Gå til innhold

Multipliertrøbbel, Asus p965

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Først systeminfo:

E4300@1,8ghz

Asus P5B hovedkort for S775

Bios 1202

OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC Dual Ch. (800mhz)

Jeg sitter her med litt forsiktig klokking, og har støtt på et lite undringsmoment kan man si.

Jeg har satt på manuell multiplier på x9 (Når man setter på manuell innstilling av multiplier forsvinner hele speedstep optionen fra biosmenyen)

FSB på 320mhz og multiplier på x9.

Da sier bios og oppstart at jeg har 2,88ghz

Jeg kommer inn i windows og kjører nyeste cpu-z (1.40 tror jeg), og den sier at multiplier står på x6, med totalt 1920mhz.

Så prøver jeg å stikke i bios og sette på forhåndsinnstilt multiplier (x9 opplyser bios meg om) og jeg disabler speedstep (som nå har dukka opp igjen i biosmenyen)

Akkurat det samme skjer. Bios sier 2,88ghz og cpu-z sier 1,92ghz.

Noen som har noen ide om hva som skjer, hvorfor og hva jeg kan gjøre?

Er det ellers noen som har tips om framgangsmåte?

Slik jeg har forstått det burde jeg kanskje sette multiplier på x6, og så øke fsb sakte til maskinen sier stopp, for deretter å øke multiplieren?

Voltage har jeg ikke peiling på, men jeg har lest litt rundt og spurt noen venner. Stemmer det at etter jeg har nådd taket på fsb med default voltage, så kan jeg prøve å øke voltage et hakk og dermed få "økt høyde" på fsb-taket?

Og hva skal jeg gjøre med minnet mitt? Skal jeg prøve å låse det på PC6400 om mulig eller skal det følge cpu-fsb?

Hilsen en trøtt kar som aldri har drevet med seriøs klokking, men håper å få det til nå :)

-Erling ;)

EDIT: Mainboardnavn

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser også litt videre nå i cpu-z at minnet har blitt automatisk justert til 325mhz som er det samme ejg for øyeblikket har fsb på når jeg nå går til sengs.

Noen som har forslag til hvilken fsb jeg " burde" klare med stock kjøling ved forskjellige voltages? Bør jeg låse minnet på 400mhz eller la det følge fsb'en?

Ble litt mange spørsmål totalt, men jeg legger meg og stikker på forelesning i morgen og sjekker inn her igjen på ettermiddagen :)

Lenke til kommentar

Det er mulig at det blir for varmt. Du burde sjekke temperaturen. Dette skjedde konstant med meg den gang jeg hadde superelendig kjøling. Nå kan det sikkert være 100 årsaker til, men det er greit å starte med det enkle: sjekk tempen :yes:

Etterhvert som det butter på fsb, må du nok øke spenningen en smule. Og da mener jeg en smule i slengen!! Det blir fort varmt med økt spenning.

Når det kommer til minne er jeg ingen stødig klokker. Sitter enda med ddr minne, men det kommer nok en minneguru eller to etterhvert :ph34r:

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar
Det er mulig at det blir for varmt. Du burde sjekke temperaturen. Dette skjedde konstant med meg den gang jeg hadde superelendig kjøling. Nå kan det sikkert være 100 årsaker til, men det er greit å starte med det enkle: sjekk tempen  :yes:

Etterhvert som det butter på fsb, må du nok øke spenningen en smule. Og da mener jeg en smule i slengen!! Det blir fort varmt med økt spenning.

Når det kommer til minne er jeg ingen stødig klokker. Sitter enda med ddr minne, men det kommer nok en minneguru eller to etterhvert :ph34r:

8736850[/snapback]

Temperaturen ligger på 38 grader idle. Hvor bør den ligge?

Jeg har ikke begynt å rote med spenningen ennå, men har oppfattet at jeg bør være forsiktig ja ;)

Jeg kjører forresten stock kjøling til C2D E4300.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må disable C1E i tillegg til Speedstep under CPU-features. Og "Vanderpool"..etc (disable alt av CPU-features når man overklokker er ett vanlig råd).

*Deretter* kan du endre MP, noe jeg personlig ikke ser noen hensikt i med en E4300. Men det må du bestemme selv (E4n00 har ofte en "FSB-wall" noe over FSB=400).

Du kan heller ikke sette RAM-speed "fritt" på P5B, kun 1:1 og "oppover", dvs. RAM-speed høyere enn FSB.

Ikke alle hk klokker like bra når du bruker "divider" (mer korrekt her er vel å kalle det en "Multiplier" slik bl.a. Gigabyte viser det i Bios).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Du må disable C1E i tillegg til Speedstep under CPU-features. Og "Vanderpool"..etc (disable alt av CPU-features når man overklokker er ett vanlig råd).

*Deretter* kan du endre MP, noe jeg personlig ikke ser noen hensikt i med en E4300. Men det må du bestemme selv (E4n00 har ofte en "FSB-wall" noe over FSB=400).

Du kan heller ikke sette RAM-speed "fritt" på P5B, kun 1:1 og "oppover", dvs. RAM-speed høyere enn FSB.

Ikke alle hk klokker like bra når du bruker "divider" (mer korrekt her er vel å kalle det en "Multiplier" slik bl.a. Gigabyte viser det i Bios).

8738094[/snapback]

Når du sier "FSB-wall", mener du da at den trolig stopper der et sted?

Og det med å endre multiplier, mener du da at det ikke er vits i å sette den ned fra x9 som er default?

EDIT: Jeg ser du har klokket dine E4300 til 3,3ghz og 2,9ghz. Kan jeg spørre hvilke innstillinger du har de på da? FSB, multiplier, volt, ram, kjøling?

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

Takk til TL1000S for tips om C1E, det løste multipliertrøbbelet mitt å skru den av.

Så, til en litt annen vinkling på klokkingen min.

Jeg har lest at P5B har dokumenterte problemer med FSB mellom 350-400 ca.

Foreløpig står FSB på 350, med multiplier på x8.

CPU Volt er på [auto], 1.37V, mens minnet har jeg gitt 2.1V og 437mhz.

Jeg prøvde derfor å boote direkte opp på FSB 401 med økt cpu voltage til 1.45V (multiplier x6, og RAM på fsb-hastighet), men da ville ikke maskinen starte opp, så jeg måtte resette CMOS.

Jeg har lest tips i en annen tråd om å sette NB volt opp til 1.5V, men jeg finner ingen slik spenning i BIOS'en min. Det kunne også bli kalt MCH ble jeg fortalt, men det er der heller ikke. Hva er NB/MCH?

Jeg har en FSB voltage, skal jeg røre denne? Foreløpig står den også på auto.

En siste ting er temperatur.

Jeg bruker stock kjøling og idle temp er nå på 36 grader.

Hva er normale temperaturer for E4300 og hvor går "grensen" for hva som er forsvarlig?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hoi.

Det skal ikke være nødvendig å resette CMOS.

"Crash-proof" Bios skal etter ett par/tre mislykkede boot-forsøk starte opp med default instillinger. Ihvertfall på de fleste noe oppegående hk som f.eks. Asus P5B/P5B Dlx.

Det kanskje mange glemmer er å bruke power-knapp/av-på PSU og ikke bare reset. Eller bare er for utålmodige etter ett forsøk. :)

Av og til, og på mindre gode hk/bios-versjoner må man resette, som regel pga. at RAM-speed/timings er "helt ut av specs".

Noe som er fort gjort dersom man ikke setter RAM-speed/timings manuelt (noe jeg ikke har oppfattet er gjort her).

Jeg har to stk. E4300, en som klokker veldig bra og en som klokker mindre bra.

Den beste sitter i Gigabyte GA-965P-DS4 rev.1.

Settings (for 3.3Ghz og nåværende 3.15):

CPU: 367x9 @ 1.425 VCore (for 3.3) - kjører nå 350x9 @ 1.3625

RAM: 917Mhz @ 2.1 VDimm @ 5-5-5-15 - kjører nå 700 @ 2.05 @ 3-3-3-9

(Corsair UL8000 2x512MB)

Økt VMCH med +0.125, resten på default.

Den andre E4300'en sitter i MSI P965 Platinum rev.2.

Settings for 3.0Ghz (har økt klokk nylig).

CPU: 333x9 @ 1.365 VCore

(Geil DDR(2)667)

Satt VMCH til 1.48, +4% på to andre voltsettings for FSB.

RAM: 666Mhz @ 2.0 VDimm @ 5-5-5-15

Begge system er vannkjølt med 1x120mm radiator.

E4300 er "merkelig" når det gjelder temperaturer.

Her ligger temp svært lavt ved idle for så å øke med opp mot 40grader (over idle) ved full load (Orthos).

Som noen kanskje har fått med seg setter jeg svært liten tillit til temperatur-angivelser for ett gitt system.

Men jeg sjekker tallverdiene for å se effekten av kjøleløsning vs. klokk/VCore.

På førstnevnte system (Gigabyte DS4) varierer temperaturer slik:

"CPU": 20 / 42 (idle / 100% load)

Coretemp: 28 / 48 (idle / 100% load)

System: Stabilt på ca. 42 grader

For MSI hk'et ser jeg følgende tall:

"CPU": 27 / 70 !! (idle / 100% load)

Coretemp: 24 / 51 (idle / 100% load)

System: fra 27 - 34 (idle - load)

Mine E6300/E6400 har vist langt mindre variasjon i temp (også vannkjølt).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk igjen :)

Nei, jeg har som du sier latt bios'en ta seg av timings til minnet mitt.

På 437mhz (872,5mhz) har jeg voltage 2.1V og timings (4:5:5:13)

Minnetimings har jeg null clue på, så det ville jeg ikke rote med manuelt. Satt bare FSB:DRAM til 4:5 og satt opp spenningen manuelt.

Angående CMOS, så prøvde jeg først den vanlige resetten, så en komplett shutdown, men da ville den fortsatt ikke inn i bios, så da resatte jeg cmos. Jeg visste ikke at det var en mulighet for at den skulle finne ut av det på egenhånd, men jeg kan jo prøve det neste gang ;)

Jeg skal lete litt rundt i bios'en min etter VMCH (er dette det samme som MCH/NB?)

Jeg får vel bare pludre på også heller komme inn og skrike etter ny hjelp når jeg støter på neste problem :innocent::D

Edit: leif som var ute og gikk...

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...