Typhon Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Forresten så er det faen så mange dummies når det gjelder anlegg ser jeg. 10" er lettere for magneten å flytte på som sagt, dermed blir bassen strammere og dermed bedre lydkvalitet. Du på VK1 elektro, du hadde helt rett med dette med at 10" er bedre på trance enn 12". Det er dumt av dere å si ting dere egentlig ikke vet sikkert, fordi han som la ut tråden skal kjøpe anlegg og når dere tror dere vet noe så kan det ødelegge for han ved å kjøpe feil. 8746409[/snapback] Så du mener at en 10" i en kasse tilpasset DET elementet må/skal spille "kjappere" en en 12" av samme modell? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Tussi18: En hvilken som helst befatning med Bilradiospesialisten i Kristiansand er ikke et kvalitetsstempel i min bok, snarere tvert imot. Dersom dette er svada du har fått servert derfra står det like dårlig til med kunnskapen der som jeg var redd for. Jeg begynner å bli lei av å si det, men små elementer spiller IKKE automatisk "kjappere" enn større elementer. Dersom du er overbevist om noe annet tror jeg du bør lese deg opp litt på høyttalerteori, og donere boka videre til Bilradiospesialisten avdeling Kristiansand når du er ferdig med den. - Det er absolutt ingen automatikk i at en titommer har lettere membran enn en tolvtommer. Mms bestemmes og tilpasses sammen med en drøss andre T/S- og andre parametre ut fra hva slags bruksområde det spesifikke elementet er tiltenkt. - Det er heller ingen automatikk i at en titommer har samme BxL som en tolvtommer. Igjen, dette er et spørsmål om hva ingeniøren vil at elementet skal gjøre. Man sitter ikke bare å limer sammen membraner, svingspoler og magneter og krysser fingre for at det skal bli bra. - Dersom man går ut fra (som du mener) at en titommer har lettere membran enn en tolvtommer vil dette i de aller fleste tilfeller også føre til høyere Fs. - Dette vil i sin tur igjen føre til at man ikke får like mye nivå i de lavere frekvensene som et større element med lavere Fs. Man vil simpelthen "høre mer" av den øvre bassen (50-100 hz), som igjen vil gjøre at elementet høres kjappere ut (naturlig nok, ettersom det spiller et høyere antall Hertz, svingninger per sekund). - Dette vil også føre til at man ikke grumser til resten av lydbildet i like stor grad, noe som OGSÅ vil bidra til inntrykket av at bassen er "kjappere". - Generelt sett medfører lav system Q en tørr, stram og detaljert bass (men lavere effekttålighet), mens høy system Q medfører en peakete bass med veldig mye trøkk, men veldig lite nøyanser og en "treg", pløsete bass (men med høyere effekttålighet). Og til syvende og sist er og blir 50 hz femti svingninger per sekund. Dersom du mener at et element er "kjapt" eller "tregt", hvor mange hertz spiller det i så fall da? 70? 30? Endret 31. mai 2007 av epifant Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Har ikke prøvd LIB1212 nei, er den bedre enn dynabel? Er det de som er veldig like? 8734586[/snapback] De er veldig like ja. LIB-1212 har dobbel spole 4+4 ohm, vet ikke om de selger 10" men om du vil ha det kan du jo bare høre med de. 8734749[/snapback] hvor får man kjøpt LIB-1212 er jo bedre de viss du får de til ca 1200 8742908[/snapback] Det er helt feil, de er IKKE bedre fordi om de koster 300kr mindre Og for 200 gang, lib og dynabel er IKKE den samme høyttaleren... 8745992[/snapback] LIB-1212 er samme element bortsett fra at dette elementet er dobbeltspolet. Jeg har sett og hørt begge to. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Du snakker om ting du ikke har greie på... Dynabel DY9412 og LIB1212 er IKKE samme element, det er mere som er forskjellig en den dobble spolen... sjekk litt mere før du uttaler deg du Chassi er likt, men ikke resten Endret 31. mai 2007 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Du snakker om ting du ikke har greie på... Dynabel DY9412 og LIB1212 er IKKE samme element, det er mere som er forskjellig en den dobble spolen... sjekk litt mere før du uttaler deg du Chassi er likt, men ikke resten 8748430[/snapback] Forklar hva forskjellen er da? Las en tråd på et annet forum angående samme sak og der er det kun du som sier dette... Lenke til kommentar
Defus Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hvis de har forskjellige TS spesifikasjoner er de ikke lik? Lenke til kommentar
Tiger79 Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 oj oj..her var det skrevet mye siden sist jeg var på gitt.. Dere sier alle så forskjellig, så jeg blir helt forvirret... Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Hvis de har forskjellige TS spesifikasjoner er de ikke lik? 8748750[/snapback] Eltek har vel eget testrom hvor de tar målinger av elementene sine.. Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 bare så det er sagt så kan en 12" være enklere å drive enn en 10".. mer enn mebranarealet som har noe å si. se på følsomheten til elementet f.eks. på to like modeller er selvfølgelig 10" enklere å få liv i. tussi18: du gjør det ikke enklere for trådstarter å velge komponenter. hva er poenget med 3 stk 10"? man får mer enn nok bass av en god singel 10" skal ikke si noe stygt om Jl Audio, men det skal da ikke være nødvendig med så mye membranareale for å fylle en bil med lave toner. og selv om faren din jobber på BRS så kan DU godt være tonedøv fordet.. bass til seks tusen kroner blir overkill hvis du ikke kjøper frontsett som står i stil, noe jeg vil si dine 4" ikke gjør. og en 12" kan være like god på trance som en 10". kommer ann på tuninga på kassa. " Det er dumt av dere å si ting dere egentlig ikke vet sikkert, fordi han som la ut tråden skal kjøpe anlegg og når dere tror dere vet noe så kan det ødelegge for han ved å kjøpe feil." -- der sa du det... Til trådstarter: tror jeg ville hørt på Cossiemk1 og kjøpt en BF0756. da har du mer enn nok kraft til å drive frontsett og bass. og høytalere bak, hvis du vil ha det også. går du kun for frontsett sparer du noen kroner der, så kan du bruke de sparte kronene på ett skikkelig frontsett. 3 veis kanskje. da kan du bruke to kaneler til midtbassene og to til diskant og mellomtone har selv 9410 i lukka kasse og har den har ingen problemer med å fylle bilen min med bass i hvertfall.. bruker bf4501. masse muligheter, men dynabel produkter er absolutt ett godt valg til den prisen.. og selv de er produsert i kina er de designet i Norge, og kinesere er vel ikke helt ubrukelige vel? Mvh Marius Lenke til kommentar
Tiger79 Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Takker for fint svar smalltowngangster. Tror nok at jeg vil bli fornøyd med dynaBel, det vil i hvertfall bli MYE bedre enn det jeg har nå.. og jeg er ikke ute etter det råeste og flotteste annlegget, da vil det jo koster mere også. Bare det gir en bra bass og fungerer som det skal er jeg fornøyd, men kjøper ikke hva som helst heller..og jeg tror heller ikke at ting trenger å koste 20-30tusen for å låte bra.. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det gjør det absolutt ikke Jeg tror også du vil bli fornøyd. Skriv litt om hva du mener når du har fått det på plass da! Lenke til kommentar
Tiger79 Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 Skal si fra ja hvordan det ble og om jeg er fornøyd når jeg har bestillt og fått det på plass. Kan kanskje ta litt tid før det er på plass, har ingen bil intresserte venner som har peil på sånt 7, så vet ikke hva jeg skal finne på, må vel få et bil verksted til å fikse det. Håper i hvertfall det ordner seg i løpet av sommeren, kjørt et par uker uten musikk nå, får jo nesten abstinenser... Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hvor i landet bor du da Tiger?? Nick_Name: Om Eltek har egene målinger eller ikke, har ikke så mye å si, forskjellene i TS parametrene er så store at det ikke kan stemme... Foreslår at du tar med deg et lib element til Eltek, og får de til å vise deg det, så skjønner du det kanskje da... No hard feelings, men jeg VET at det ikke er samme oppbygging på DY9412 og LIB1212, noe som også kommer TYDELIG frem av TS perametrene Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hvor i landet bor du da Tiger?? Nick_Name: Om Eltek har egene målinger eller ikke, har ikke så mye å si, forskjellene i TS parametrene er så store at det ikke kan stemme... Foreslår at du tar med deg et lib element til Eltek, og får de til å vise deg det, så skjønner du det kanskje da... No hard feelings, men jeg VET at det ikke er samme oppbygging på DY9412 og LIB1212, noe som også kommer TYDELIG frem av TS perametrene 8754427[/snapback] Forskjellene kan være store jo, men du kan jo forklare for oss hva som er forskjellen på elementene bortsett fra dobbel spole. Det virker jo som om du har full kontroll over det så da burde det jo ikke være noe problem. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det har jeg jo forklart flere ganger... spolen er forskjellig, TS parametrene er forskjellig, membran er forskjellig, opphenget er forskjellig... Det er igrunn bare chassi som er likt... Men som sagt, du får ta med deg et LIB element til Eltek, så får du fort vite det du også.... Lenke til kommentar
Tiger79 Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 cossiemk1: Jeg bor i Sør-Trøndelag, 2 timer unna Trondheim. Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det har jeg jo forklart flere ganger... spolen er forskjellig, TS parametrene er forskjellig, membran er forskjellig, opphenget er forskjellig... Det er igrunn bare chassi som er likt... Men som sagt, du får ta med deg et LIB element til Eltek, så får du fort vite det du også.... 8755484[/snapback] Hei, det trenger jeg ikke da jeg har LIB-1212 og en kompis har DY9412. Det er ikke noe forskjell på verken membran eller oppheng. Dersom du har sett begge disse elementene så ser du at dette er helt likt. Disse elementene leveres i samme kasse med samme skrift på kassen. At det er forskjell i parameterene er fordi det er to forskjellige målinger av elementene. Derfor kan det være avvik. Det er heller ikke akkurat samme parametere på et element med enkel og dobbel spole. Men vi lar det ligge her. Folk får kjøpe det de selv vil og skaffe sine egne erfaringer. Tror nok uansett at folk vil bli fornøyd enten de velger dynabel eller LIB. Lenke til kommentar
smalltowngangster Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) du gir deg ikke du Nick_Name. med så stor forskjeller i parameterene kan ikke disse to elementene være det samme. at du har gjort en visuell sammenligning med en Dy9412 og de SER like ut betyr ikke dette at elementene er de samme.. med så store avvik som det er på de to elementene, så er det nok mer enn dobbeltspolen som spiller inn.. og slike avvik skal ikke forekomme. da blir jo t/s parametrene totalt ubrukelige til å regne ut kassevolu, systemQ ol. sorry. klarte ikke å la den ligge jeg.. rett skal være rett Endret 1. juni 2007 av smalltowngangster Lenke til kommentar
Nick_Name Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 du gir deg ikke du Nick_Name. med så stor forskjeller i parameterene kan ikke disse to elementene være det samme. at du har gjort en visuell sammenligning med en Dy9412 og de SER like ut betyr ikke dette at elementene er de samme.. med så store avvik som det er på de to elementene, så er det nok mer enn dobbeltspolen som spiller inn.. og slike avvik skal ikke forekomme. da blir jo t/s parametrene totalt ubrukelige til å regne ut kassevolu, systemQ ol. sorry. klarte ikke å la den ligge jeg.. rett skal være rett 8756699[/snapback] Sier bare hva som er fakta. Når noen kan forklare meg akkurat hva som er forskjellen bortsett fra spolen skal jeg gi meg . Som sakt så er disse målingene gjort på forskjellige plasser, skulle likt å sett en måling av LIB-1212 hos eltek. Tviler på at dette ville vært så langt unna Dy9412. Disse elementene er garantert produsert for dynabel og LIB på samme plass. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hvordan kan du være sikker på at målingene er gjort på forskjellige plasser? Eltek pleier å henvise til produsentens datablader, ikke gjøre egne målinger. De har utstyret til det ja, men man har ikke automatisk sex bare fordi man har kondomer i skuffen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå