-filmer er tollerne ultrakjipe og sier at én DVD er verdt 200, selv om du bare ga 40kr for den.

Uansett, trodde det var 6000 gransen lå på.

Lenke til kommentar
hihi  12 aring:P

Hva om man kjoper tepper i utlandet til si 4999 kr da og i norge koster dette sikkert flere titalls tusen for samme mengde. Blir tollerne sure da?

8739791[/snapback]

Tollere er vel like sure som alle andre, men de kan ikke nekte deg å innføre et teppe, dersom du har tatt deg bryet med å drasse på et teppe hele veien fra Kabul. (Eller dreier det seg kanskje om en håndknyttet musematte i fineste silke?)

Jeg har aldri innført tepper selv, så jeg ville nok ha tatt en grundig kikk på Tollvesenets websider før jeg pakket kofferten. Hvis noen finner ut - eller påstår - at du "røver et folks kulturarv", så kan du få på pungen ...

Lenke til kommentar

De jeg kjenner som har handlet tepper fra Iran, Tyrkia, Tunisia og andre land i den tredje verden, pleier å sende dem med FedEx e.l. De teppene er blytunge og du kan glemme å ta dem som håndbagasje på flyet i hvert fall.

Kjenner forresten noen som handlet parkett i Uganda óg, hvis noen lurer. De sendte det med båt, no prolemo i tollen det (casha bare mva). =p

Selv har jeg ingen erfaring med rød sone. Jeg sniker meg på grønt med røyk- og alkoholkvoten x5 i kofferten. :whistle:

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

[Han ble sikkert veldig redd da du stirret på ham ... 12-åringer er skumle.

8738768[/snapback]

Hihi....

8739026[/snapback]

det var ikke meningen g gjøre han redd heller og jeg er 15år ikke tolv

8740488[/snapback]

Det vet jeg meget godt, jeg kan nemlig lese, men du skriver som om du skulle vært tolv. Tror du mener "Det var ikke meningen å gjøre ham redd heller. Desuten er jeg femten år - ikke tolv.".

Lenke til kommentar
Ser man derimot ut som en fredelig og snill hvit person, glir an rett gjennom.

jeg har en kompis som er fra Hellas men som er norsk statsborger. han blir så å si alltid stoppet i tollen.

8747022[/snapback]

Kompis av meg ble stoppet, spurt om han var terrorist, og om han hadde noe han ikke hadde lov til å ha i baggen, nei sier han. Ok, gå videre sier vakta :p

Han har ett litt sånn tvilsomt utseende, men var kanskje en vakt som kjedet seg? hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...