Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å bli avhengig av dataspill, sykdom?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om det å bli avhengig av dataspill faktisk er en sykdom?

Noen blir veldig fort avhengig av å spille hele tiden. Noen bare spiller data når de kjeder seg veldig.

8737480[/snapback]

Jeg spiller mye, men er langt ifar avhengig.

Jeg ser på tiltakene som Trond Giske kommer med ang. spillautomater. Tro mange foreldre føler at deres barn blir glemt. Vi vet alle hvilket spill det tenkes på når man nevner avhengig av ett dataspill.

Og produsenten snakker om hvordan de vil begrense dette problemet. Hva gjør de? Lanseser kreditt kort som gir deg gratis spilletid om du bruker det. Hva faen, hvor er logikken.

Feil å kalle det en sykdom, men kanskje rett å kalle det en diagnose? Spillegal? Spilleavhengig?

Før var dette nermest ikke et tema, det er noe som har kommet i det siste årene. (Japanerne gjør jo stadig latterlige skritt for å forhindre online spilling).

Er det en sykdom, nei.

Er det et problem, ja.

Trenger noen hjelp, uten tvil.

Det er min mening.

Lenke til kommentar

Liker at folk gjemmer seg begrepet avhengighet. "Det er ikke min skyld; jeg er avhengig!" Det er et bevisst valg hvor mange timer dagen du bruker til å spille. Ingen sykdom kan bli overvunnet av viljestyrke: det er ikke en sykdom.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Jeg vet selv hvordan det er å være avhengig. Jeg var det en god del av Play Station for noen år siden. Det er et helvete. Selv var det slik at hvis jeg hadde spilt i 1-2 timer. Så skulle jeg for eks spise middag. Så tenkte jeg bare på spillet og ikke noe annet. Det gikk ikke an å få inn noe annet i hode. Slik var det. Heldigvis er det ikke slik nå lenger.

Lenke til kommentar

Spillte WoW i rundt 2 år helt fra da spillet startet.

Ble helt usosial.

Min eneste grund til å dra bort til en venn var hvis jeg ikke fikk spille pga det var så "fint vær ute".

Raidet hver dag i over 1 år ivertfal og ble ganske avhenig.

Men til med litt fornuft til slutt og sluttet med spillet.

Beste avgjørelsen jeg har gjort.

Lenke til kommentar

All avhengighet er en sykdom, fordi det dreier seg om noe som stikker dypere enn bare å "like å holde på med noe". En avhengighet som er så syk og dominerende at det påvirker hele livet ditt, er nesten uten unntak, noe man gjør for å dekke over eller fylle tomrommet for noe annet i livet sitt.

Hele benektelses-delen av sykdomen er ofte det den delen som understreker "galskapen" i lidelsen, når man ikke klarer å se hvor langt ting har utviklet seg. Alkoholisme og spillegalskap er ikke kun et problem. Dette er kjempealvorlige lidelser som tar livet av folk, ødelegger familier og driver mennesker ned i rennesteinen!

Lenke til kommentar

Jeg ser på spillegalskap som en sykdom.

Det er utrolig mange som er spilleavhening både når det gjelder pc spill og andre spill som f.eks tipping osv. Når du er spilleavhenig av tipping osv blir jo det sett på som en sykdom som det finnes "rehabiliterings" sentere for.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at spilleavhengighet er et symptom, og ikke en sykdom i seg selv. Dataspill er en meget effektiv virkelighetsflukt og tilbyr brukerne mening og mestringsfølelse av en annen verden. Perfekt for de som ikke har det helt tipp topp.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk som har et bra liv velger å vie det til å spille dag in, dag ut. Selv har jeg spillt WoW, raidet og vet hva jeg snakker om. Motsetningen med meg var at jeg begrenset spillingen og raidet stort sett aldri mer enn en dag i uken. Det hendte til og med at jeg spillte selv om jeg ikke syntes det var noe gøy. "Jeg må få ditt og jeg må få datt" tenkte jeg innimellom... Hva er vitsen med å spille når du ikke synes at det er noe gøy, bare fordi du tror du kommer til å få det bra sverdet, rustningen eller whatever? Så fort du får det du har lyst på, får du bare lyst på mer og slik fortsetter det. Jeg er selv glad for at jeg sluttet med spillet. Jeg sluttet fordi jeg fant ut hvor idiotisk allt var. Man vil bare ha mer og mer.

En i guilden min var 15 år og hadde 98 % raid atenndence over fire måneder, og broren hans på 16 år hadde 90% atendence på 1,5 år. Det er sykt at så unge kan sitte fire timer foran skjermen hver kveld i så lang tid. Begge to spillte mellom 6 og 10 timer hver dag. Jeg syntes synd på dem.

Lenke til kommentar

Husker da jeg joinet en ny guild som var den siste guilden jeg var i før jeg sluttet.

Hadde raid atenndence på 87% over lang tid og da hadde de til og med glemt å skrive opp 3 raids jeg hadde vært med på.

Lenke til kommentar
Det er ikke noen sykdom, bare selvforskyld idioti.

8738825[/snapback]

For et reflektert innspill! :roll:

8740812[/snapback]

Det er bare sannheten ...

Det er ikke en sykdom, akkurat som det ikke er en sykdom å bite negler - det er bare en jævlig dårlig uvane. Samme er det å sitte og spille WOW hele natten.

Overvekt er heller ingen sykdom, bare for å trekke paralleller.

Når det gjelder automatspilling er de som spiller seg blakke på dem regelrett dumme. De må da forstå at de som eier automatene ønsker profitt, og at lengre tids spilling ikke fører til annet enn at du går i minus.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Det er ikke en sykdom, akkurat som det ikke er en sykdom å bite negler - det er bare en jævlig dårlig uvane. Samme er det å sitte og spille WOW hele natten.

Når det gjelder automatspilling er de som spiller seg blakke på dem regelrett dumme. De må da forstå at de som eier automatene ønsker profitt, og at lengre tids spilling ikke fører til annet enn at du går i minus.

8741121[/snapback]

Er 100% enig. :thumbup:

Lenke til kommentar

8741121[/snapback]

Joda.. Er vell temmelig enig i det, men det er veldig mange som ser på det som en sykdom.

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke akkurat helt avhengig av spill men jeg er ganske hekta til tider. Forskjellen er vel at jeg ikke spiller sånt som WoW og jeg varierer mye mellom forskjellige spill. Men de eneste gangene jeg virkelig kan ta av er når jeg får meg et nytt spill som fenger.

Sykdom? Nei

Virkelighetsflukt? Ja. Men hadde jeg ikke kunne fordype meg i noe sånt så hadde jeg ikke taklet livet. Kanskje jeg er en loser men hvis du ser ned på meg for det så kan du umulig vite hvordan det er. At det er en sammenheng mellom folk som blir/har blitt mobbet mye og folk som sitter mye på data er sikkert..i tillegg til andre årsaker.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

RogueAlien du er ikke en taper selv om du spiller mye pc.

Folk liker forskjellige ting.

Noen er kjempesosiale, noen liker å sitte inne og spille.

Du minner meg om litt sånn jeg var før. Er enda ikke sosial, men føler ikke at pc spill er moro lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...