dsbfilm Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hei! jeg jobber litt for en web-side som skal satse mer på web-tv. det vil da i hovedsak være enkle reportasjer, hovedsakelig korte intervjuer. I tillegg skal vi lage presentasjonvideoer av ulike teknikker innenfor ulike idretter. Vi ønsker å ligge på et prisnivå på mellom 20 og 30.000 kr. Hva er å anbefale. Vi må jo da også ha en eksterne intervjumikrofon etc. Lenke til kommentar
chma Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg ville sett etter ett kamera som kan skyte progessive bilder, da slipper man å deinterlace og du mister dermed ikke mye av oppløsningen. Er det 4:3 som er aktuellt som sendeformat en stund framover er Panasonic dvx100 fremdeles en kandidat, også i prisleie du ser etter både nytt og brukt. Lenger opp finnes Jvc HD100/200/250, Panasonic hvx200 og sony v1, samtlige HD kameraer og prislapper ett stykke over hva du leter etter. Ett Dvx100, Røde NTG-1(halv kanon, kameramontert) og en intervjumic av noe slag, feks. sennheiser md46, evnt en trådløs modell er noe jeg tror ville fungert bra. Evnt også ett videolys til å montere i skoen på kameraet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Kan anbefale Panasonic DVX100 og Sony DSR-PD170. Sist jeg sjekket kostet begge disse kameraene rundt 40 000 +/-, om det fortsatt er slik så er vel disse utenfor rekkevidde for dem. Sony'en gjør det noe bedre i dårlig lys enn Panasonic'en. Lenke til kommentar
chma Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Dvx'n har fallt bra i pris og ligge rpå ca 30k ink. mva pr. idag litt avhengig av hvor man handler i Norge. Lenke til kommentar
Silencioso Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Om du har råd, så er jeg enig i de som anbefaler progressivt, spesielt med tanke på at du nevner "presentasjonvideoer av ulike teknikker innenfor ulike idretter" da disse trolig vil inneholde en del raske bevegelser. Det finnes smarte deinterlacere (til og med gratis) som beholder oppløsningen der det er ingen/lite bevegelse og interpolerer der det er mer bevegelse, men der det er raske bevegelser vil du nok få en del skarpere og bedre bilde med progressivt. I kategorien under de progressive ligger Panasonic DVC30 som et bra alternativ. Det er et bra interlaced kamera, og selges med XLR breakout-boks (pro mikrofon-kontakt) for ca. 20k ink. mva. Chma vurderer å selge sitt, så om du vurderer brukt så hør med ham . Vi kjøpte et DVC30 for noen måneder siden (for webbruk) og er veldig fornøyd. Vi skulle bare ha en som snakket (altså ikke intervju), og valgte en trådløs Sony-myggmikrofon. Den kom på ca. 5k ink. mva. Skal du ha to trådløse mygger vil det nok komme på noe mer. En løsning med en håndholdt mic med ledning som intervjueren holder vil nok være rimeligere. Det blir noen tusenlapper utenom selve kameraet, så ikke glem å ta det med i beregningen. Du trenger også et godt stativ (tusen kroner) og om du skal filme mye innendørs så trenger du lamper (noen tusen om du ikke går for billige halogen arbeidslamper som nok gir litt farge på lyset). Ekstra batteri. Et uv-filter og muligens et polarisasjonsfilter er også bra å ha. Lenke til kommentar
chma Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Tenkte jeg ikke skulle bli for mye "selge meg selv og kamera", men shit'au, så får bare advare, kameraet er gått ut av prod. fra panasonic, men noen forhandlere har kameraer igjen. Er fornøyd bruker av Dvc30 til alt fra actionsport video til nyheter for (frilans) nettv og tv, til alle døgnets tider. Har brukt det sammen med monopod/tripod, Pag C6 kameralampe, røde ntg-2 og en sennheiser MD46 intervjumic(kablet). Gikk vel litt i fella her og anbefalte å bruke alle penge rpå kamera, men viktig som nevnt av noen andre våkne her å huske hele regnestykket, ikke bare ett tall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå