Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan lure seg gjennom tysk eksamen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg til å gjøre som jeg gjør akkurat nå, leser en grammatikkbok som heter "Immer besser". Jeg går igjennom boka og øver inn de grammatikk reglene som er viktige og som jeg som oftes bommer på.

På mandag vil vi nok få en eksamen som består av 3 deler, en norskskrivende oppgave, brev/epost oppgave, og til slutt, det viktigste, skrive en stil! Stil er det som blir lagt mest vekt på, så tenk allerede litt på hva du skal skrive. Novelle? Saklig tekst? Som regel kommer det en oppgave eller to hvor du kan skrive hva du vil bare overskriften er "blabla". Velger du novelle må du tenke på at du må kunne dialog grammatikken.

Lenke til kommentar
Blir eksamenskarakteren og standpunktet i språk lagt sammen? Eller får jeg to middels språkkarakterer?

8765697[/snapback]

Du får de som to forskjellige karakterer når du får vitnemålet, men når du søker skole vil karakterene bli lagt sammen.

Lenke til kommentar

I de feite ordlistene står det mange eksempler samt ord og uttrykk. Flett inn mange av dem. Dessuten er det også grammatikk i midten du kan få bruk for. Sjekk også om verbene er sterke eller svake (lista i midten av ordlisten).

Dette er sleipe triks, og det hjelper lite med fine ord og uttrykk når resten av teksten er dårlig, men det kan kanskje trekke litt opp?

Sjekk at det er samsvar mellom subjekt og verbal til alle verb!

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Blir eksamenskarakteren og standpunktet i språk lagt sammen? Eller får jeg to middels språkkarakterer?

8765697[/snapback]

Du får de som to forskjellige karakterer når du får vitnemålet, men når du søker skole vil karakterene bli lagt sammen.

8766324[/snapback]

Er det 100% sikker på at de blir lagt sammen når du søker skole??

Har hørt så mange forskjellige værsoner der...

Lenke til kommentar

8765697[/snapback]

8766324[/snapback]

Er det 100% sikker på at de blir lagt sammen når du søker skole??

Har hørt så mange forskjellige værsoner der...

8774420[/snapback]

Ja, det sa min rektor ihvertfall.

Har lest godt nå, men har fortsatt kalde føtter. Har også funnet ut at "tysk-nøkkelen" inneholder mange fine eksempelsetninger, som kan brukes :)

Lenke til kommentar

mhm.. hadde de oppgavene ja..

Enern(forstå) og toern(e-mail) gikk bra, men tre`ern klart jeg bare ikke å skrive noe på :S

Dvs. skrev en side, men måtte tenkte før hver setning; det kom ikke av seg selv :p

Men men, sommerferie :cool:

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Enern(forstå) og toern(e-mail) gikk bra, men tre`ern klart jeg bare ikke å skrive noe på :S

Dvs. skrev en side, men måtte tenkte før hver setning; det kom ikke av seg selv :p

8780338[/snapback]

Hehe, ja den siste var tricky. Hadde bare en time igjen da jeg kom på den, så jeg dreit i å kladde. Tok 3c), den der man skulle avslutte med "Endlich fertig!" eller noe. Skreiv om hvordan jeg liksom rushet meg til skolen, og passet på å få med ting og tang sånn at sensor skal tro at jeg kan masse. Men det blei bare til genitiv, glemte alt det andre viktige, haha.

Lenke til kommentar

8780338[/snapback]

Hehe, ja den siste var tricky. Hadde bare en time igjen da jeg kom på den, så jeg dreit i å kladde. Tok 3c), den der man skulle avslutte med "Endlich fertig!" eller noe. Skreiv om hvordan jeg liksom rushet meg til skolen, og passet på å få med ting og tang sånn at sensor skal tro at jeg kan masse. Men det blei bare til genitiv, glemte alt det andre viktige, haha.

8780382[/snapback]

Skulle ikke det være en historie? Vurderte den jeg å men så så jeg et ord som likna på Geschickte eller no :hmm: og hoppa glatt over..

Tok d), husker ikke helt hva den var om, men det var valgfri sjanger :p

Lenke til kommentar

8780338[/snapback]

8780382[/snapback]

Skulle ikke det være en historie? Vurderte den jeg å men så så jeg et ord som likna på Geschickte eller no :hmm: og hoppa glatt over..

Tok d), husker ikke helt hva den var om, men det var valgfri sjanger :p

8780735[/snapback]

En historie kan være så mangt. Tysk nøkkelen var grei å ha. Litt kjipt at klokken i vårt klasserom var stilt en time fram, og jeg får beskjed om at jeg har en time igjen når jeg hadde stresset som en liten Teufel for å få den ferdig...

Det er jo 3 oppgaven som teller mest da. Jeg tok den først av alle. For min del vær det jævligste de greiene med den tyske klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...