Golito Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) En promillegrense som gjelder for alle blir litt teit på sjøen, har absolutt ikke noe imot halvfulle folk i en snekke.. Ihvertfall ikke så lenge de bare koser seg, og ikke lager støy og finner på pøbelstreker Når det gjelder hurtiggående/større båter burde det vært mye strengere, en båt i over 50knop/50fot gjør ekstrem skade, hva en den treffer. Trenger ikke være i nærheten av dette en gang før liv lett kan gå tapt.. Endret 30. mai 2007 av Golito Lenke til kommentar
hkakh Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Noen som vet hva streffen er for promillekjøring med båt? Hvis de fart risreksjonene blir inført skal politiet få en helvetes jobb... ikke mange som kommer til å bry seg... Hva med de som har kjørt båt siden di kunne krabbe da... skal de også måtte ta oblikatorisk båtførerbevis? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg har kjørt båt siden jeg kunne krabbe, men å ta båtførerprøve gjorde meg ingenting, noe må man jo ofre for at andre blir tvunget til og lære seg og kjøre båt.... Lenke til kommentar
arw*1 Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg har kjørt båt siden jeg kunne krabbe, men å ta båtførerprøve gjorde meg ingenting, noe må man jo ofre for at andre blir tvunget til og lære seg og kjøre båt.... 8752349[/snapback] Takk skal du ha! Sånt er fint å høre. Det er alt for mange som gir seg ut for å representere "båtfolket" som virker å ha problemer med å se lenger enn sin egen nesetipp. Dette gjelder både holdninger til båtførerprøven og holdninger som "jeg har ingen problemer med å føre en båt med en promille på 1,0". Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Pappa har kjørt båt siden han kunne krabbe, og er oppvokst med sjøen og båter, og når han tok båtførerprøven i fjor, sa han at han lærte veldig mye. Alt går ikke bare på å kunne kjøre en båt, men også lese kart når kartplotter kubber, vite hva de store fartøyene "mener" når de "tuter" på deg Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Jeg har vokst opp med båt og har selv kjørt båt alene i en del år, har da fått låne min fars jolle , og jeg har klart meg helt fint i "trafikken" uten båtførerprøven. (Btw, er det fra neste år(2008) at det blir obligatorisk med båtførerprøven?) Anyway, jeg syns det er kjempeflott at dette skal bli obligatorisk slik at folk ikke bare kommer utpå og tror de er "verdensmestere" med en gang. Har ikke noe i mot å bruke litt tid å penger på å ta båtførerprøven selvom jeg ikke trenger det for noe annet enn at loven kommer til å si det Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Er det ikke fra 2009 da? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Er det ikke fra 2009 da? 8791779[/snapback] Vet ikke. Det skulle vel egentlig komme i år, men så ble det utsatt, tror ikke det var mer enn et år, men kan godt være to... Lenke til kommentar
vbjornevik Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Etter det jeg fikk høre skulle de vente til 2009 Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Etter det jeg fikk høre skulle de vente til 2009 8796830[/snapback] Ok:) Ikke noe stress enda da Lenke til kommentar
hkakh Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Men er det noen som vet straff for promillekjøring med båt? Er det kun bot man kan få eller kan det få andre konsekvenser også? Snakker nå ikke om ekstremtilfeler der man har vært driting å kjørt over en annen båt ol, men hvis man skulle bli stoppet å ha tatt en øl eller tre for mye? Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg har vokst opp med båt og har selv kjørt båt alene i en del år, har da fått låne min fars jolle , og jeg har klart meg helt fint i "trafikken" uten båtførerprøven. (Btw, er det fra neste år(2008) at det blir obligatorisk med båtførerprøven?) Anyway, jeg syns det er kjempeflott at dette skal bli obligatorisk slik at folk ikke bare kommer utpå og tror de er "verdensmestere" med en gang. Har ikke noe i mot å bruke litt tid å penger på å ta båtførerprøven selvom jeg ikke trenger det for noe annet enn at loven kommer til å si det 8790923[/snapback] Du kommer nok til å lære noe skjønner du Vertfall innafor navigasjon og sånt. Jeg har også vokst opp i båt og kjørt mye sjøl, men lærte faktisk en del der Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Jeg har vokst opp med båt og har selv kjørt båt alene i en del år, har da fått låne min fars jolle , og jeg har klart meg helt fint i "trafikken" uten båtførerprøven. (Btw, er det fra neste år(2008) at det blir obligatorisk med båtførerprøven?) Anyway, jeg syns det er kjempeflott at dette skal bli obligatorisk slik at folk ikke bare kommer utpå og tror de er "verdensmestere" med en gang. Har ikke noe i mot å bruke litt tid å penger på å ta båtførerprøven selvom jeg ikke trenger det for noe annet enn at loven kommer til å si det 8790923[/snapback] Du kommer nok til å lære noe skjønner du Vertfall innafor navigasjon og sånt. Jeg har også vokst opp i båt og kjørt mye sjøl, men lærte faktisk en del der 8818358[/snapback] Sa ikke at jeg ikke kom til å lære noe Sa bare at jeg har klart meg fint uten Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Sa ikke at jeg ikke kom til å lære noe Sa bare at jeg har klart meg fint uten 8818559[/snapback] ok, tolka det med at "jeg ikke trenger det for noe annet enn at loven kommer til å si det" litt feil da. My bad Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Sa ikke at jeg ikke kom til å lære noe Sa bare at jeg har klart meg fint uten 8818559[/snapback] ok, tolka det med at "jeg ikke trenger det for noe annet enn at loven kommer til å si det" litt feil da. My bad 8818642[/snapback] Hehe. Både ja og nei. Jeg "trenger" det ikke til den slags båtkjøring jeg driver med nå, men kan sikkert bli nyttig senere Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 FIkk bare ett bilde i haude av alle de "know it all" kaksene på beste vestkant som skal sitte å ta båt teori hehe Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 FIkk bare ett bilde i haude av alle de "know it all" kaksene på beste vestkant som skal sitte å ta båt teori hehe 8818807[/snapback] Hehe. Ser det for meg jeg også Sånne overlegne sosser som på forhånd sier sier: "tar vel bare et par minutter detta" og 20 min senerer kommer de ut med stryk Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Jo, men du må lese hva jeg skrive. Ikke i like stor grad.Og det er ikke ofte det er kolisjoner med andre båter på sjøen. Det som er vanlig er at man kjører på grunn eller opp på små øyer/skjær. Men for all del, jeg forsvarer ikke å kjøre uloverlig!! Jeg syns bare promille grensen er grei. EDIT: Innlegg 2500 8737287[/snapback] Synes det er greit å ta seg ei pils eller to, men har aldri vært beruset. Mitt inntrykk er at det er mest uerfarne folk i kombinasjon med stor båt og stor motor som forårsaker mest ulykker. Ellers tror jeg nok fulle mannfolk som står og pisser over rekka i fortøyde båter også ligger høy på statistikken. Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ellers ser vi hvordan det går med Ali (idol kar??) når han er ute å cruser i milionbåten sin... Sikkert tilnærmet første gang han har kjørt. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Ellers ser vi hvordan det går med Ali (idol kar??) når han er ute å cruser i milionbåten sin... Sikkert tilnærmet første gang han har kjørt. 8838671[/snapback] Ja akkurat, der er slik fjotter som ødelegger for alle andre som oppfører seg på havet. Som har basic kunnskapene i orden, og som lærer seg skuta litt så man blir fortrolig med skuta før man bynner å kjøre rundt med masse folk ombord. Nå ble det vel sagt at det var 14-18 personer ombord, vil vel tro det også er på kanten med det den er sertifisert for... Men nå hadde vel ikke Ali promille da. For eksempel... hvor mange ombord brukte flyteplagg/reddningsvest/flytevest mm ? sikkert ingen, slik bør bli likestilt som å bruke sikkerhetssele i bil. Er ikke nok at det ligger vester for maks antall pers skuta er sertifisert fo inni lugaren. Disse skal brukes!! Så ble litt off topic i tråden av meg her, men båtførerprøven bør komme fort som F** til å bli obligatorisk. Samt så burde det vært en ording ved kjøp av større nybåter, burde være en liten opplæring/gjenomgang av føring av skuta før man fikk dra fra forhandleren. Endret 12. juni 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå