Gå til innhold

Nytt "lokk" til objektiv?


Anbefalte innlegg

Mulig jeg burde ha funnet det, men er det noen som vet av plasser hvor man får kjøpe slik et lokk som skal være foran linsa når kamera ikke er i bruk.

 

Jeg har et "krav" til det da: Det må gå an å feste en snor til det... Jeg har rotet bort lokket så mange ganger nå, at nå er det på tide med et som alltid er med meg. hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig jeg burde ha funnet det, men er det noen som vet av plasser hvor man får kjøpe slik et lokk som skal være foran linsa når kamera ikke er i bruk.

 

Jeg har et "krav" til det da: Det må gå an å feste en snor til det... Jeg har rotet bort lokket så mange ganger nå, at nå er det på tide med et som alltid er med meg. hehe.

Mange fotobutikker har faktisk dette, og til priser som kan konkurrere med ebay når du tar med frakt. Men om det går å feste en snor til de originale, kommer sikkert an på merket...
Lenke til kommentar
Hvis du har et valg så kjøp den typen som do kan ta av med solblenderen montert.

http://www.digitalrev.com/ebay/quicksave/p...s_cap_nikon.jpg

 

Solblenderen kan gjøre stor forskjell på kvaliteten på bildene og linselokk som er umulige å få av når solblenderen er montert er fantastisk irriterende.

8737666[/snapback]

Tamron sine har en tilsvarende mekanisme som den Kristallo viser til, hvis du ikke får tak i Nikon.

 

Mine objektivdeksler bor i lomma. Det første jeg gjør før jeg går ut, er som regel å legge det der. For meg er motlysblender på det mest naturlige når jeg er i fotomodus, siden det har stor betydning for kontrasten i bildene. Sol (eller annet direkte lys) på frontelementet, har mye større negativ effekt på bildene, enn litt støv og småflekker på frontelementet.

Og når motlysblenderen er på, er frontelementet bruktbart beskytta mot slag og smuss, uten deksel.

Så jeg tror faktisk det er mulig å leve et fullverdig liv, uten objektivdeksel ;-)

 

Jeg trodde lenge at objektivdekslet beskytter mot støv. Men det har jeg etter hvert erfart at er bare tull. Selv med et påskrudd UV-filter, så sniker det seg støv inn på frontelelmentet. Så før jeg innså at jeg kunne greie meg uten UV-filter (altså med motlysblender som beskyttelse mot slag), så var det ukentlig prosedyre å løsne filteret og pusse/blåse vekk støv imellom. Dette holdt jeg på med i nærmere 20 år før jeg plutselig innså hvor tåpelig det var ;-)

 

Men tilbake til objektivdeksler. For meg er det forbruksvare. Jeg mister de, og kjøper nye når jeg føler at det trengs.

 

En snorgreie vil lett komme i veien, siden den må festes på noe. For det første under fotografering (jeg har mer enn nok med kameraremmen som er i veien). Under objektivbytte vil det bli helt håpløst å skulle feste en slik snor på huset (eller en annen plass), før jeg kan begynne å fotografere. Hvis du bytter objektiv en del, ser jeg for meg at snora blir hengende å slenge. Og da mister du det i hvert fall.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Mulig jeg burde ha funnet det, men er det noen som vet av plasser hvor man får kjøpe slik et lokk som skal være foran linsa når kamera ikke er i bruk.

 

Jeg har et "krav" til det da: Det må gå an å feste en snor til det... Jeg har rotet bort lokket så mange ganger nå, at nå er det på tide med et som alltid er med meg. hehe.

8735805[/snapback]

 

Kanskje en foto-bruktbutikk kan ha noe? :) For eksempel Antonio Stasi, som er i Bergen. Ofte er det dyrt for sånne små ekstradeler i fotobutikker.

Lenke til kommentar

Mine objektivdeksler bor i lomma.

 

8738374[/snapback]

 

Fornuftig råd - mine deksler fant ut at de skulle bli igjen i Kenya i fjor ;)

 

Jeg har kjøpt nytt på FotoVideo - de har noen utgaver fra Hama (som lar deg ta de av med solskejrmen på) - OK men ikke gratis...

 

Tom

Lenke til kommentar
Hvis du har et valg så kjøp den typen som do kan ta av med solblenderen montert.

http://www.digitalrev.com/ebay/quicksave/p...s_cap_nikon.jpg

 

Solblenderen kan gjøre stor forskjell på kvaliteten på bildene og linselokk som er umulige å få av når solblenderen er montert er fantastisk irriterende.

8737666[/snapback]

Tamron sine har en tilsvarende mekanisme som den Kristallo viser til, hvis du ikke får tak i Nikon.

 

Mine objektivdeksler bor i lomma. Det første jeg gjør før jeg går ut, er som regel å legge det der. For meg er motlysblender på det mest naturlige når jeg er i fotomodus, siden det har stor betydning for kontrasten i bildene. Sol (eller annet direkte lys) på frontelementet, har mye større negativ effekt på bildene, enn litt støv og småflekker på frontelementet.

Og når motlysblenderen er på, er frontelementet bruktbart beskytta mot slag og smuss, uten deksel.

Så jeg tror faktisk det er mulig å leve et fullverdig liv, uten objektivdeksel ;-)

 

Jeg trodde lenge at objektivdekslet beskytter mot støv. Men det har jeg etter hvert erfart at er bare tull. Selv med et påskrudd UV-filter, så sniker det seg støv inn på frontelelmentet. Så før jeg innså at jeg kunne greie meg uten UV-filter (altså med motlysblender som beskyttelse mot slag), så var det ukentlig prosedyre å løsne filteret og pusse/blåse vekk støv imellom. Dette holdt jeg på med i nærmere 20 år før jeg plutselig innså hvor tåpelig det var ;-)

 

Men tilbake til objektivdeksler. For meg er det forbruksvare. Jeg mister de, og kjøper nye når jeg føler at det trengs.

 

En snorgreie vil lett komme i veien, siden den må festes på noe. For det første under fotografering (jeg har mer enn nok med kameraremmen som er i veien). Under objektivbytte vil det bli helt håpløst å skulle feste en slik snor på huset (eller en annen plass), før jeg kan begynne å fotografere. Hvis du bytter objektiv en del, ser jeg for meg at snora blir hengende å slenge. Og da mister du det i hvert fall.

 

Mvh Tim Typo

8738374[/snapback]

 

Ikke rart at du får støv på linsa :p . Lomma er vel den plassen i verden der det finnes mest støv. Dette setter seg selvfølgelig fast i mekanismen i filteret og havner på linsa når du setter det tilbake på objektivet. Legg det i veska og hold denne ren. Lomma er til for å samle lommerusk :tease:

Lenke til kommentar
Kanskje en foto-bruktbutikk kan ha noe?  :)  For eksempel Antonio Stasi, som er i Bergen. Ofte er det dyrt for sånne små ekstradeler i fotobutikker.

Var da flere som hadde fått tak i objektivdeksel til en 50-lapp (original Nikon 67mm eller 72 mm hvis jeg ikke husker feil) hos Preus foto. Aner ikke hva "listepris" er, men en femtilapp blir det jo fort på eBay også (med frakt)...
Lenke til kommentar

Ikke rart at du får støv på linsa  :p . Lomma er vel den plassen i verden der det finnes mest støv. Dette setter seg selvfølgelig fast i mekanismen i filteret og havner på linsa når du setter det tilbake på objektivet. Legg det i veska og hold denne ren. Lomma er til for å samle lommerusk  :tease:

8750880[/snapback]

Bedre med støv på frontelementet enn støv på hjernen :tease:

Seriøst: Støv på frontelementet bekymer meg svært lite. Så lenge det ikke er helt gjengrodd har det minimal betydning. Dråper og sol derimot, det har innvirkning, og motlysblender beskytter utmerket mot begge deler.

 

Ellers så må jeg nok innrømme at det er en del støv i fotobagen til tider ;)

Er redd for at det kan være mer der, enn i lommene mine. Men nå driver jeg rein skjer flisespikking. Ble litt inspirert av ditt svar bengh ;)

Lenke til kommentar
Og når motlysblenderen er på, er frontelementet bruktbart beskytta mot slag og smuss, uten deksel.

Så jeg tror faktisk det er mulig å leve et fullverdig liv, uten objektivdeksel ;-)

Bare for å avkrefte denne myten en gang for alle, så hadde jeg et uhell der noen skulle være greie å hente kamerasekken min for meg, og selvfølgelig gikk det altfor fort i svingene... Kamerasekken var åpen, og kamera med objektiv og ekstra objektiv gikk i asfalten. Solblenderen som satt påmontert spruta i alle retninger, og det som reddet objektivet mitt var påmontert filter. Bytta dette og objektivet var gulle-godt. Tok en liten test og brøt av en ekstra bit av den allerede ødelagte solblenderen, og den tålte så godt som ingenting.

