Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hei. Vurderer å kjøpe meg min første moped, som er ny, og uten masse trimming, feil, skader&slitasjer, og politiknapp osv osv. Men det jeg lurer på er; trenger jeg å registrere den med skilt når jeg kjøper i butikk eller? Og må man være 18 for kjøp ved moped? Er det lovlig å øvelsekjøre på privateiendom (Stor gård, øde uten mennesker) Og hvorvidt er moped trafikk reglene, i forhold til bil, utenom det med farten? Er det ikke helt likt? I tillegg lurer jeg på hvordan man får fraktet mopeden med biltilhenger? Kan man feste den stående med reim? Og hvilken sykkel bør jeg satse på? Har tenkt på enten Suzuki, Yamaha, Derbi eller Motorspania. Og hvilken modell?? Og er trafikalt grunnkurs påbudt før man kan øvelsekjøre ? Lenke til kommentar
wolf91 Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Du må ha trafikalt for å øvelseskjøre Lenke til kommentar
sigen Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 For å svare punktvis: 1. Nei, du må ikke registrere den når du kjøper den, det er opp til hver enkelt person. Bare si ifra at den ikke skal registreres, dette vil sikkert betjeningen spør om uansett. 2. Du kan kjøre hva du vil, når du vil, så lenge det er på privat, lukket, område (legg merke til lukket) Det blir ikke betegnet som øvelseskjøring, men det har jo ingenting å si. 3. Utenom maks 45 km/t er det noen få andre regler; Du kan ikke kjøre på motorvei (gjelder klasse A og B) Utenom det er det ikke andre regler som gjelder som jeg kommer på i forbifarten, utenom en "uskreven": Alltid vik! Selv om du har retten på din side; Det er du som får vondt! 4. Dersom du setter den på støtta, og strammer lastestroppen/tauen etc. godt, skal det holde, har gjort dette flere ganger med forskjellige mopeder og lettmotorsykkler 5. Ang. sykkel; Spør noen andre, jeg har ikke peiling. 6. Trafikalt grunnkurs er vel påbudt for å øvelseskjøre med moped nå ja, men helt sikker er jeg ikke. Ta kontakt med en kjøreskole eller din lokale trafikkstasjon (nei, de biter ikke ) så får du den informasjonen du trenger Lenke til kommentar
ENAT Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Trafikalt grunnkurs er obligatorisk! Enten det er moped eller bil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 For å svare punktvis:1. Nei, du må ikke registrere den når du kjøper den, det er opp til hver enkelt person. Bare si ifra at den ikke skal registreres, dette vil sikkert betjeningen spør om uansett. 2. Du kan kjøre hva du vil, når du vil, så lenge det er på privat, lukket, område (legg merke til lukket) Det blir ikke betegnet som øvelseskjøring, men det har jo ingenting å si. 3. Utenom maks 45 km/t er det noen få andre regler; Du kan ikke kjøre på motorvei (gjelder klasse A og B) Utenom det er det ikke andre regler som gjelder som jeg kommer på i forbifarten, utenom en "uskreven": Alltid vik! Selv om du har retten på din side; Det er du som får vondt! 4. Dersom du setter den på støtta, og strammer lastestroppen/tauen etc. godt, skal det holde, har gjort dette flere ganger med forskjellige mopeder og lettmotorsykkler 5. Ang. sykkel; Spør noen andre, jeg har ikke peiling. 6. Trafikalt grunnkurs er vel påbudt for å øvelseskjøre med moped nå ja, men helt sikker er jeg ikke. Ta kontakt med en kjøreskole eller din lokale trafikkstasjon (nei, de biter ikke ) så får du den informasjonen du trenger 8734861[/snapback] Tusen takk for svar Har meldt meg på trafikalt grunnkurs idag Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Da var jeg ferdig med T.G.K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå