BakerHansen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Vet ikke helt hvor jeg skulle poste denne men kom ikke frem til noe bedre enn Skole og leksehjelp akkurat nå. Tingen er rett og slett at jeg driver å lurer på om jeg skal kjøpe meg en bærbar pc. Jeg prøvde å tenke meg grunner til hvorfor jeg skulle trenge dette? Og kom frem til at det kan være bra å ha i videregående skole. Så spørsmålet er vel egentlig om bærbar pc er et bra hjelpemiddel / nødvendig i tiden fremover ( videregående ). Har tenkt til å gå allmenn linje forresten. Noen som har noen erfaringer? Endret 29. mai 2007 av _Magnus_ Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Nyttig - absolutt. Men nødvendig? Alle klassen har en bærbar PC hver (skolen sørger for det) og jeg må si det har vært utrolig nyttig. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg kjøpte meg bærbar pc før dette skoleåret. Er jo praktisk, jeg får faktisk samlet opp alle notatene mine, istedet for at de flyter rundt i sekken/ alle andre steder. Dog, det blir litt tungvint fra time til time, opp og ned med pcen osv. En annen ting er at det også er fort gjort å snike seg unna skolearbeid, og henge på forumet, spille spill, msn osv. VELDIG fort gjort Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Vel, om du trenger en god grunn til å kjøpe en bærbar pc, så trenger du ikke å lete lenge. Stadig flere skoler baserer seg mer på PC-/IT-bruk, og det blir dermed enklere om man har sin egen maskin. Programmer som Word og Excel er selvsagte, men stadig flere områder blir inkludert i PC-bruk, som f.eks. billed-/filmredigering og informasjonssøk. Har man da en egen maskin, kan man jobbe uavhengig av skolens maskiner, ikke innenfor deres begrensninger, og man kan generelt gjøre hva man vil med maskinen uten at noen gir deg pekefingeren. Andre relevante spørsmål er; vil du komme til å bruke maskinen utenom skolen? Hvor interessert er du i data/IT? Hvor mye penger ser du for deg å bruke. Om du ikke har store interesser, og du trenger en helt basic maskin, så kan du slippe unna med 5-6000 kroner. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Bærbar PC på skolen har en utrolig nytteverdi, i hvert fall for meg. Jeg gikk til innkjøp av en 12" som glir rett ned i sekken, og den tar ikke stort større plass enn en skolebok. Denne erstatter alle kladdebøkene mine, i tillegg til at jeg bruker den til å lage lysbildefremvisninger, som ordbok, sjekke timeplanen, komunisere med lærere og annet dill-dall som MSN og Youtube. =p Jeg bruker den også på skrivedager og tentamener. Dette hjelper meg veldig, da jeg får mer system i rotet mitt - jeg kan flytte på avsnitt, kjøre stavekontroll og slipper å kladde to-tre ganger. Jeg kjøpte riktignok en PC som var litt dyrere enn skoletilbudet (kostet rundt 13 laken, bursdaggave fra foreldre), fordi den skolen hadde skaffet anbud på hadde laber batterilevetid og var dårlig rystet med tanke på minne o.l. (litt kjekt å kunne bruke PC-en til annet enn skolearbeid). Det siste året har skolen forbedret IKT-systemet sitt veldig òg. Nå har vi trådløst nett i samtlige rom, og de felste lærerne har lært å bruke It's-Learning. Lenke til kommentar
BakerHansen Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Har egentlig fint råd til en ganske gjev pc da. Liker godt å spille spill som BF serie, Litt WoW osv, blir nok noe Age of Conan også. Det som er , er jo at jeg har en ganske god gaming stasjonær som er 1,5 år gammelt hjemme. Så er jo bærbar relativt grei å ha meg å gjøre på LAN, reise osv? Så er egentlig ganske usikker. Men hvordan er det med å bytte deler på bærbar pc når den begynner å bli sløv? Ble veldig OT nå, så fortsett å kom med erfaringer om dere har Endret 29. mai 2007 av _Magnus_ Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Har egentlig fint råd til en ganske gjev pc da.Liker godt å spille spill som BF serie, Litt WoW osv, blir nok noe Age of Conan også. Det som er , er jo at jeg har en ganske god gaming stasjonær som er 1,5 år gammelt hjemme. Så er jo bærbar relativt grei å ha meg å gjøre på LAN, reise osv? Så er egentlig ganske usikker. Men hvordan er det med å bytte deler på bærbar pc når den begynner å bli sløv? Ble veldig OT nå, så fortsett å kom med erfaringer om dere har 8735018[/snapback] OT: Om du har råd, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en portabel maskin. Selv bruker jeg en maskin med 12" skjerm og tabletfunksjon, og som tidligere nevnt sklir den lett ned i sekken, uten å miste for mye ytelse. Prisene stiger dog en del når man kommer på mindre størrelser, men jeg personlig, mener iallefall det er verdt det, da det er mye enklere å ha den med seg rundt. Om du faktisk bestemmer deg for å kjøpe en maskin, så legg ut en prisidé her, slik at vi kan finne noe som passer for deg On-Topic: Uansett hvordan du ser på det, så er en bærbar PC en fordel, men om det derimot er nødvendig er jo spørsmålet her. Jeg mener at, ja, det er nødvendig. I dette tilfellet kan det forvares med at, man får en mye mer effektiv læring av å bruke en datamaskin, spesielt om det er ens egen. Man personligjør maskinen, slik at man jobber bedre, samtidig som det ikke blir kjedelig, da man kan ta små avbrekk på youtube o.l. Om man klarer å beherske seg eller ikke, blir et helt nytt spørsmål Anngående oppgradering av laptop, så er det egentlig veldig lite man kan/burde gjøre. Å installere/bytte minne, er som regel en relativt smal sak, men skal man gjøre noe særlig mer, så blir det hverken lønnsomt eller enkelt. Endret 29. mai 2007 av Pettern800 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Se an hvordan skolen legger opp til bruk av bærbar PC i undervisningen. Jeg kjøpte/fikk en bærbar nettopp fordi tanken bak dette nye systemet var mye IT-bruk, men det har endt opp med at jeg ikke gidder å drasse med maskinen fordi det er få timer vi faktisk får bruk for den. Flott å notere på og slikt (men for det meste foretrekker jeg å lage notater for å huske bedre, ikke for å ha det som et oppslagsverk). Vi får heller ikke bruke trådløst nett på skolen, fordi det regnes som "usikkert" at vi får tilgang. Bare tull, men IT-systemet er tregt som bare det, ble lovet tilgang to uker etter skolestart. Vent og se hva skolen mener, og om du faktisk har bruk for det, det anbefaler jeg. (12-tommer er vurdert til neste år, da søster mer eller mindre har overtatt den bærbare for øyeblikket) Endret 29. mai 2007 av Dradd Lenke til kommentar
BakerHansen Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Om du har råd, så vil jeg anbefale deg å kjøpe en portabel maskin.Selv bruker jeg en maskin med 12" skjerm og tabletfunksjon, og som tidligere nevnt sklir den lett ned i sekken, uten å miste for mye ytelse. Prisene stiger dog en del når man kommer på mindre størrelser, men jeg personlig, mener iallefall det er verdt det, da det er mye enklere å ha den med seg rundt. Personlig syntes jeg at det blir for liten skjerm. Sikkert veldig greit til å bruke på skolen selfølgelig, men blir for liten skjerm til annen bruk. Jeg er ingen ekspert på dataer så du må nok forklare litt nærmere angående ord som "Portable" og "Tabletfunksjon" Men Ja, jeg tenker at når vi nærmer oss 14-15 høvdinger så holder det. Det med at en 12" veier lite og er glir bra med i skolesekken er selfølgelig en fordel, men akkurat på størrelse så tenker jeg selv at rundt 15" passer bra. Selv om den tar litt mer plass i sekken. Til gjengjeld slipper jeg mye papirer, notatblokker, kladdebøker om jeg bruker en bærbar pc i det hele tatt. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Portabel er et annet ord for bærbar. En tablet derimot, er kort sagt en elektronisk skriveblokk; http://en.wikipedia.org/wiki/Tablet_PC Bruker til notater på skolen, og det er helt genialt. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Flere i klassen min, i hvert fall, benytter PC-en til helt andre ting enn skolearbeid i timene. Man kan lett la seg distrahere dersom man har en kjedelig time, og en PC fremfor seg. Lenke til kommentar
BakerHansen Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Flere i klassen min, i hvert fall, benytter PC-en til helt andre ting enn skolearbeid i timene. Man kan lett la seg distrahere dersom man har en kjedelig time, og en PC fremfor seg. Det tross alt mye som kan distrahere en fra å bedrive skolearbeid, handler vel mer om viljestyrke regner jeg med. Ikke alternativene. Lenke til kommentar
kevinjh Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg vil ikke anbefale deg å gå til innkjøp av en laptop med 15" skjerm. Den tar plass og veier mer. Tro meg. Det du tjener på skjermoppløsning etc. spiller ingen rolle hvis du skal gå rundt med den i sekken, bære den sammen med bøker osv. Selv sikler jeg på denne lekkerbisken! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Vet ikke hvilken klasse du går i, men til neste år får VG2 bærbare pc'er, eller stipend til å kjøpe det. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 HP kommer jo med en slik Bærbar/Tablet pc nu snart... kanskje vært noe å tatt en titt på den? http://www.hp.no/tx1000/?jumpid=in_rm_r197...o_t3_hho_tx1000 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Vet ikke hvilken klasse du går i, men til neste år får VG2 bærbare pc'er, eller stipend til å kjøpe det. 8746850[/snapback] Jeg har hørt noe om dette også, men er det for skoler over hele landet? Kilde? () Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Vet ikke hvilken klasse du går i, men til neste år får VG2 bærbare pc'er, eller stipend til å kjøpe det. 8746850[/snapback] Jeg har hørt noe om dette også, men er det for skoler over hele landet? Kilde? () 8748353[/snapback] Dette gjelder hele landet ja, kilder: lærere og høyere administrerende på skolen Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 HP kommer jo med en slik Bærbar/Tablet pc nu snart... kanskje vært noe å tatt en titt på den? http://www.hp.no/tx1000/?jumpid=in_rm_r197...o_t3_hho_tx1000 8746901[/snapback] Vil absolutt styre unna denne om du skal skrive på den. Den bruker en såkalt passiv skjermflate, som gjør at man kan bruke hva som helst til å berøre skjermen. Å skrive på denne, vil være det samme som å skrive skjønnskrift med fingermaling, og du kan ikke hvile håndflaten på den uten at det blir registrert som berøring. Om du vurderer en tablet-pc, så burde du absolutt velge en med aktiv skjerm. Etter hva jeg vet, så er det kun denne ene maskinen fra HP som jeg har sett med passiv skjerm. Prisen på en tablet er definitivt høyere enn på vanlige maskiner, så vanligvis er ikke dette et alternativ for en elev på videregående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå