Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NSB har anmeldt meg - Dokfalsk - ikke min feil!

salah

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på med en månedskort som konduktøren på NSBs luke i Oslo S ga meg og hun stempla og skrev på datoen for meg, stemplet viste "02. januar 2007" mens hennes skrift viser "07. januar 2007", og på grunn av dette har jeg fått 1500 kr i bot og blitt nå politianmeldt for "dokumentforfalskning" samtidig som de krever en rettssak med 8000 kr i saksomkostninger hvis jeg taper, noe jeg helt sikkert gjør.

NSBs mål er å frakte oss fra punkt A til punkt B, og de pengene som blir brukt på å ta folk som "forfalsker" månedskort kan heller brukes på å få for eksempel togets signalsystemet til å funke. Vi vet alle hvor fint disse funker..

EDIT: Det var månedskort, ikke billett. Beklager skrivefeil.

EDIT2: Å skrive i sinne er ikke lurt. Skrevet om med mer seriøs tone.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og denne saken holder faktisk på. Dette er jo ren terrorisering. Jeg har skrevet 4 brev allerede, og må idag skrive min 5.

8734295[/snapback]

Er det lenge siden? Jeg ville tro at det enkleste ville være å få tak i damen som solgte deg billetten. Men å kalle dette forfalskning? Må si de tar deg for å være litt av en mesterhjerne hvis litt pennekludring skal være en forfalskning. Uansett: I denne saken burde de jo ha prøvd å komme i kontakt med billetselgersken så fort som mulig for å verifisere historien din. Men det er jo ikke noe nytt at behandlingen man får hos NSB er svært varierende.
Lenke til kommentar

Ja, nei nå stjal jeg tråden til Snobjorn også. Beklager det.

Poenget med historien min er: glem det, ikke bruk ressurser på dette. Gi opp saken. Uansett grunn, du har tapt. Les brevet, der står det faktisk (tro det eller ei) at "NSB vedtar en lov som sier at konduktøren har som regel rett" som vil si i dems øyne er du en hardbarka kriminell drittsekk. Bare betal, bli ferdig med dem og husk på at uansett hva du foretar deg, kommer en konduktør og sier "billetten din er gyldig, men jeg liker ikke fargen på kulepennen du har skrevet med så jeg gir deg bot og anmelder deg for dokumentforfalskning" så bare bøy deg og betal. Spar deg selv for drit fra dem.

Personlig måtte jeg sitte hjemme foran en PC i 25 varmegrader i Spania og skrive et brev til dem, og da jeg skrev brevet ble jeg bedt om å skrive en ny til Conecto AS for de hadde overtatt saken. Alt dette for en togreise som kunne kosta meg 25 kroner. Hadde jeg bare hatt de 25 kr i lomma akkurat da...

Et lite spørsmål er, jeg betaler ikke de pengene uansett. Det kommer ikke på tale. Så hva blir egentlig straffen for sånt? Jeg blir jo anmeldt for akkurat det samme som menneskesvindlere, svindlere osv: dokumentforfalskning...

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål er, jeg betaler ikke de pengene uansett. Det kommer ikke på tale. Så hva blir egentlig straffen for sånt? Jeg blir jo anmeldt for akkurat det samme som menneskesvindlere, svindlere osv: dokumentforfalskning...

8734855[/snapback]

Hvis du blir dømt, får du vel valget mellom bot eller fengsel.

Nekter du å betale boten, blir det fengsel.

Lenke til kommentar

8734855[/snapback]

Hvis du blir dømt, får du vel valget mellom bot eller fengsel.

Nekter du å betale boten, blir det fengsel.

8734891[/snapback]

Ærlig talt.. Hvor mange dager vil det være snakk om, er det noen dager, uker?

Vet straffen varierer, men vil det kunne anslås på hvor mye det er?

Kan jeg eventuelt gå til en sivil rettsak? Jeg har veldig lite lyst til å bli sett på som svindler for usle 25 kr som de ikke har rett på.

Lenke til kommentar

Det vet jeg dessverre ikke. Dette er jo en "fillesak", så tatt helt fra det blå vil jeg tippe én-to uker. Men som sagt, jeg vet ikke. Kanskje samfunnstjeneste?

Kan jeg eventuelt gå til en sivil rettsak? Jeg har veldig lite lyst til å bli sett på som svindler for usle 25 kr som de ikke har rett på.

8734916[/snapback]

Tja, hva skal du gå til sak for?

Om du blir dømt i straffesaken så får du det jo uansett på rullebladet, samme hva utfallet blir i en sivil sak.

J*vlig kjedelig, for å si det forsiktig..

Til trådstarter: Får du avslag på klagen, betal boten og bli ferdig med det. Det er det utvilsomt enkleste. Sure penger, men det er sånt som hender de fleste en gang eller to i livet..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

8734916[/snapback]

Dersom du bestrider kravet er de vel nødt til å vinne over deg i en rettssak før du må ut med noe som helst. Ta godt vare på biletten i hvert fall.

Snobjorn: I ditt tilfelle er saken litt verre. Man plikter nemlig å sette seg inn i reglene for kollektivtransport dersom man bruker den. Det ble i hvert fall hevdet av en bruker i en annen tråd på jus-forumet (der denne kanskje hører mer hjemme?). Uansett: Slik skal man ikke behandle kundene sine, og iom at konduktørenbehandlet en annen reisende på en helt annen måte bør du kunne få nsb til å tenke seg om. De er ikke tjent med dårlig PR. Dere kunne for eksempel funnet noen flere som har lignende erfaring med nsb og gå til presssen sammen?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Jeg er 17. Brevet ble sendt til "Navn v/Foresatte".

Og denne saken holder faktisk på. Dette er jo ren terrorisering. Jeg har skrevet 4 brev allerede, og må idag skrive min 5.

8734295[/snapback]

Dersom tonen i brevene er den samme som første post i denne tråden er det ikke rart du ikke kommer noen vei hvertfall.

Får du en bot du nekter å betale, blir det enten sendt til Statens Innkrevingssentral eller du blir sendt til soning. Mest sannsynlig er at kravet sendes til Statens Innkrevingssentral, som så sørger for å få inn pengene. Og ja, de sørger for å få inn pengene. SI kan bl.a. foreta utleggsforretning, altså trekk i lønn/trygd eller ta pant i eiendom eller formuesgoder som det heter. SI kan også få namsmannen til å ta utlegg i løsøre. Eiendom eller formuesgoder/løsøre som det er tatt pant i kan tvangsselges for å dekke kravet.

Lenke til kommentar
*snip*

8736100[/snapback]

Dersom han bestrider kravet og nekter å vedta boten er de nødt til å få ham dømt lenge før hverken namsmann eller noen annen kommer inn i bildet.

8736212[/snapback]

Jeg snakket om dersom han ble dømt og fikk en bot.

Lenke til kommentar

Det vet jeg dessverre ikke. Dette er jo en "fillesak", så tatt helt fra det blå vil jeg tippe én-to uker. Men som sagt, jeg vet ikke. Kanskje samfunnstjeneste?

8734916[/snapback]

Tja, hva skal du gå til sak for?

Altså NSB skal gå til sak mot meg. Hørte litt tidligere denne måneden at jeg kunne be dem gå til sivil rettssak siden jeg nektet å betale boten.

Jeg er 17. Brevet ble sendt til "Navn v/Foresatte".

8734295[/snapback]

Dersom tonen i brevene er den samme som første post i denne tråden er det ikke rart du ikke kommer noen vei hvertfall.

Tonen i brevet er - naturligvis - litt hyggeligere.

Skriver nytt brev imorgen, så får vi se hvordan utfallet blir.

Lenke til kommentar
NSB er en gjeng laverestående tullinger. Jeg gikk på med en billett som hun hora på NSBs luke i Oslo S ga meg og hun stempla og skrev på datoen for meg, stemplet viste "02. januar 2007" mens hennes skrift viser "07. januar 2007", og på grunn av dette har jeg fått 1500 kr i bot og blitt nå politianmeldt for "dokumentforfalskning" samtidig som de krever en rettssak med 8000 kr i saksomkostninger hvis jeg taper, noe jeg helt sikkert gjør.

Neste gang blir jeg heller voldtektsmann, da går ihvertfall saken fort over.

NSBs kapitalistiske drit skal liksom frakte oss fra punkt A til punkt B, og de pengene som blir brukt på å ta folk som "forfalsker" månedskort kan heller brukes på å få for eksempel togets signalsystemet til å funke. Vi vet alle hvor fint disse funker..

8734018[/snapback]

Anmeldt? Herregud, 7 og 2 kan lett skrives feil. Det burde da ethvert oppegående menneske skjønne.

Synes det er veldig drøyt av dem, Bot og anmeldelse for en liten fillesak.

Lenke til kommentar

Man tjener ingenting på det enn å være dum og drite seg ut foran en mengde folk i et stappfull tog. Kontrollører ser ikke på det selvskrevne datoen under kontroll, men heller maskinstemplet. Det er såpass få som skriver den selvskrevne datoen at kundeservice som jobber i luka skriver gjerne datoen for deg.

Hele saken er jo ren svindel fra NSB sin side. Jeg har alltid fryktet kontrollører og med en gang jeg ser dem tar jeg opp kortet for jeg vet hvor kjipt det er å drite seg ut foran en diger mengde som tenker "herregud, har han ikke råd til å betale en billett på 25 kr?", føler folk ser særlig stygt på meg fordi jeg heller ikke er norsk. Av den store mengden folk var jeg den eneste som ble dobbelsjekket. Det så jeg veldig godt. Og det var andre ungdommer som kom på toget ved at "de hadde kjøpt feil billett" og de fikk gå gratis.

Lenke til kommentar
Hele saken er jo ren svindel fra NSB sin side. Jeg har alltid fryktet kontrollører og med en gang jeg ser dem tar jeg opp kortet for jeg vet hvor kjipt det er å drite seg ut foran en diger mengde som tenker "herregud, har han ikke råd til å betale en billett på 25 kr?", føler folk ser særlig stygt på meg fordi jeg heller ikke er norsk. Av den store mengden folk var jeg den eneste som ble dobbelsjekket. Det så jeg veldig godt. Og det var andre ungdommer som kom på toget ved at "de hadde kjøpt feil billett" og de fikk gå gratis.

8744747[/snapback]

Hmmm...

Nå synes jeg det begynner å bli mange spekulasjoner her. Kun du som ble dobbeltsjekket? Andre som fikk gå gratis? Synes rett og slett at det begynner å høres litt vildt ut nå!

Hvilken type bilett av det du ble tatt med? Hvorfor skulle bilettkontoret skrive noe på biletten din?

Ikke minst, hvordan oppførte du deg mot kontrolløren(e) når du ble tatt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...