Gå til innhold

Avsi mer virtuelt minne til Windows

Anbefalte innlegg

Hei,

På linje med mange andre her sikkert, så har jeg ofte fått meldingen (omtrent) "You have run out of virtual memory." når man spiller FSX. Jeg lurte på om det trygt går an å øke tildelingen av virtuelt minne i Windows? Jeg vet i så fall hvor man gjør det, men er dette trygt, eller er det bedre å la den stå på "Systemstyrt". Vil til slutt dette i det hele tatt fjerne problemet med FSX og lite virtuelt minne?

Her man gjør det i Vista (vet ikke i XP):

Start>Søkefelt: system>System>Avanserte systeminnstillinger>Avansert>Ytelse>Innstillinger>Avansert>Endre

Her kan man velge om man skal ha en sidevekslingsfil, en systemstyrt en (min på 2345 MB for øyeblikket), eller en egendefinert en (startstørrelse og maks størrelse). Hva kan jeg i så fall taste inn i start- og maksstørrelsefeltene? 6000 og 8000 f eks? Hehe... Er helt grønn her... :hmm:

Takk for svar!

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint endre den til så høyt du vil, eneste problemet jeg ser ved det er at sidevekslingsfila kommer til å bruke mer diskplass, ellers ingen andre ulemper.

Er desverre ikke oppegående nok til å forklare dette i detalj, men er under min datamaskin -> egenskaper

Lenke til kommentar

Pass på at Minimum størrelsen er lik som maks størrelsen, grunnen er at da slipper du mye disk fragmentering.

Nets har nevnt den eneste ulempen med større virtuelt minne:diskplass.

Men teorien med virtual memory er at det skal gjøre mer physisk minne tilgjengelig når mange programmer er i gang, ved å legge data som sjeldent blir brukt i virtuelt minne.

Ulempen her er når et spill eller stort program tar alt minnet ditt, for da vil PC-en gå utrolig sakte rundt, siden harddisken har en hastighet på rundt 50 MB/s mens RAM har en hastighet på flerfoldig GB/s, og når data skal flyttes til og fra harddisken stadigvekk, vil det gå temmelig sakte rundt.

Lenke til kommentar

Hmmm. Det står faktisk ikke virtual memory, men memory. Betyr det egentlig ikke bare at det er for lite RAM? Men skal den ikke gå over på virtuelt når RAM er overbrukt?

post-89409-1180519741_thumb.jpg

For der hadde jeg satt virtuelt minne til 6000/6000 MB... :( Men seriøst? Trenger FSX mer enn 2 GB RAM for å kjøre uten feilmeldinger? Dette må da være en bug... Burde lagge, ikke krashe...

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Men det blir antakelig bedre uansett med mer RAM, right? Jeg mener, man kan aldri få nok RAM (med mindre man snakker om HEEELT sinnsyke mengder). Pluss, fikk 8800GTX opp i 3000 MHz og nå kjører FSX som en drøm. Får fortsatt feilmeldingene da... :ohmy: Seeelv om systemet er litt ustabilt da... =P (Jeg har ikke peiling på overklokking, nTune gjorde jobben for meg.)

Det kan ikke hende feilmeldingen mener minnet på grafikkortet da? :ermm:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...