Mulig det ikke var dette Fototim viste til, men solblenderen er ikke noen beskyttelse annet enn mot innfallslys, nettopp det den er konstruert for.

 

Ellers er det ikke vanskeligere å få tak på sånne deksler enn å gå inn i nærmeste fotobutikk og spørre. De aller fleste har et utvalg av sånt, både originale og tredjeparts. At prisen blir så vanvittig mye høyere enn ebay er bare tull. Likevel, syns du det er for dyrt eller du ikke liker lokket er det jo bare å la være å kjøpe, i fotobutikken kan man nemlig se på og ta på varen før man kjøper, i motsetning til ebay og internettbutikker. Man kan også få veiledning og hjelp. Service kalles det, og det er et ukjent begrep i internetthandelen. :ph34r:

Lenke til kommentar
Og når motlysblenderen er på, er frontelementet bruktbart beskytta mot slag og smuss, uten deksel.

Så jeg tror faktisk det er mulig å leve et fullverdig liv, uten objektivdeksel ;-)

Bare for å avkrefte denne myten en gang for alle, så hadde jeg et uhell der noen skulle være greie å hente kamerasekken min for meg, og selvfølgelig gikk det altfor fort i svingene... Kamerasekken var åpen, og kamera med objektiv og ekstra objektiv gikk i asfalten. Solblenderen som satt påmontert spruta i alle retninger, og det som reddet objektivet mitt var påmontert filter. Bytta dette og objektivet var gulle-godt. Tok en liten test og brøt av en ekstra bit av den allerede ødelagte solblenderen, og den tålte så godt som ingenting.

Mulig det ikke var dette Fototim viste til, men solblenderen er ikke noen beskyttelse annet enn mot innfallslys, nettopp det den er konstruert for.

<snip>

8754955[/snapback]

Sånn som jeg leser historien din, så mener jeg den faktisk bygger opp om "myten" at motlysblender beskytter. Filter, objektiv og kamerahus holdt jo. Hva forlanger du egentlig?

At motlysblenderen skal sette kameraet i seriemodus og fotografere sånn at du får bilder av fallet?

 

En annen ting er at det finnes gode og dårlige motlysblendere. Den som sitter på kitobjektivet mitt er mer plastic fantastic enn andre (ikke så underlig, noe må de vel spare på). Så den har jeg liten tro på at beskytter noe særlig mot slagskader. De som sitter på de andre objektivene har jeg mer tro på. De føles mer solide.

 

Jeg har forresten en lignende historie hvor motlysblenderen faktisk holdt. Fint og flott det. Men av en eller annen grunn knuste filteret i stedet. Dette er lenge siden, men jeg synes å huske at filteret kosta omtrent det dobbelte av motlysblenderen. Jeg lurer på om filteret hadde holdt om motllysblenderen hadde knust, siden den da ville absorbert en del av støtet. Umulig å si.

 

La meg til slutt omformulere meg, fra forrige innlegg. Jeg vet at det går an å leve et fullverdig liv uten obejktivdeksler. Jeg har gjort det i 10 år.

 

Mvh Tim Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Mange måter å lese bibelen på.

Just my humble oppinion.

8756882[/snapback]

En hver er salig i sin tro er det og noe som heter ;)

Kos deg du, med eller uten motlysblender.

 

Mvh

8759635[/snapback]

Akkurat nå er jeg uten på det objektivet, bare fordi jeg ikke har surra meg til å bestille ny...

Men det blir nok en ny en, for å beskytte mod innfallslys :cool:

Lenke til kommentar
Mange måter å lese bibelen på.

Just my humble oppinion.

8756882[/snapback]

En hver er salig i sin tro er det og noe som heter ;)

Kos deg du, med eller uten motlysblender.

 

Mvh

8759635[/snapback]

Akkurat nå er jeg uten på det objektivet, bare fordi jeg ikke har surra meg til å bestille ny...

Men det blir nok en ny en, for å beskytte mod innfallslys :cool:

8760036[/snapback]

Skylapper er og effektivt mot innfallslys.

Nå tror jeg ikke jeg kommer på flere småironiske svar, så jeg gir meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...