Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3 spm. ang. router/hastighet/porter

Anbefalte innlegg

Har 3 spørsmål jeg lurer på:

Først kan jeg si at jeg bor i en bygning som er kontorbygning om dagen, hvor sånn rundt 8 maskiner er tilkoblet ett nettverk med telenor "mini" 2000/250 hastighets ADSL. Hvor det er linksys router trådløst nett..

Spørsmål 1: Jeg har ikke åpnet eller gjort noe med noen porter på routeren til min datamaskin. Kan dette før til at hastigheten min / msn samtaler / online spill hakker/ går tregt? Iallefall gjør dem dette, og det skulle ikke skjedd med en "ok" linje som 2000/250 er. Selv om det ikke er "top notch".

Spørsmål 2: Hastigheten på linjaen min skal jo i teorien være 2000. Men når jeg kjører båndbredde test på både hw.no og itavisen er det TOTALT forskjellig hva jeg får fra sekund til sekund. Varierer mellom 500 - 1800 omtrent. HELT random hva jeg får til. Opphastigheten er dog den samme.

Spørsmål 3: Om jeg hadde fått ansvarlig til å oppgradere hastigheten til 4000/400 hadde det kunne hjulpet på hastighet selv om det hadde vært portene/routern det er noe i veien med?

Etter en 6 års tid med TRÅD-nett må jeg innrømme at jeg skjønner nå hvorfor folk er så skeptiske til trådløst nettverk, ettersom det bare er problemer med dette :mad:

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når linja er treig og resultatene på speedometere er ustabile, er det når det sitter folk og jobber på de andre PCene? Prøv å få tatt en hastighetstest når det ikke er noen andre der.

Tviler på at det hjelper å åpne porter til vanlig ting som nettsurfing, MSN og spill. Hvis de andre personene bruker linja mye kan det være en grunn til at det går treigt, men skjekk når det ikke er noen der så får du sett om det er det, eller om det er noe galt med linjen din.

Det kan være at du har dårlig signal til den trådløse routeren. Hvis det er mulig kan du prøve å flytte PCen nærmere å skjekke, eller prøve med en bærbar nærmere.

Lenke til kommentar

Jeg pinget www.vg.no uten forstyrrelse fra andre som brukte dataene siden alle untatt min er slått av.

Slik så dette ut

Nei, jeg har bare såvidt signal inn til routern ja, kan dette skape dårlig og ustabil hastighet? Trodde det var enten eller jeg. Er slaggsteinsvegger i dette huset, og rekkevidden er stram på routern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...