DigitalOverride Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Hei. Har nå sjekket en del rundt på forumet, og det ser i mange tilfeller ut som om bærbare datamskiner med desktop prosessorer støyer mer pga kraftige vifter. Nå har jeg også hørt om vifter som skruer seg av og på alt etter hvor varm CPU'en blir... Det jeg tenker på da, er følgende: Istedenfor at viften skrur seg av og på med jevne mellomrom, kan man da ikke senke volten til viften (fra f.eks. 12V til 7.5V eller.no (noe ala Enermax vifter...)) slik at viften vil stå på over lengre perioder men med et lavere turtall som naturlig nok vil gi mindre støy? Hva tror dere? De små 40mm eller 60mm viftene som brukes i bærbare er jo utrolig støyete ved høye turtall... Har nemlig en WinPad (hehe) maskin som bråker MER enn den stasjonære maskinen min som har ikke mindre enn 7 (6x80mm + 1x120mm) Enermaxvifter på min. turtall setting... Må jo gå ann å voltmodde vifta på WinPad (hoho) maskinen? Vurderer også å kjøpe en ny bærbar UTEN skjermkort som deler minne (arrggh!!!)... Har sett litt på nettet, og holder for tiden på med en spørreundersøkelse for å kartlegge terrenget litt. Se her, og stem gjerne... ;-) Lenke til kommentar
peach Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Du kan prøve programmet Speedfan. Det kan regulere volten på viften, fast volt, eller etter temperatur. Det funker på min stasjonære i hvertfall. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Eller sette en motstand i serie med viften. 80-100ohm, 5w skulle passe. Lenke til kommentar
vvea Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Programmet speedfan funket fint på min ibuddie xp. Der kan man også sette ned cpu-hastigheten slik at kjølingsbehovet blir mindre. Men, er det noen som har noe forslag til hva jeg kan gjøre med viften til strømforsyningen? Viggo Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Kommer sikkert til å bestille meg en Znote 2003, og den får litt kritikk for viftestøy. Hvis det blir plagsomt skal jeg prøve noe av det som er nevnt her i tråden og poste hvordan det funker. Fint om andre kan poste sine erfaringer også... Lenke til kommentar
darkfury Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Eller sette en motstand i serie med viften.80-100ohm, 5w skulle passe. lykke til meg å få det til inni en lappis Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Eller sette en motstand i serie med viften.80-100ohm, 5w skulle passe. lykke til meg å få det til inni en lappis Litt enig der, men en liten motstand bør vel kunne gå. Utfordringen slik jeg ser det er vel å skru opp og sammen igjen... Lenke til kommentar
DigitalOverride Skrevet 9. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2003 Bør ikke være noe problem å modde inni den bærbare. Jeg har ihvertfall skrudd fra hverandre min WinPad totalt, og det gikk helt greit... Lenke til kommentar
twb Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Ja, viftestøy på bærbare med stor cpu er et problem. En genial løsning er å bruke 2 vifter med lavere omdreining isteden for 1 vifte på full guffe. Denne løsningen gjør Dell Inspirion 8200 til den mest støysvake maskinen i sin klasse. Konkurrentene bør vel få øynene opp for denne løsningen snart, og komme med lignende i sine neste modeller. Lenke til kommentar
larseko Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Programmet speedfan funket fint på min ibuddie xp. Der kan man også sette ned cpu-hastigheten slik at kjølingsbehovet blir mindre.... Vedder på at dette ikke virker på min Znote 3001. Virker som den støtter lite av slikt. Men jeg skal prøve når jeg kommer hjem. Man kan jo håpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå