Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Halsbetennelse - oppsøke lege¿

Daehli

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt halsbetennelse x-antall ganger etter jeg begynte i ny jobb. pga. svært dårlig oppfølgning på hms, osv. Det gjelder noe kjemikalier og greier. Dette er grunnen til at jeg har vært så mye plaget.

I allefall, jeg har aldri gått til lege med halsbetennelse før, men leser på nettet at streptokokker vanligvis bekjempes med antibiotika. I mitt hode så tenker jeg bare *wow det var da voldsomt*. Uansett, så har jeg hatt det siden lørdag og var nesten frisk i gårkveld. Etter en svært smertefull og stressende norskeksamen i dag, så har det tatt seg opp igjen og jeg kjenner det helt j***ig, unskyld utrykket.

Er det vanlig å oppsøke lege hver gang man lider litt¿

Jeg mistenker at jeg har fått begge typene, bare streptokokk og virus, da nesen min begynte å renne i dag og jeg er ganske betent bag ved svelget.

Burde jeg oppsøke lege¿

Og til slutt. Jeg har alltid brukt varmt vann for å få litt fortgang på sakene. Nå leser jeg på lommelegen at de anbefaler kald drikke og is¿

Andre steder står det varm drikke, og nå har jeg skiftet frem og tilbake et utall ganger, og føler meg ikke helt vel med å utsette halsen min for begge deler hipp som happ.

kald er for å minske smertete og varm er for å kurrere sykdommen, har jeg rett¿

En stor takk til alle som har noe å komme med.

PS. Fastlegen min har 2ukers kø, hva kan jeg gjøre¿ Legevakten¿

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi minner om reglene for gjesteposting. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Eg hadde halsbetennelse to ganger i fjor, begge gangene gjekk eg til lege og fekk pencillin. Ser ikkje problemet med det, den lindrer smerte og eg vart fortare frisk. Den andre gangen fekk eg det før betennelsen vart for kraftig og slapp ei ny veke med feber og sengeligging.

Er fastlegen din vekkreist så kan du reise til legevakta ja, det gjorde eg. Fastlegen min er 3 timars kjøretur vekke, det var derfor uaktuelt å oppsøke han. :)

Eit par innlegg frå ein gjest som vart fjerna:

Du beskriver ikke plagene så veldig inngående, men det høres egentlig mer ut som en virusforkjølelse enn streptokokkhals. Strep-hals innebærer sterke smerter bak i svelget, røde, hovne mandler med pussbelegg, hovne lymfeknuter på halsen og oftest feber.

Dersom du synes plagene er veldig ille, bør du likevel gå til legen. Selv om fastlegen din har to ukers ventetid, kan du ofte få korte akuttimer samme dag eller dagen etter. Legen er forpliktet til å legge til rette for dett.

to ting på tampen, har skole.

1. Skader ikke å gå til lege å se om det ligger noe patent i deg som kansje fører til "kronisk" sykdom/halsbetennelse

2. Ville aldri valgt en arbeidsplass, som ikke følger hsm til punkt og prikke. Ikke for 10millioner en gong. helse>penger..

Om du ikke er en enstøing som har planer å dø alene da?

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Jeg kom meg til legen i dag og det viste seg at jeg hadde pådratt meg en hissig halsbetennelse[streptokokker og virus], betente bihuler og muligens influensa.

På resept fikk jeg ibux [600mg er reseptbelagt], antibiotika og noe for bihulene.

Grunnen til at jeg ikke oppsøkte lege tidligere er pga. køene. De er helt ubeskrivelig lange og hvis jeg først får time hos fastlegen, så må jeg gjerne vente et par-tre timer ekstra.

Jeg fikk meg time kl 11.20 og var inne rundt 14.00. Dette i tillegg til at jeg var oppe kl 8 for å skaffe meg time, så har det blitt en del venting. Det er grunnen til at jeg ikke vandrer inn og ut på legesenteret. De fleste som sitter der er gamle damer med sigaretten i ene hånden og hypokonderi på hjernen.

Edit. ble anbefalt å drikke varmt vann, dog er kaldt vann greit hvis smertene er for store, men det hindrer kroppen i å kjempe med full kapasitet.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...