Gå til innhold

Promillegrense på sjøen


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror det er veldig bra at IdolAli krasja og Tommy Steine kjørte på land. Blir mye mediestyr rundt dette. Som igjen kan føre til at noe blir gjort.

 

Noen timers føreropplæting på nyinnkjøpte båter er ingen dum ide!

 

Og til promillegrensene. Nå er det en kjent sak at dersom det er lov til å ta et par øl, strekkes grensene. Med lave promillegrenser (eks 0,2) vil nok det være færre som tøyer grensene. Kan legge til at promillegrensa for å kjøre bil i Alaska er 0,8. Folk i Alaska har langt mindre respekt for promillekjøring enn folk i Norge. Og at man tøyer grensene når promillegrensa er høyere har jeg sett med egne øyne. Nordmenn som kjørerte drita (både dop og alkohol) i Alaska, mens her hjemme er de fromme som lam!

Endret av Grizzly78
Lenke til kommentar

Nå skal det jo starte overgang til at nesten alle må ha båtførerprøven for å ferdes på sjøen med båt fra en gang i 2008. Etter tre år, så skal det være helt innført, slik at de eneste som ikke trenger båtfører prøven er folk med båt under 7meter eller motor under 25hk. Er jo bra at det blir slik at alle må ha båtførerprøven, men hva hjelper egentlig det? Du lærer jo litt av hvert som knuter, navigasjon, hvilke bøyer du skal kjøre på hvilken side av, men du lærer jo ikke hvordan du faktisk skal føre en båt.

 

Burde jo heller vært et slags kurs du måtte gjennom slik som når du tar lappen på bil, med en teoriprøve(kan jo bruke eksisterende båtførerprøven) og en oppkjøring.

Lenke til kommentar

Når man kjører opp på bil så er jo hoveddelen at man skal fungere i trafikken følgevikeplikt osv. Det lærer man jo også på båtførerprøven, men man utfører det bare ikke i praksis.

 

Det er jo også mye lettere på sjøen siden man har hele sjøen og kjøre på i motsettning til en liten kjørebane på veien. Og hvis man bare kjører forsvalig på vannet er det ikke så vanskelig og manuvrere en båt så lenge den ikke er så veldig stor.

 

Men jeg syns at folk som har veldig liten erfaring som finner på at jeg vil ha meg diger luxusbåt jeg (sånn som ali). Burde få et lite kurs over hva det innebærer og kjøre båt som er så stor.

 

Helt erlig syns jeg oppkjøring på båtførerprøva er litt meningsløst, men kanskje derimot et krav om serfikat for båter mellom 35-50 fot. Sånn det er nå har jo hvem som helst over 16 år lov og kjøre en 45 foters sunseeker i 50 knop.

Lenke til kommentar
Det er nok problemet at de tror det er som å kjøre bil, de tror at det er en "bremse" så du stopper på noen få meter, Det gjør det aldeles ikke på disse store båtene...

9009624[/snapback]

 

Slipp gass, skift gir. Full revers! Neida :p Men er jo ikke så langt unna :p

Lenke til kommentar
Slipp gass, skift gir. Full revers! Neida :p Men er jo ikke så langt unna :p

9009953[/snapback]

 

Da får man jo ommøbelert i samma slengen også :thumbup:

9011230[/snapback]

 

Ja. Rask ommøblering. To fluer i en smekk :) Nei, er nok ikke så sunt detta. Må jo være lov å spøke litt :p

Lenke til kommentar
jaja, jeg bare spøkte med deg jeg :)

 

Men syns teorien til kaffi om at de tror det er som å kjøre bil stemmer veldig bra.

9011302[/snapback]

 

Det er nok sant. Du må med båt som du må med bil. Prøve deg frem. Se hvordan den reagerer i sving, med fart, bremsing osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...