pizzafordi Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har i et lengre arbeid uten kontrakt. hvorfor velger arbeidsgivere å la være med å gi kontrakt? Gi flere grunner. Så dem vet det inderlig godt og bestemt unnlater å nevne noe om dette, selv om det er lovpåfestet slik jeg har forstått. Så det er ikke akkurat hyggelig å spørre om en kontrakt heller. Og Hvor mye sikrere vil en arbeidskontrakt gjøre meg? Endret 29. mai 2007 av pizzafordi Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Den vil sikre deg rettigheter i forhold til oppsigelse blant annet, rett til sykepenger ved sykdom, rett til ferie osv. Har man ikke arbeidskontrakt er det mye lettere for en useriøs arbeidsgiver å sno seg rundt disse 3 tingene. Men - jeg har ikke stor kunnskap på dette området, er mange her på jussforumet med vesentlig større peil enn meg . Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har i et lengre arbeid uten kontrakt. Teoretisk sett samme rettigheter som med kontrakt. hvorfor velger arbeidsgivere å la være med å gi kontrakt? Gi flere grunner. Mulig de tror at de dermed kan snike seg unna bestemmelsene i arbeidsmiljøloven osv. Så dem vet det inderlig godt og bestemt unnlater å nevne noe om dette, selv om det er lovpåfestet slik jeg har forstått. Så det er ikke akkurat hyggelig å spørre om en kontrakt heller. Og Hvor mye sikrere vil en arbeidskontrakt gjøre meg? 8736166[/snapback] Du bør definitivt kreve arbeidskontrakt. Bedriften bryter også arbeidsmiljøloven ved å ikke gi deg kontrakt. Kontrakten er et håndfast bevis på hvilke arbeidsoppgaver, -tider og -rutiner som gjelder i forholdet mellom deg og bedriften. Kontrakten trenger ikke være spesielt omfattende, minstekravene står oppført i arbeidsmiljøloven. Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Mener at man automatisk får arbeidskontrakt etter 2uker og at dette er noe arbeidsgiver må ordne opp i selv? Tar jeg helt feil her? Er på vei ut døren, så har ikke tid å sjekke dette atm. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Mener at man automatisk får arbeidskontrakt etter 2uker og at dette er noe arbeidsgiver må ordne opp i selv? Tar jeg helt feil her? Er på vei ut døren, så har ikke tid å sjekke dette atm. 8741233[/snapback] Les arbeidsmiljøloven, der står det mye interessant.. Man har krav på kontrakt. Får man det ikke, bryter arbeidsgiver loven. Man får rettigheter som arbeidstaker selv uten formell, skriftlig kontrakt. Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 takker for alle svar, er jo glad jeg har jobb. alikevel synes det er unødvendig å måtte spørre om sånt. synes det er tragisk rett og slett. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) I fjor sommer hadde var jeg ansatt i Fylkeskommunen Akerhus, jeg fikk ikke noe arbeidskontrakt. Vil det i praksis bety at jeg er fremdeles er ansatt? Dvs. at jeg er sikret sommerjobb i år og? Endret 30. mai 2007 av Snobjorn Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 I fjor sommer hadde var jeg ansatt i Fylkeskommunen Akerhus, jeg fikk ikke noe arbeidskontrakt. Vil det i praksis bety at jeg er fremdeles er ansatt? Dvs. at jeg er sikret sommerjobb i år og? 8742084[/snapback] Nei.. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 I fjor sommer hadde var jeg ansatt i Fylkeskommunen Akerhus, jeg fikk ikke noe arbeidskontrakt. Vil det i praksis bety at jeg er fremdeles er ansatt? Dvs. at jeg er sikret sommerjobb i år og? 8742084[/snapback] Nei.. 8742890[/snapback] Mente i teorien, ikke i praksis. Greit nok, har ikke lyst til å arbeide der uansett Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 I fjor sommer hadde var jeg ansatt i Fylkeskommunen Akerhus, jeg fikk ikke noe arbeidskontrakt. Vil det i praksis bety at jeg er fremdeles er ansatt? Dvs. at jeg er sikret sommerjobb i år og? 8742084[/snapback] Nei.. 8742890[/snapback] Mente i teorien, ikke i praksis. Greit nok, har ikke lyst til å arbeide der uansett 8743355[/snapback] Ikke for å pirke, men du spurte faktisk om Praksis . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå