MyBigMouth Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg har tysk eksamen mandag, og trenger hjelp. Jeg kan litt tysk, men ikke nok. Ligger på 3/4, men skulle gjerne hatt mer. Noen som har noen gode tips? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Lån en tysker, kle på ham parykk og løsbart og be ham late som han er deg. Så sender du han inn i salen uten å vite hva han går til. Det du ikke har lært til nå på et helt år, klarer du ikke å lære på noen få dager uansett. Endret 29. mai 2007 av Bitex Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Lån en tysker, kle på ham parykk og løsbart og be ham late som han er deg. Så sender du han inn i salen uten å vite hva han går til. Det du ikke har lært til nå på et helt år, klarer du ikke å lære på noen få dager uansett. 8736538[/snapback] Nei, Det skjønner jeg godt.Kan mye, men mangler noen deler. Derfor hadde det vært grei om noen sa "akkurat" hva som skal til for å få en god karakter, og også hvis noen hadde noen tips Jeg er ikke dum, så kan mye allerede. Men det er stor forskjell på karakteren 3 og 4... Lenke til kommentar
siNch Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Lån en tysker, kle på ham parykk og løsbart og be ham late som han er deg. Så sender du han inn i salen uten å vite hva han går til. Det du ikke har lært til nå på et helt år, klarer du ikke å lære på noen få dager uansett. 8736538[/snapback] Nei, Det skjønner jeg godt.Kan mye, men mangler noen deler. Derfor hadde det vært grei om noen sa "akkurat" hva som skal til for å få en god karakter, og også hvis noen hadde noen tips Jeg er ikke dum, så kan mye allerede. Men det er stor forskjell på karakteren 3 og 4... 8737665[/snapback] Se Das Boot og husk noen replikker. Skriv så en sjørøverhistorie der du bruker replikkene. Søk på google og finn ut hvordan du kan unnskylde deg på slutten av teksten din med at du er litt påvirket av Pirates Of The Caribean 3 da du var på kino i går. Dette skulle årne en enkel 3'er, men om sensor ser samme film før han retter din besvarelse vil du enkelt få 5. Endret 30. mai 2007 av siNch Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Lån en tysker, kle på ham parykk og løsbart og be ham late som han er deg. Så sender du han inn i salen uten å vite hva han går til. Det du ikke har lært til nå på et helt år, klarer du ikke å lære på noen få dager uansett. 8736538[/snapback] Nei, Det skjønner jeg godt.Kan mye, men mangler noen deler. Derfor hadde det vært grei om noen sa "akkurat" hva som skal til for å få en god karakter, og også hvis noen hadde noen tips Jeg er ikke dum, så kan mye allerede. Men det er stor forskjell på karakteren 3 og 4... 8737665[/snapback] Se Das Boot og husk noen replikker. Skriv så en sjørøverhistorie der du bruker replikkene. Søk på google og finn ut hvordan du kan unnskylde deg på slutten av teksten din med at du er litt påvirket av Pirates Of The Caribean 3 da du var på kino i går. Dette skulle årne en enkel 3'er, men om sensor ser samme film før han retter din besvarelse vil du enkelt få 5. 8737682[/snapback] Mht til at jeg går på katedralsskole, og lærerne er "deretter", så tror jeg ikke det går. De er ikke i aldersgruppen til PoC for å si det sånn...Men en veldig god ide...Skal prøve å øve på noen fraser ihvertfall. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Er det muntlig eksamen? I såfall er trikset å holde skravla i gang. Som regel er det bedre å snakke feil med overbevisning enn å snakke gramatisk korekt og stadig måtte stoppe opp for å tenke deg om. Husk konsekvent tysk setningsbyggning, smil, se sensor i øynene og la det stå til! Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Lær en del gloser hver dag og enkle setninger som du vet er rette. F.eks. Zwischen = mellom, bare = nur. Litt rare eksempler kanskje, men. edit: leifZ Endret 30. mai 2007 av Chris88 Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Er det muntlig eksamen? I såfall er trikset å holde skravla i gang. Som regel er det bedre å snakke feil med overbevisning enn å snakke gramatisk korekt og stadig måtte stoppe opp for å tenke deg om. Husk konsekvent tysk setningsbyggning, smil, se sensor i øynene og la det stå til! 8737760[/snapback] Glemte å nevne det. Skriftlig.. Kan fortsatt smile. Vet ikke om det hjelper da... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Mitt beste tips (som kanskje gjelder enda mer til muntlig eksamen i tysk), er å lære seg en konjunktivsetning eller to, som du smetter inn på et taktisk sted. "Wenn ich reich wäre, dann würde ich (...) kaufen/machen/tun", hvis du for eksempel skal skrive om fremtidsplaner. Tror faktisk sånne ting hever nivået en del. Det er selvsagt greit å ikke være HELT på jordet eller også. Hvis du har spesielle grammatikkfeil du stadig begår, så kan det jo lønne seg å øve spesielt på å få dem til riktig. Litt ekstra øving kan bety et visst utslag i karakter. Og - dette har du hørt før - lær deg å utnytte ordboken, både mth. synonymer og grammatiske funksjoner. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Enkle og riktige setninger holder som oftest til 4. Så hvis du passer på å skrive enkle setninger som du har full kontroll på, så skal det gå bra. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Enig der - basic rettskrivning er første bud. Bedre å uttrykke seg enkelt, men korrekt, enn forsøksvis avansert og med blandede resultater. Lenke til kommentar
orginal Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Ikke bland sammen ulike tider. Skriver du i perfektum, hold deg til det! Det er visstnok viktig, og trekker mye ned om du har slike feil. Pass også på samsvarsfeil! Spesielt de enkle, som du skulle ha lært på ungdomskolen, er viktig å se etter. På en tysk heldags hadde jeg noen slike feil (kanskje 5-7), og det trakk en hel karakter, ifølge læreren. Lenke til kommentar
aiik Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Her er ei bra side for tyskøving http://fuv.hivolda.no/prosjekt/torgeireidsvik/ øv på det du pleier å få feil på når du har prøver. Lurt å øve på setningsbygging og grammatikk. Bruk ordboka for alt den er verdt, alt du trenger og mere til står der. Det er faktisk ikke så veldig slitsomt å ta seg tid til å slå opp. Lær deg hvor i ordboka de forskjellige reglene står. Lær deg brevoppsett, det er ofte eksamensoppgaver der du må skrive brev. Lenke til kommentar
jahas Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeje, kom opp i tysk jeg å Trekker ned snittet no j--- men blir det 3 elr bedre blir jeg strålende fornøyd Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Hvis du har litt småpeil på kjønn etc., kommer du ganske langt med det som står i ordboka. Mener det var denne jeg brukte, den innehold en solid grammatikkdel i midten, med eksempler på CV-er, brev, osv. Videre var det ganske vanlig at oppslagsordene ble brukt i eksempelsetninger i selve ordboka. Og som det skrives over: Hold det enkelt. "Mitt hus er rødt. Jeg har en hund. Jeg heter Petter." Endret 31. mai 2007 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
visningsnavn2 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Er det muntlig eksamen? I såfall er trikset å holde skravla i gang. Som regel er det bedre å snakke feil med overbevisning enn å snakke gramatisk korekt og stadig måtte stoppe opp for å tenke deg om. Husk konsekvent tysk setningsbyggning, smil, se sensor i øynene og la det stå til! 8737760[/snapback] Men ikke stirrekonkurranse! Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Les tyske fortellinger på nett osv.. Da utvikler du også ordforrådet ditt. Så du snapper opp viktige setninger som brukes til vanlig. F.eks : Jeg skal kun en tur i butikken. osv.. Jeg har ikke hatt tysk, men har hatt spansk. Og det var samme greiene. Jeg fikk toppkarakter i det, og noe av det som gjorde at jeg fikk det var vel at jeg leste mye spanske tekster før skriftlige prøver. Snappet opp ord som kunne brukes i de fleste sammenhenger. Og brukte et par avanserte setninger som ofte kom i de fortellingene på nettet. Og det ga læreren inntrykk av at jeg hadde språkferdighetene i orden. (Rocket jo henne på muntlig da men ) Men du må tenke på at hvis resten av stilen suger, og du slår til med en kongesetning så vil nok sensor lukte lunta. Så det beste rådet fra meg vil være å lese mest mulig, og skrive det fra hukommelsen etterpå. Ikke pugg det du leser, men husk historien. Så skriver du som du ville ha skrevet det på eksamen. Ha kun ordbok og sånn foran deg. Så vil du tilslutt få til noe som du garantert vil ha nytte av på den virkelige eksamen. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hvor strenge er de angående C-språk tenker ikke bare på Tysk her, men på Fransk som jeg kom opp i. Bør man være i flere tider eller går det bra om man er i presens en hel tekst? Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Hvor strenge er de angående C-språk tenker ikke bare på Tysk her, men på Fransk som jeg kom opp i. Bør man være i flere tider eller går det bra om man er i presens en hel tekst? 8756635[/snapback] Jeg har klart å dra i land en 4er i presens....så ingenting er umulig. Lenke til kommentar
beloeng Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Når det gjelder gramatikk osv, vil jeg anbefale boka "Immer Besser". Det var bibelen i tyskfaget for mange av oss på min vgs. Selv om det kanskje er litt seint hvis du skal ha eksamen på mandag... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå