Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NSB har anmeldt meg - Dokfalsk - ikke min feil!

salah

Anbefalte innlegg

Hele saken er jo ren svindel fra NSB sin side. Jeg har alltid fryktet kontrollører og med en gang jeg ser dem tar jeg opp kortet for jeg vet hvor kjipt det er å drite seg ut foran en diger mengde som tenker "herregud, har han ikke råd til å betale en billett på 25 kr?", føler folk ser særlig stygt på meg fordi jeg heller ikke er norsk. Av den store mengden folk var jeg den eneste som ble dobbelsjekket. Det så jeg veldig godt. Og det var andre ungdommer som kom på toget ved at "de hadde kjøpt feil billett" og de fikk gå gratis.

8744747[/snapback]

Hmmm...

Nå synes jeg det begynner å bli mange spekulasjoner her.

Jaha?

Kun du som ble dobbeltsjekket?

Ja. Det var rushtid og det var utrolig mange på toget.

Andre som fikk gå gratis?

Et kjærestepar hevdet de hadde kjøpt feil billetter, og mente de hadde tatt feil tog, den skulle gå på spor 10, men de klarte å ta den på spor 9. Og kontrolløren sa "Ja, men det har gått en time så den er utdatert", og paret hevdet på sin side at de hadde ventet på toget.

Synes rett og slett at det begynner å høres litt vildt ut nå!

Fortsatt, jaha?

Hvilken type bilett av det du ble tatt med?

SL månedskort for ungdom, Oslo/Akershus

Hvorfor skulle bilettkontoret skrive noe på biletten din?

Da jeg stemplet billeten var det like før toget gikk og hun skjønte sikkert at jeg skulle til Oslo og spurte meg om hun skulle stemple billetten for meg. Jeg svarte da ja for jeg hadde veldig dårlig tid og hun stemplet den for meg. Enkelt og greit. Prøv å rekk et tog som går innen et minutt og du skal se at billettkontoret veldig ofte spør om de skal stemple for deg.

Jeg har bevis på at det ikke er min skrift, at skriften gjerne er en voksen sin.

Skolen min kan utlevere tidligere prøver og innleveringer og sjekke det mot skrifta som ble skrevet på månedskortet. Jeg har til dels skriftvansker og bruker dermed lite håndskrift. Så jeg kan godt få scannet inn kopien jeg fikk av NSB av månedskortet mitt så skal du se at jeg ikke på noen måter lyver om noen ting.

Ikke minst, hvordan oppførte du deg mot kontrolløren(e) når du ble tatt?

8745427[/snapback]

Helt normalt? Hun kom bort til min vogn, vi satt tre personer der, to av oss hadde månedskort, en betalte. Den som betalte, betalte jo, og jeg og hun dama viste månedskortet og hun så raskt på det, hun gikk bort til neste seterad og kom plutselig tilbake og sa "få se på månedskortet ditt igjen", og jeg ga den til hun og hun sa "det har gått ut, du har skrevet på feil dato". Jeg så på månedskortet og først da ble jeg klar over at månedskortet mitt var feil påskrevet. Jeg har ikke lagt merke til dette fordi jeg var i Irland omtrent hele denne mellomtiden. Hvis du skal ha dokumentasjon på at jeg har vært i utlandet omtrent alle dagene jeg hadde månedskortet (og derfor ikke brukt det så mye) så skal du få det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor,31/05-2007 : 00:02]Hvilken type bilett av det du ble tatt med?

Raptor,31/05-2007 : 00:02]Hvorfor skulle bilettkontoret skrive noe på biletten din?

Da jeg stemplet billeten var det like før toget gikk og hun skjønte sikkert at jeg skulle til Oslo og spurte meg om hun skulle stemple billetten for meg. Jeg svarte da ja for jeg hadde veldig dårlig tid og hun stemplet den for meg. Enkelt og greit. Prøv å rekk et tog som går innen et minutt og du skal se at billettkontoret veldig ofte spør om de skal stemple for deg.

8746013[/snapback]

Så hun stemplet biletten din med et vanlig stempel, og der ble det en feil?

Personlig har jeg aldri opplevd at bilettkontoret stempler månedskortene, da SLI månedskort for ungdom/studenter er fleksible, og kan stemples ombord på toget av konduktøren.

Dato/klokkeslett setter man vanligvis på etter at kortet er stemplet.

Skulle gjerne likt å høre konduktør/NSB sin versjon av denne saken... :)

Lenke til kommentar
Jeg, som ikke aner hvordan SL sitt månedskort fungerer, og synes det er enda merkeligere at man skal ha billett og kort samtidig, har falt av for lenge siden.

8749053[/snapback]

Med SL månedskort har du to deler.

Del 1: ID kort/kundekort, som inneholder ditt navn, bilde, fødselsdato og et kundenummer.

Del 2: En bildett du kjøper. Denne er gyldig fra datoen du stempler biletten, og en måned frem i tid. Er biletten din stemplet 2. januar så er kortet gyldig til 2. februar. Kortet stemples vanligvis av konduktør eller i stemplingsautomat. Etter kortet er stemplet påfører du manualt stemplingsdato (med pen), samt kundenummer og fødselsdato.

Noen ganger påfører bilettkontoret kundenummer og fødselsdato for deg.

Lenke til kommentar
Noen ganger påfører bilettkontoret kundenummer og fødselsdato for deg.

8749562[/snapback]

Aha. Og i dette tilfellet hadde billettdamen altså ført på feil dato med penn, selv om det var stemplet riktig? Og skylden skal de gi til kunden. :hrm: Dette burde jo vært en smal sak å oppklare.
Lenke til kommentar
Raptor,31/05-2007 : 00:02]Hvilken type bilett av det du ble tatt med?

Raptor,31/05-2007 : 00:02]Hvorfor skulle bilettkontoret skrive noe på biletten din?

8746013[/snapback]

Så hun stemplet biletten din med et vanlig stempel, og der ble det en feil?

Hun stemplet selvfølgelig riktig stempel med en stempelgreie (hva heter det?) men da hun stemplet det skrev hun også på datoen for hånd for meg. På denne datoen skrev hun 07. januar.

Personlig har jeg aldri opplevd at bilettkontoret stempler månedskortene, da SLI månedskort for ungdom/studenter er fleksible, og kan stemples ombord på toget av konduktøren.

Dato/klokkeslett setter man vanligvis på etter at kortet er stemplet.

Skulle gjerne likt å høre konduktør/NSB sin versjon av denne saken...  :)

8748986[/snapback]

Hele problemet mitt er jo også å finne ut denne kundebehandleren. NSB sier de ikke har noe mulighet ettersom det er internt dokumentasjon om hvem som har arbeidet der den tiden.

Hadde jeg funnet denne kundebehandleren hadde jeg selvfølgelig også fått hun til å vitne for meg.

Jeg skal se om jeg får scannet inn et bilde av det "forfalskede" månedskortet og imorgen skal jeg be skolen utlevere en kopi av f. eks. tentamen jeg har hatt i matematikk så dere kan se min skrift, som bevis skal jeg få skolen til å underskrive akkurat den tentamen for meg.

Lenke til kommentar

Skal personlig skrive et klagebrev for deg hvis det hjelper. Synes det er merkelig at det faktisk er et par slike saker, og ingen bøter frafaller. Så, jeg skal gjerne skrive et brev, enten det hjelper eller ikke. For all del, et avisinnlegg hadde sikkert også gjort seg. Tror poenget her må være at du må gjøre allmennheten klar over hva NSB driver med, og hvis du gjør dette pinlig nok for dem, så skal du nok se at det blir fart i saken.

Lenke til kommentar
*snipp*

8749895[/snapback]

Prøv å få opp en kopi du. Hvis det er slik som du beskriver at stemplingen viser korrekt dato, mens det påskrevne ikke gjør det, så ville jeg vel klø meg i hodet over argumentasjonen til NSB. Jeg kan ikke tenke meg at noen stempler et kort med dagens dato og skriver en vesentlig eldre dato på kortet.

Har selv hatt det problemet med NSB og sporveiene fordi de ikke er vant med å lese romerske tall, hvilket har endt med to "kontroller" hvor jeg blir mistenkt for ugyldig billett. Sl på sin side klør seg i hodet over deres manglende kompetanse til å lese bilettene korrekt.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Legger ved brevet fra NSB som dere kan lese.

Legger senere med kopi av selve månedskortet, må bare finne det igjen.

EDIT: Måtte redigere bort navn og adresse.

post-44390-1181047157_thumb.jpg

Endret av salah
Lenke til kommentar
Akkurat dette jeg stiller meg grønn til også. Hva skal en underskrift med en annen dato ha og si når stemplings datoen står der?

Tror det er ugler i mosen her.

8787111[/snapback]

Personlige månedskort tror jeg er noe slikt på kanskje? Er ikke helt sikker, men tror de både skal ha stemplet dato og skrevet dato, eller noe.

Lenke til kommentar
Personlige månedskort tror jeg er noe slikt på kanskje? Er ikke helt sikker, men tror de både skal ha stemplet dato og skrevet dato, eller noe.

8789375[/snapback]

Ja. Man får et stempel, og må skrive på akkurat det samme for hånd også..

Lenke til kommentar
Akkurat dette jeg stiller meg grønn til også. Hva skal en underskrift med en annen dato ha og si når stemplings datoen står der?

Tror det er ugler i mosen her.

8787111[/snapback]

8789375[/snapback]

Jammen på hvilken måte skal det ha å si? Jeg skjønner ikke hvorfor nsb skal anmelde han for dok. forfalskning når det er umulig og jukse med det? Stempelet viser jo dato. Hvorfor har det noe å si om det er en feil påskrevet dato?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...