Tharos. Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Litt usikker på i hvilken kategori denne skal, men jeg prøver meg her. Topic sier det meste egentlig. Om vi aldri hadde prøvd å kurere en eneste sykdom, hvor hadde vi vært i dag? Hadde menneskeheten vært mye friskere? Hadde vi vært færre mennesker på jorda? Eller omvendt? (Jeg snakker mest om "proff" kurering altså. Ikke Sanasol mot forkjølelser, og denslags småting.) Lenke til kommentar
McFly Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Før man ble gode på legevitenskap, så var det flere sykdommer som drepte flere millioner mennesker når dem herjet. Dette gjorde enorm økonomisk skade, og hindret videre utvikling under store deler av antikken og middelalderen. Romerriket ble blant annet herjet av slike sykdommer like før og like etter det brøt sammen. Lenke til kommentar
B_G Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg tror verdenen hadde vært ganske annerledes uten medisiner. Medisiner var en av hovedårsakene til starten på den demografiske overgang. Når vi befant oss i fase 1 levde folk mye kortere og man fikk flere barn. Nå har vi fått mange medisiner som høyner levealderen med flere år. Mange forskere sier nå at vi befinner oss i en "fase 4/5" i den demografiske overgangen. Fase 5 kjennetegnes ved en eldrebølge. Folk blir eldre og eldre, og det fødes mindre og mindre barn. Dette tror jeg skyldes bl.a. medisiner/helsevesenet. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Tror at vi hadde vært en god del mindre hvis det ikke var for legevitenskapen og medisiner. F.eks. ville Kopper fortsatt "regjert" hvis det ikke var for at noen fant ut at ku-kopper fungerte som en vaksine. Tror muligens at vårt naturlige immunforsvar ville vært sterkere mot "vanlige" sykdommer da enn det er nå.* Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Hver eneste forkjølelse kunne vært livsfarlig uten antibiotika. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå