MaestroN Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg har kjørt Debian på en av maskinene mine over lengre tid. Men nå vil den ikke boote skikkelig. Den stopper opp med en Kernel Panic når jeg prøver å boote. Hvordan kan jeg få access til boot fila når den ikke engang vil starte med live cd? Det virke som om det er harddisken den isje finne. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Mer info! En kernel panic er like informativt som betegnelsen 'blåskjerm' i Windows. Lenke til kommentar
MaestroN Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Mer info! En kernel panic er like informativt som betegnelsen 'blåskjerm' i Windows. 8737090[/snapback] Beklager.. Her er feilmeldingen som kommer når eg booter: kernel panic Unable to mount root fs on unknown-block(0,0) Og når jeg prøver med Knoppix eller Morphix live-cd`er får jeg: kernel panic Unable to mount root fs on unknown-block(9,0) Lenke til kommentar
Crewer Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Det virker som det er feil på en blokk i harddisken. Altså en harddisk-krasj. Lenke til kommentar
MaestroN Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Finnes det en måte å få fikset dette? En eller annen live-cd som kan kjøre en fdisk eller noe slikt? Er data på disken som jeg gjerne skulle hatt fatt i Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Gi oss flere linjer før den siste der. Mest sannsynlig er det angitt feil root-partisjon. Lenke til kommentar
wsp Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Her er en live cd som har de fleste verktøyene du sannsynligvis får bruk for: SystemRescueCd Hvor enkelt eller vanskelig det vil være å få tilbake dataene kommer an på i hvor stor grad disken er blitt ødelagt. I værste fall vil IBAS være siste mulighet. Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Du har ikke endret/satt inn nye harddisker/enheter i maskinen? Lenke til kommentar
deviant Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Maskinen prøver å fortelle deg at den ikke finner root partisjonen under boot. Dette kan skyldes endringer i antall eller rekkefølge på tilgjengelige disker, eller skade på disken eller disksystemet. Du bør spørre deg sev om du har satt inn eller tatt ut noe maskinvare, endret noen bios instillinger, oppdatert eller endret linux kjernen, eller gjort endringer på boot manageren (grub/lilo). At heller ikke knoppix klarer å boote kan tyde på at noe er i veien med IDE/ATA kontrolleren i maskinen (forutsatt at du ikke forsøker å mounte root fra harddisk når du booter knoppix, i så fall bør du forsøke å mounte root fra cd'en). Endret 7. juni 2007 av deviant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå