Martind18 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei! Jeg trenger et billigst mulig skjermkort som støtter bruk av to skjermer. Jeg skal altså ha to stk 17" lcd-skjermer og ønsker muligheten til å jobbe med to ting på en gang. (ha f.eks 1 ting oppe på den ene skjermen, mens jeg jobber med noe annet på den andre). Tips? sinnsyk grafikk er ikke nødvendig Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) edit: det var en kjøler det. skal du ha 2 DVI eller holder det med 1x vga og 1x dvi? Isåtilfelle har omtrent alle kortenefra ca 250kr 2 utganger, mens dobbel DVI må du opp litt i pris for å få. sjekk prisguiden Endret 30. mai 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) https://prisguiden.no/product.php?product_id=35754 8737988[/snapback] ? Sjekk lenke. En butikk, er en kjøler! Du kan vel koble 2 skjermer på nesten alle nyere skjermkort så det er bare å velge og vrake. Kom heller med en prisklasse og spesifiser bruk! PCI-E skjermkort Edit: la til "nesten" Endret 30. mai 2007 av heisann80 Lenke til kommentar
Martind18 Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Prisklasse: Billigst mulig. Skal ikke brukes til spill. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Har allerede lenket, bare å ta det billigste du finner. Les hva MRLee skriver. Vil du ha 2x DVI eller holder det med 1? Kanskje du ønsker et kort med passiv kjøling, bla da til du finner et med 1 eller 2 DVI kontakter. Du må også finne ut om du skal ha AGP eller PCI-E Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Tips: - Velg Nvidia for bedre (enklere?) linuxstøtte, men AMD/ATi ikke er umulig. - Prøv å få et skjermkort av nyere slag (finnes mange billigversjoner) hvis du vil være sikret spesielle oppløsninger som 1280x720 og 1920x1200 (mao. LCD-TV), uten bruk av ekstra programvare. Selv bruker jeg Radeon 9250 i PCI port som sekundærskjermkort. X1950Pro som primærskjermkort, som er bra og ganske rimelig (men kanskje litt dyr i denne sammenheng?). EDIT: Som nevnt tidligere, vi bør få vite om det skal være PCI, AGP eller PCIe også om det MÅ være 2x DVI, eller om det går fint om den ene porten er VGA. Endret 30. mai 2007 av AMD-King Lenke til kommentar
Martind18 Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Tips: - Velg Nvidia for bedre (enklere?) linuxstøtte, men AMD/ATi ikke er umulig. - Prøv å få et skjermkort av nyere slag (finnes mange billigversjoner) hvis du vil være sikret spesielle oppløsninger som 1280x720 og 1920x1200 (mao. LCD-TV), uten bruk av ekstra programvare. Selv bruker jeg Radeon 9250 i PCI port som sekundærskjermkort. X1950Pro som primærskjermkort, som er bra og ganske rimelig (men kanskje litt dyr i denne sammenheng?). EDIT: Som nevnt tidligere, vi bør få vite om det skal være PCI, AGP eller PCIe også om det MÅ være 2x DVI, eller om det går fint om den ene porten er VGA. 8738163[/snapback] Tja, pcen er noen år gammel og har skjermkort integrert i hovedkortet. agp eller PcI. Ikke peiling jeg. Hovedkortet har muligheter for begge i hvert fall. Bruker VGA på den LCD'en jeg har koblet til nå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 skal du ha 2 DVI eller holder det med 1x vga og 1x dvi? Isåtilfelle har omtrent alle kortenefra ca 250kr 2 utganger, mens dobbel DVI må du opp litt i pris for å få.8737988[/snapback] Vær obs på at skjermkort med to porter i form av d-sub + DVI ikke nødvendigvis støtter to skjermer. Jeg kjøpte et Asus geforce 6200 TC i fjor med d-sub + DVI og det støttet bare en skjerm. (En av utgangene om gangen). Grunnen til at de i det hele tatt lager to utganger på slike kort er sikkert at en d-sub-port er billigere enn å legge ved en DVI til d-sub overgang i pakken. Kortet sender altså bare den analoge delen av DVI-porten over til d-sub porten. Kortene har altså DVI-D + d-sub. (DVI-D er den varianten av DVI som kun inneholder digitalt signal) Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Tja, pcen er noen år gammel og har skjermkort integrert i hovedkortet.agp eller PcI. Ikke peiling jeg. Hovedkortet har muligheter for begge i hvert fall. Bruker VGA på den LCD'en jeg har koblet til nå. 8738319[/snapback] Noen PC'er med integrert skjermkort har noen ganger ikke AGP port. Da tenker jeg på eldre maskiner. Men jeg anbefaler å åpne maskinen og finne ut hva som er tilgjenglig, så lenge du ikke bryter noe garantier og er sikker på at du ikke ødelegger noe. EDIT: Leste hvis det svaret jeg ville ha selv. Ok, du kan ha enten AGP eller PCI. Da er utvalget ganske bra. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302118 Fungerer jo fint, men ser du på demovarer her og der eller skaffer brukt så kan du enkelt skvise prisen ned. Kan ikke garantere god flyt i f.eks. avspilling av høydefinisjonsfilmer på gjeldende skjermkort. EDIT2: Kan være lurt å finne ut hvilken versjon du har av AGP på hovedkortet, det er faktisk mulig at nye AGP skjermkort ikke passer. Vet du hvilken prosessor du har så er dette en god indikasjon på når hovedkortet er i fra også. Bruker du VGA og du er fornøyd med det, så er det enklere å finne et billig skjermkort med DVI og VGA. På DVI-porten setter du på en omformer (følger ofte med skjermkortet) som gjør at du kan bruke VGA på denne porten. Endret 30. mai 2007 av AMD-King Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Tips: - Velg Nvidia for bedre (enklere?) linuxstøtte, men AMD/ATi ikke er umulig. - Prøv å få et skjermkort av nyere slag (finnes mange billigversjoner) hvis du vil være sikret spesielle oppløsninger som 1280x720 og 1920x1200 (mao. LCD-TV), uten bruk av ekstra programvare. Selv bruker jeg Radeon 9250 i PCI port som sekundærskjermkort. X1950Pro som primærskjermkort, som er bra og ganske rimelig (men kanskje litt dyr i denne sammenheng?). EDIT: Som nevnt tidligere, vi bør få vite om det skal være PCI, AGP eller PCIe også om det MÅ være 2x DVI, eller om det går fint om den ene porten er VGA. 8738163[/snapback] Hvilken programvare tenker du på da? Jeg kjører som deg ett X1950 pro som primær kort hvor jeg har to 19" widescreen, også har jeg 2xmatrox mystique PCI kort til en 19Ewidescreen til og projektor. problemet er at matrox kortet ikke støtter widescreen oppløsninger, så bilder er *ikke* pent, så har vurdert å kjøpe nytt ATI pci kort (enkeler med drivere når alt er samme produsent), men det hadde funkert greit nok hvis jeg hadde hatt en måte å "lure" matrox kortene til å kjøre widescreen...!!?? (dog, de suger på film/video/divx da..) ang å kjøre nvidia løsning på flerskjermer så vet jeg ikke om jeg er helt enig... samtlige av de jeg har prøvd har jeg vært missfornøyd med, da de ofte ikke kjører to "kanaler" til hvert skjerm uttak, men en veeldig widescreen oppløsning som "deles" mellom de to skjermene... mine erfaringer bare... stick to ATI.. =) Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hvilken programvare tenker du på da?Jeg kjører som deg ett X1950 pro som primær kort hvor jeg har to 19" widescreen, også har jeg 2xmatrox mystique PCI kort til en 19Ewidescreen til og projektor. problemet er at matrox kortet ikke støtter widescreen oppløsninger, så bilder er *ikke* pent, så har vurdert å kjøpe nytt ATI pci kort (enkeler med drivere når alt er samme produsent), men det hadde funkert greit nok hvis jeg hadde hatt en måte å "lure" matrox kortene til å kjøre widescreen...!!?? (dog, de suger på film/video/divx da..) ang å kjøre nvidia løsning på flerskjermer så vet jeg ikke om jeg er helt enig... samtlige av de jeg har prøvd har jeg vært missfornøyd med, da de ofte ikke kjører to "kanaler" til hvert skjerm uttak, men en veeldig widescreen oppløsning som "deles" mellom de to skjermene... mine erfaringer bare... stick to ATI.. =) 8738536[/snapback] Vel, kan ikke hjelpe deg så mye. Jeg endte opp med å bytte ut min Matrox G550 med et Radeon 9250. Jeg har prøvd diverse programvare, googlet litt og fikk ikke noe ut av det. Radeon 9250 greier seg til det meste, men sliter med filmer som er i 720p oppløsning. Nvidia fungerer på flerskjerm de også, det var vel noe snusk før i tida. Har en kamerat som har 7900GT med 19" og liten 16:9 TV (registreres som 2 separate skjermer i windows). Lenke til kommentar
Martind18 Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 "EDIT2: Kan være lurt å finne ut hvilken versjon du har av AGP på hovedkortet, det er faktisk mulig at nye AGP skjermkort ikke passer. Vet du hvilken prosessor du har så er dette en god indikasjon på når hovedkortet er i fra også." MSI K7 - Via KT400 chipset - AMD athlon pros. AGP 8X (AGP 3.0) står det på esken. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 "EDIT2: Kan være lurt å finne ut hvilken versjon du har av AGP på hovedkortet, det er faktisk mulig at nye AGP skjermkort ikke passer. Vet du hvilken prosessor du har så er dette en god indikasjon på når hovedkortet er i fra også." MSI K7 - Via KT400 chipset - AMD athlon pros. AGP 8X (AGP 3.0) står det på esken. 8738949[/snapback] Ok, da er AGP-porten kompatibel med det som er i butikkene i dag Men finner du et gammelt AGP skjermkort, så kan det være at det ikke fungerer, så vet du i allefall det. Lenke til kommentar
Dingy Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Vel, kan ikke hjelpe deg så mye. Jeg endte opp med å bytte ut min Matrox G550 med et Radeon 9250. Jeg har prøvd diverse programvare, googlet litt og fikk ikke noe ut av det. Radeon 9250 greier seg til det meste, men sliter med filmer som er i 720p oppløsning. Nvidia fungerer på flerskjerm de også, det var vel noe snusk før i tida. Har en kamerat som har 7900GT med 19" og liten 16:9 TV (registreres som 2 separate skjermer i windows). 8738928[/snapback] okei, samme som jeg egentlig har kommet frem til. takker for svar blir vel ut å kjøpe ett 9250 de nærmeste dagene, er jo ikke akkurat største invisteringen for etter å ha googlet en stund selv så fant jeg aldri noe godt program til å tvinge oppløsninger jeg heller, så da får man bite i det velsmakende eplet Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Vel, kan ikke hjelpe deg så mye. Jeg endte opp med å bytte ut min Matrox G550 med et Radeon 9250. Jeg har prøvd diverse programvare, googlet litt og fikk ikke noe ut av det. Radeon 9250 greier seg til det meste, men sliter med filmer som er i 720p oppløsning. Nvidia fungerer på flerskjerm de også, det var vel noe snusk før i tida. Har en kamerat som har 7900GT med 19" og liten 16:9 TV (registreres som 2 separate skjermer i windows). 8738928[/snapback] okei, samme som jeg egentlig har kommet frem til. takker for svar blir vel ut å kjøpe ett 9250 de nærmeste dagene, er jo ikke akkurat største invisteringen for etter å ha googlet en stund selv så fant jeg aldri noe godt program til å tvinge oppløsninger jeg heller, så da får man bite i det velsmakende eplet 8739064[/snapback] Sure epler er gode de også Men en siste ting. Er ATi i Catalyst versjon 7 nå? (EDIT: ja, versjon 7)Radeon 9250 fungerer bare med Catalyst versjon 6. Jeg har versjon 7 inne nå, og plukket ut de rette driverene til Radeon 9250 kortet uten å installere hele Catalyst versjon 6. Slik har jeg valg i oppløsninger og ingen konflikter (selv om jeg aldri prøvde å installere hele versjon 6). Et nyere ATi skjermkort kan jo bruke catalyst 7 samtidig med ditt X1950Pro. 1 driverpakke, 2 skjermkort. Endret 30. mai 2007 av AMD-King Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) skal du ha 2 DVI eller holder det med 1x vga og 1x dvi? Isåtilfelle har omtrent alle kortenefra ca 250kr 2 utganger, mens dobbel DVI må du opp litt i pris for å få.8737988[/snapback] Vær obs på at skjermkort med to porter i form av d-sub + DVI ikke nødvendigvis støtter to skjermer. Jeg kjøpte et Asus geforce 6200 TC i fjor med d-sub + DVI og det støttet bare en skjerm. (En av utgangene om gangen). Grunnen til at de i det hele tatt lager to utganger på slike kort er sikkert at en d-sub-port er billigere enn å legge ved en DVI til d-sub overgang i pakken. Kortet sender altså bare den analoge delen av DVI-porten over til d-sub porten. Kortene har altså DVI-D + d-sub. (DVI-D er den varianten av DVI som kun inneholder digitalt signal) 8738356[/snapback] Oi, det var jeg så absolutt ikke klar over. Ikke bra da Endret 30. mai 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå